Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Favorisering af kalktilskud

Redigeret 24 december, 2009, 05:14 i Vitaminer og mineraler
Jeg ved ikke hvor jeg ellers skal skrive dette indlæg, da man desværre ikke kan skrive en kommentar til enkelte artikler af læger/jordmødre på dette forum, bliver det her jeg skriver.
Jeg er harm over at hele tiden høre at man skal tage Unikalk hvis man har kalkmangel. Hvad er det for en favorisering af et enkelt firmas produkter? Det er svært ikke at tro at hospitaler/læger m.fl. bliver betalt af Pharma-Vinci (firmaet der laver Unikalk) for at anbefale deres produkt! Selv på hospitalet i lokalet hvor man bliver scannet for knogleskørhed hænger der en plakat med Unikalk! Er det overhovedet lovligt? Jeg spurgte min egen læge hvorfor denne favorisering fandt sted, og hun kendte faktisk ikke andre kalkprodukter end Unikalk og kunne endda oplyse at de havde lært om det på medicinstudiet! Jeg er målløs og gal! Desuden er produktet ikke særligt godt, idet kalken i produktet er Calciumcarbonat og er den kalkform kroppen har sværest ved at optage men som er billigst at fremstille! De gode kalktilskud er fremstillet fortrinsvis at Calciumcitrat som er lettere for kroppen at optage. Desuden optager kroppen også lettere ting der er lavet på organiske bestanddele og ikke syntetiske, som det også er tilfældet i Unikalk.
Jeg er ikke biokemiker eller læge men disse oplysninger om kalk kan man finde i en biologibog på biblioteket.
Tænk lidt over dette inden du køber Unikalk næste gang!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Helt enig! Jeg kender folk i helsebranchen, der fraråder calcium-carbonat som kosttilskud. Calciumcarbonat kan bruges til skrivekridt. Calciumgluconat eller calciumcitrat er den form, der anbefales til indtagelse. Desuden bør det altid tages sammen med magnesium ifølge Vitalrådet: http://vitalraadet.dk/304+M5bd5d11c6db. ... &tx_ttnews[month]=01&tx_ttnews[year]=2008
    Jeg bruger selv et calcium-magnesium tilskud af den type, der indtages flydende.
  • Indstillinger
    Hej Tryne

    Jeg forstår godt din utilfredshed. Men sådan er det med læger. Jeg er sikker på, at man kunne finde mange andre eksempler på, at de ikke er helt up to date med deres viden om ernæring, vitaminer og mineraler.

    Jeg har nogle gode veninder, og af og til mødes vi og vores partnere til spisning. Den ene af veninderne er gift med en praktiserende læge. Vi taler normalt ikke om helbred ved vores sammenkomster. Men sidste gang begyndte vi kvinder at diskutere kalktilskud, mens vi anrettede næste ret ude i køkkenet, mens mændene diskuterede andre emner inde i stuen. Lægekonen tog Unikalk, og da jeg sagde, at jeg tog Cal-mag med D-vitamin og forklarede årsagen, sagde hun, at hendes mand plejede at reagere med forargelse, når han hørte den slags. ”Jamen, så lad os lade være med at fortælle ham om det”, sagde jeg.

    Men min veninde gik straks i gang med at fortælle om det ved bordet. Og jeg forklarede, at videnskabelige undersøgelser har vist, at den type kalk, der er i Cal-mag optages lettere end calciumcarbonatet i Unikalk, og at andre undersøgelser har vist, at man – hvis man får kalktilskud alene uden samtidig at få magnesium – har en større risiko for at få blodpropper. Forskerne kan endda nemt gennemskue årsagen til, at det forholder sig sådan, således som man kan læse i det link, som Kristian bringer.

    Dertil svarede lægen, at man, for at noget kan anses som videnskabelig sandhed, skal have en lang række videnskabelige undersøgelser, der viser det samme. Det er ikke nok med en eller kun et par undersøgelser. Så længe der ikke eksisterer en såkaldt meta-analyse, der påviser, hvad der er sandt, mente han ikke, at der var nogen som helst grund til at tage undersøgelsesresultaterne alvorligt. En meta-analyse er en analyse, hvor man uddrager et sammenfattende resultat af en lang række undersøgelser af samme emne.

    På den måde kan der jo gå evigheder, inden undersøgelsesresultater tages alvorligt. Min venindes læge mente ikke, at der var nogen som helst grund til at tage magnesium sammen med kalk. Jeg pointerede, at jeg havde alt at vinde ved at gøre det, men intet at tabe, eftersom magnesium tilskud er aldeles ufarligt. ”Det eneste, der kan ske,” sagde jeg, ”er at jeg tisser noget meget dyrt tis.” Men mine argumenter kunne ikke overbevise denne læge, og jeg tror, at han er meget typisk for lægestanden.

    Sådan er det bare :o)

    Mange hilsner

    kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.