Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det klimakteriet?

Redigeret 2 december, 2009, 11:24 i Overgangsalder
Jeg er begyndt at menstuere uregelmæssigt, somme tider går der kun 14 dage imellem. Det er ret generende, da jeg bløder som en stukken gris! (Det har jeg nu altid gjort).
Jeg har stadigvæk ægløsning (mittelschmertz), men sidst fik jeg menstruation lige efter, og nu igen- som jeg plejer først i måneden.

Det gør ikke ondt mere (plejede at krampe ad h til), men jeg savner faktisk smerten, der gav signal til- at nu skal du lige om lidt gå på wc og skifte tampon (super plus), nu bløder det bare! Det er ret generende, da jeg ikke godt kan færdes udenfor rækkevidde af et toilet. Bind kan jeg ikke bruge: Jeg går som en and!. Det krøller sammen. Jeg bløder fremad- eller bagud. Og igennem.

Min mor fik hormoner, da hun var en- 48? Det er ikke løsningen for mig, da jeg simpelthen ikke kan tåle hormonpiller (p-piller), jeg får for højt blodtryk, hovedpine, mister sexlysten- og værst får depression.

Nu er jeg lige ovenpå efter mange lede år, så jeg vil ikke piller. Der er desuden hjerte-karsygdom i familien. Min far fik hjerteinfakt, min mor fik apopleksi (her: hjerneblødninger).

Jeg synes, jeg døjer mere med betændelse (bihule-, kæbehule- og pandehule), men det er måske tilfældigt?

Med venlig hilsen
Tine

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu skriver du ikke din alder, men klimakterie kan være mange ting, men man skal altså ikke slå sig til tåls med, at alt ubehag skyldes klimaterie, bare fordi man nu har nået en vis alder.

    Selv har jeg oplevet det, og jeg kender en del, der også har oplevet det: Hvis man som kvinde går til læge med et eller andet problem fra man er fyldt 40 år, så vil man ofte blive fejet af med, at det "nok" skyldes klimakterie, så det må man "bare" acceptere.

    Uregelmæssige menstruationer er dog nok et ret sikkert tegn, dog skal du da lige på et tidspunkt have et underlivscheck, så det lige sikres, at der ikke er andet galt, men bihulebetændelse og den slags behøver ikke at være klimakterie, så det skal du da have undersøgt nærmere.

    Nu har jeg ikke helt samme problemer som dig, har døjet voldsomt, voldsomt med migræneanfald, som jeg fik fejet af som klimakterieproblemer, men da det efterhånden blev helt invaliderende for mig med voldsomme anfald flere gange om ugen, kontaktede jeg en akupunktør, som i øvrigt fik en helt anden opfattelse af mine problemer end "bare" klimakterie; hun har i øvrigt stort set fået bugt med disse anfald hos mig - nu er det kun lettere "ture" jeg har.

    Jeg vil dog alligevel foreslå dig at kontakte en akupunktør, og der fremlægge dit problem, og spørge om, det er noget man kan hjælpe med, for man behøver altså ikke nødvendigvis acceptere, at have det så dårligt, fordi man nu tilhører en bestemt aldersgruppe.

    Hormoner kan muligvis være løsningen for nogle - men da ikke før, man har forsøgt andre og bedre metoder.

    Så - det er da et forsøg værd.
  • Indstillinger
    Hej 098765

    Hvis jeg var dig, ville jeg lige bede lægen tage en blodprøve. Når man har kraftige menstruationer, kan man nemt komme til at mangle jern. Og jernmangel påvirker faktisk immunforsvaret, således at man nemmere får en infektionssygdom.

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=2/

    Jeg er også én af dem, der blev affejet af lægen med henvisning til, at jeg nok var i overgangsalderen. Efter et par års sygdom, viste det sig, at jeg havde alvorlig jernmangel. Folk kan for min skyld skændes, så meget de vil om, hvorvidt kraftig menstruation er et overgangsalder-problem eller ikke! Ligegyldigt hvad, så skal jernmangel altså behandles – ikke ignoreres med henvisning til personens alder.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.