Hjem Muskler, led og knogler Diskusprolaps

Operation for diskusprolaps med eller uden stivgørelse?

Redigeret 4 december, 2009, 00:12 i Diskusprolaps
Jeg er 35 og har en "meget stor" diskusprolaps mellem L4 og L5 og en mindre mellem L5 og S1, så der er ikke så meget tvivl om, at jeg skal opereres.

Jeg er dog meget i tvivl om, hvad jeg skal vælge.

Ortopædkirurgen anbefaler samtidig at lave en stivgørende operation, fordi diskus er sammensunket, fordi han mener der er mere end 50% risiko for en ny prolaps samme sted og fordi det sandsynligvis i højere grad vil hjælpe på de rygsmerter jeg også har.

Neurokirurgen anbefaler at nøjes med en mindre dekompressions operation, hvor man blot fjerner diskusprolapsen. Som han siger, er det jo ikke sikkert, at der opstår en ny prolaps og skulle man få brug for en stivgørelse, kan man gøre det ved et senere indgreb, hvorimod man ikke kan omgøre en stivgørelse. Samtidig mener han også, at diskusoperation vil hjælpe på rygsmerterne, selvom det ikke normalt er tilfældet.

Er der nogen her som kan supplere med egne erfaringer ifht. stivgørende operation og gentagne diskusoperationer?

Mvh. Uffe

Kommentarer

  • Kære du.. jeg har ingen erfaring med stivgørende operation på egen krop. MEN jeg er opereret på Atos klinik i münchen www.minryg.dk og vil anbefale, du får deres vurdering. Da jeg var dernede, var der flere danskere, der skulle ha lavet deres stivgørende operation om, da de knapt kunne gå og stå, ikke så smart..ikke komme ind og ud af en bil mv. Det er ikke for at skræmme dig, kun for at hjælpe dig. Det tager 1 1/2 time at flyve derned, de smider dig i en skanner, og så får du nogle af de ekstremt dygtige tyske ryglægers look on things.

    Jeg håber, du kan bruge mit råd til noget. Du er ung, din ryg skal holde mange år endnu. Pas bedst muligt på den!! De opererer i øvrigt prolapser via kikkert operetion, derved er risikoen mindst mulig. Jeg ved de har hjulpet ufatteligt mange mennesker, og, ja, reddet liv!

    KH
  • Hej
    jeg har prøvet at først blive opereret for diskus og så da genoptræningen næsten er slut så begynder det at gå dårligt og jeg må stoppe .Blev opereret for diskus nov.06 og nu er vi i februar 07.Kontaktede min læge på hospitalet og kom til ny mr skanning i april og kom så til samtale juni.Her fortalte min læge mig at 2 skiver var faldet sammen og det kom ikke som en overraskelse for ham for det havde man kunne se at de ville på den første skanning.Men det gjorde det altså for mig.Hvis jeg havde vist det og ligesom dig havde fået det af vide inde operation ja så havde jeg valgt stivgørende med det samme.Jeg blev opereret sep.07.det gjorde jo at jeg havde et meget langt forløb og istedet for en operation blev det til to.det er så skyld i at jeg i dag har arvæv der sidder og trykker på nerveroden da jeg danner meget arvæv som så gør at jeg altid har ondt i mit højre ben og det kan man ikke gøre noget ved.Mit job røg også i forløbet.Status i dag er at jeg søger pension for kan ikke så meget med den ryg så er stadigvæk i systemet.Det er så noget af min historie. Det er en meget stor beslutning du skal tage og det er ikke nemt der er jo for og imod.Hanne
Log in eller Registrér for at kommentere.