Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Blodtryksmedicin og bivirkning

1356711

Kommentarer

  • En undersøgelse i USA har vist, at de tre mest brugte smertestillende midler, paracetamol, ibuprofen og acetylsalicylsyre, medfører en øget risiko for et for højt blodtryk. Mænd, der tog mere end 15 smertestillende tabletter om ugen, havde en 40% øget risiko. (Archives of Internal Medicine 2007).

    citat slut

    Jeg havde hovedpine i går og tog nogle piller. paracetamol.
    Kan det mon være grunden.
  • Hej Persille

    Det glæder mig, at du ikke har mistet din humoristiske sans! Men jeg håber, at du snart må komme til at føle, at du trods alt hører hjemme på denne planet :o)

    Jeg tror da i høj grad, at det kan være hovedpinepillerne, der er skyld i, at dit blodtryk er steget igen. Jeg skal dog lige sige, at jeg har ledt lidt, men jeg kan ikke finde oplysningen om en sådan sammenhæng mellem paracetamol og højt blodtryk andre steder end hos Carsten Vagn-Hansen. Og det er formodentlig også dér, du har den fra?

    Det lader jo til, at du er ekstra påvirkelig over for medicins ubehagelige virkninger.

    Tror du ikke, at der er en chance for, at du kan få blodtrykket ned igen i løbet af nogle dage med Amlodipin og rødbedesaft alene?

    Jeg skulle lige til at skrive til dig, at hvis jeg var dig, ville jeg føre dagbog, og for hver dag skrive, hvad blodtrykket er målt til, samt oplysninger om specielle ting, du har spist eller gjort. På et eller andet tidspunkt må du kunne finde en sammenhæng. Og så opdagede jeg, at du havde skrevet et nyt indlæg. Det er da meget muligt, at du allerede har fundet én af de ting, der påvirker dit blodtryk, så det stiger: Paracetamol.

    Hvis det var mig, ville jeg i hvert fald holde mig fra Paracetamol.

    Det er i øvrigt ved at skrive dagbog, at jeg har fundet ud af sammenhængen mellem for meget motion og forværring af mit blodtryksproblem.

    Jeg håber, at det lykkes for dig at få blodtrykket ned, uden at skulle have mere medicin.

    Mange hilsner
    Kameliadamen
  • Til Kameliedamen. Du skriver i et indlæg, at dit blodtryk er steget, fordi du har motioneret for meget, - hvordan hænger det sammen? - Jeg troede netop motion var godt, hvis trykket er for højt og man gerne vil have det ned?

    Efter at have haft et velreguleret blodtryk i en lang periode, er det nu pludselig steget til ca. 170/100. Der er for ca 1 md siden blevet ændret i min medicin, så jeg nu får (fortsat) Diovan og som noget nyt Carvedilol + noget andet medicin jeg har fået årevis. Pga en trafikulykke er mit motionsniveau lig 0 - er nu langsomt igang, - 1/2 times gang hver dag til at starte med. Har taget en tår Pectyl hver aften den sidste uge pga af voldsom hoste. Kan det indvirke??
  • Hej Pyntenissen
    At motion gavner, hører vi jo evig og altid, så der er ikke noget at sige til, at du undrer dig. Derfor varede det også ret længe, inden jeg fandt ud af, at mit blodtryk steg meget, hvis jeg i en periode havde anstrengt mig for meget, og at det vel at mærke ikke faldt igen, når jeg hvilede mig efter anstrengelserne.

    Den problematik vil jeg meget gerne diskutere. Jeg har faktisk efterlyst andres erfaringer om denne sag i et indlæg her i debatten:

    viewtopic.php?f=57&t=21681

    Jeg foreslår, at du kigger dér, hvis du er interesseret i mine erfaringer, og at vi hovedsagelig debatterer emnet dér, da det er en lidt anden problematik end det, der diskuteres i denne tråd.

    Hvis jeg var dig, ville jeg lægge mærke til, hvad der er sket af forandringer i den sidste tid – forandringer, der kan have medført denne blodtryksstigning:

    Du får for tiden 4 slags medicin, så vidt jeg forstår:
    1. Diovan
    2. Carvedilol
    3. Noget andet medicin (formodentlig for en anden sygdom?), som du har fået i årevis
    4. Pectyl

    Det, der er anderledes er, at du nu får Carvedilol og Pectyl, og at du er begyndt at motionere. Endvidere kan blodtryksstigningen jo også skyldes en uheldig virkning, der stammer fra selve sammenblandingen af disse fire slags medicin, altså det, man kalder interaktionsproblemer.

    Selv om du er hårdt ramt efter en bilulykke, vil jeg ikke mene, at motion på det niveau kan være problemet. Det vigtige er, at du mærker efter i din krop og undersøger, om du presser dig selv for meget.

    Jeg har kigget lidt på de fire slags medicin. Diovan er en angiotensin II-antagonist og tilhører altså samme gruppe af blodtryksmedicin, som Atacand, som jeg får, Aprovel, som Trille får (og Micardis, som Persille ikke mere får), men selve indholdsstoffet er forskelligt. Der findes i alt 6 slags angiotensin II-antagonister.

    Da der er én slags medicin af de fire mediciner, som du ikke nævner navnet på, kan jeg ikke undersøge, om der skulle være nogen uheldige interaktioner. Jeg lægger mærke til, at hostemidlet indeholder opium, og umiddelbart kunne jeg godt forestille mig, at det er hostemidlet, der er problemet.

    Læg i øvrigt mærke til, at Diovan i sjældne tilfælde kan have hoste som bivirkning. De fleste af os, der får angiotensin II-antagonister, får denne dyre medicin, fordi ACE-hæmmere har givet os hoste, men i sjældne tilfælde kan angiotensin II-antagonister faktisk også godt give hoste som bivirkning!

    Hvis jeg var dig, ville jeg spørge på apoteket, om den cocktail du får, giver anledning til interaktionsproblemer, der kan have medført, at blodtrykket stiger. Farmaceuten på apoteket plejer at være meget dygtig og meget interesseret i at hjælpe, efter min erfaring. Men det skal være en uddannet farmaceut, ikke en almindelig butiksuddannet person.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen

    Du har helt ret. Det er hos Carsten Vagn Hansen, jeg fandt det.

    Blodtrykket begyndte at falde i går sidst på dagen. Det er ved at være nede igen.
    Kan det virkelig være paracetamol, der er skyld i det. Jeg er meget forbavset. Det lyder næsten mere end mærkeligt.
    Jeg vil lytte til dit råd og notere op.
  • Hej Persille

    Det lyder godt, at dit blodtryk er på vej ned igen.

    Der er mange, der kritiserer Carsten Vagn-Hansen. Jeg ved, at han ikke er særlig populær blandt praktiserende læger. Og jeg synes da også, at man nogle gange kan blive helt forvirret af alle de oplysninger, han kommer med. Men når han lige præcis kommer med den oplysning, der er vigtig og nødvendig (sammenhæng mellem Paracetamol og blodtryksstigning), og som man ikke kan finde andre steder, så synes jeg altså, at man må sige, at Carsten Vagn-Hansen spiller en vigtig rolle for alle os, der ikke lige passer ind i sundhedssystemets kasser.

    I øvrigt er lægerne måske sure på Carsten Vagn-Hansen, fordi han gør det, som de ikke har tid til: Han giver sig tid til at læse de videnskabelige rapporter, der kommer frem. Carsten Vagn-Hansen er heller ikke tilbageholdende med at skrive det, han har læst sig til. Han mener, at folk lige så godt kan få det at vide. Han lader folk selv vælge, hvad de vil stille op med alle oplysningerne, hvorimod de andre læger mener, at man skal vente, indtil mange undersøgelser har bekræftet en bestemt tendens.

    Men i dette tilfælde er det bedst at følge et forsigtighedsprincip: Når én undersøgelse har vist en tendens til blodtryksstigning, hvis man tager Paracetamol, så er det efter min mening bedst at undgå Paracetamol, hvis man i forvejen har blodtryksproblemer.

    God søndag

    Kameliadamen
  • Hej Pyntenissen

    Jeg kunne ikke sove i aftes, og på et tidspunkt gav jeg mig til at lede efter oplysninger om Pectyl. På Internetsiden Bedre medicin fandt jeg en flere år gammel kritik af hostemedicin. Der står:

    ”Risikoen ved at bruge hostemedicin er langt større, end forbrugerne indtil nu har fået at vide. En nærlæsning af produktresuméerne afslører, at der på få måneder er dukket bivirkninger op, som har været ukendte i årevis.”

    http://www.bedremedicin.dk/hostemedicin.html

    Der er, som sagt, tale om en flere år gammel kritik. På det tidspunkt, hvor kritikken er fremsat, var indlægssedlerne til medicinen ikke i overensstemmelse med Lægemiddelstyrelsens produktresuméer. Hvordan det forholder sig nu, ved jeg ikke, men jeg har slået op på flere typer af indlægssedler til Pectyl, og dem jeg har kunnet finde på Internettet, er stadig ikke i overensstemmelse med produktresuméet!

    På ovenstående Internetside kan du se, hvilke ting man skal passe på med i forbindelse med Pectyl og længere nede kan du se, at hypertension (altså højt blodtryk) er angivet som (sjælden) bivirkning ved Pectyl.

    Hvis du vil se Lægemiddelstyrelsens produktresumé, så kan jeg godt hjælpe dig med at finde det, men jeg kan ikke finde ud af at give dig et link til det. Gå ind på www.google.dk. Skriv derefter ordene ”Pectyl” og ”hypertension” i søgefeltet. Det første ”hit”, jeg får, er Lægemiddelstyrelsens produktresume for Pectyl. Du vil se, at hypertension (højt blodtryk) er angivet som en sjælden bivirkning (kommer ved mindre end 1 ud af 10.000 personer). Men man KAN altså få højt blodtryk af Pectyl.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen

    Jeg er lige ved at falde ned af stolen. Mit blodtryk er faldet til 140/88
    Jeg drikker stadig rødbedesaft.

    Jeg lider jo en del af hovedpine og har i god tro taget paracetamol.
    Kan det virkelig skyldes dette middel, at blodtrykket stiger.
    Det burde der vist tales noget om, af de rette personer.

    Du kender så meget til forskellige ting, kan du anbefale noget andet. For hovedpine er ikke så sjovt at have. Noget, jeg altid har lidt af, også som barn.
    Jeg venter nogle flere dage med at aflevere listen til min læge, for ellers ser det jo ikke så godt ud. Nu håber jeg, det bliver ved.

    Jeg kan også blive lidt forvirret af alt det Carsten Vagn Hansen skriver, men manden må jo have ret.
    At nogle læger ikke bryder sig om ham, kan jo også skyldes de mange penge, der er i medicinalbranchen.
  • Hej Persille

    Det lyder godt, at dit blodtryk er så fint. Når jeg har skullet aflevere skemaer med blodtryksmålinger til lægen, så er det også sket, at jeg har bedt om udsættelse, fordi jeg forventede, at blodtrykket ville rette sig.

    Nej, desværre kender jeg ikke noget til smertestillende midler. Men det kan jo være, at andre har en god ide.

    Har du nogen ide om årsagen til den hovedpine. Hvad er der typisk sket, lige før du får hovedpine? Kan hovedpinen skyldes noget, du har spist, eller noget, der er sket (stress?)?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen

    Tusind tak, fordi du svarer.
    Ja, jeg ved hvorfor jeg får hovedpine. Det er mine muskler, der ikke kan slappe af. Fysioterapeuten fortæller, sådan har nogle mennesker det.
    Jeg har også tænkt på, at det kunne være en mulig grund til blodtryksforhøjelsen. Men jeg ved det jo ikke.

    Min tandlæge har også fortalt, det er galt med min kæbe, grunden er "bygningen" af den.

    PS. Blodtrykket er steget en smule, men det svinger jo også, så bare det ikke kommer så højt op, som det var, er jeg glad.
Log in eller Registrér for at kommentere.