Hjem Stofskifte Forstyrrelser i stofskiftet

Melatonin

Redigeret 27 oktober, 2017, 09:50 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej alle herinde i denne debat.
Jeg har ikke problemer med stofskiftet, men blander pga. at Melatonin nævners i debatten.
Melatonin er et signalstof som produceres i en lille kirtel i hjernen kaldet koglekirtlen. Det produceres under søvn, og er vigtig for en ordentlig søvn. For at producere tilstrækkelig mængde melatonin skal man have lys om dagen og mørke om natten. Hvis man f.eks har natarbejde, hvor man så har lys om natten, og når man kommer hjem og skal sove er det også lyst, går der kludder i produktionen. Mange års skiftende vagter kan derfor føre til reelle søvnproblemer.
Jeg ved ikke noget om stofskifteproblemer med ved, at en ordentlig nattesøvn er grundlæggende for at kroppen i det hele taget kan fungere.
Når man tager tilskud af Melatonin vil de fleste opleve, at søvnen bliver meget bedre, dybere og uden afbrud.
Melatonin kan ganske rigtigt købes over nettet, men også frit i Tyskland, Polen, England, USA og sikkert mange andre lande, dog ikke i norden.
Så hvis man kender nogen som skal til nogen af de nævnte lande, kan man jo bede dem købe noget med hjem.

De bedste hilsner til alle fra Anette
«1345

Kommentarer

  • Tusind tak for det Anette. vh Petra
  • Melatonin er det søvnstyrende hormon, bare lige for at få det på plads.
    Det produceres ikke under søvn, men stimulerer organismen, til søvn ved mørkets frembrud.
  • Har forsøgt at få Melatonin i Tyskland, men det kan man ikke. vh Petra
  • Hej

    Hvis melatonin niveauet ikke er i balance skyldes det ofte D-vitamin mangel. D-vitamin styrer productionen af serotonin og melatonin.

    Hilsen Tin
  • Hej Alle..:-)

    Man kan godt købe melatonin,her i danmark,på vores apoteker...
    Jeg har lige købt det til min søn,på 7 år,da han er ADHD barn,og ikke kan sove,pga det medicin han får lige pt,sagde overlægen,på ADHD klinikken,at vi skulle prøve dette her,så der blev faxet en bestilling afsted,til apoteket..

    Hilsen sanne..
  • Hej Sanne,

    Den Melatonin du omtaler, hedder den også Valdoxan?


    Venlig hilsen

    Anette
  • Melatonin kan købes i andre EU-lande f.eks. Luxembourg over Internettet.
    Melatonin siges også at virke ved forgiftning med aluminium.
  • Hej alle interesserede

    Ja, man kan godt købe melatonin på danske apoteker, som Sanne skriver. Men der er meget stærke begrænsninger på.

    Der er for et par år siden kommet et melatonin-produkt, der hedder Circadin. Det må – af en eller anden mystisk grund – kun sælges til folk, der er 55 år og derover. Og det er desuden meget dyrt:

    http://www.irf.dk/dk/anmeldelser/praepa ... atonin.htm

    Derudover kan man – akkurat som tidligere få såkaldt magistrelt fremstillet melatonin, men kun til børn og unge med ADHD. At noget er magistrelt fremstillet, betyder, at der er tale om et produkt, der ikke er lavet af en medicinalvirksomhed. Et magistrelt fremstillet produkt bliver lavet af et apotek til den enkelte patient efter lægens anvisning.

    Jeg har for 2½ år siden prøvet at få magistrelt fremstillet melatonin. Det var ikke dyrt. Desværre kan man nu kun få magistrelt fremstillet melatonin, hvis man er 18 år og derunder (se nedenstående link). Og man kan kun få Circadin, hvis man er 55 år og derover.

    http://www.vitalraadet.dk/304+M5d39ccbe0f4.0.html

    Men det er ikke besværligt at købe melatonin i udlandet, og man kan bestille det i udlandet og få det sendt. Desværre konfiskeres mange pakker med medicin af myndighederne, har jeg set i fjernsynet.

    Angående Valdoxan, som Anette omtaler, så er det et nyt antidepressivt middel. Der er ikke melatonin i medicinen, men stoffet påvirker blandt andet melatonin-receptorerne i hjernen, således at der frigives mere melatonin. Valdoxan er kun interessant, hvis man har en depression, og det kan ikke bruges som erstatning for melatonin, hvis man blot ønsker et middel mod søvnbesvær. Selv om man kan læse sig til, at der kun skulle være få bivirkninger ved Valdoxan, så er det jo et nyt middel, så efterhånden som tiden går, vil der komme en alenlang liste af bivirkninger, ligesom ved de fleste andre antidepressive midler. Man kan læse om Valdoxan f.eks. her:

    http://www.irf.dk/dk/anmeldelser/praepa ... elatin.htm

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadame

    tak for dit spændende indlæg fuldt af nyttige informationer, tydeligvis fra en person som ved noget om tingene !

    mvh jane
Log in eller Registrér for at kommentere.