Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Vitaminer og mineraler - sammenhængen

Redigeret 30 november, 2009, 06:13 i Vitaminer og mineraler
Jeg har forsøgt her på siden at finde ud af lidt mere omkring sammenhængen mellem de forskellige vitaminer og mineraler som skal til for at man er dækket optimalt ind.
Jeg er uddannet på landet, hvor det er den største selvfølgelighed ved fodring af dyr, at vitaminer ikke kan optages uden følgemineraler, og det samme den anden vej med at mineraler altid har et følgestof, men kan ikke lige finde samme formler for human ernæring.
Da jeg er begyndt at træne lidt, og dermed overveje lidt nøjere hvad jeg putter i munden, slog det mig at der må være nogen her der ved lidt om, hvilke tilskud der er optimale at tage så man får mest muligt ud af den motion man dyrker (Opbygning af muskelmasse, optimering af kondition osv.)
Vi taler ikke elite niveau, men blot motion for velvære, hvad skal der til for at minimere muskelømhed, hvilke mangler bør man være opmærksom på der kan komme når man ændrer sine motions vaner osv.

Vil rigtig gerne høre fra bla. Kameliadamen som lader til at være meget velbevandret i emnet.

Kommentarer

  • Hej

    Jeg melder mig også som en af dem, der gernen vil vide mere om dette emne. Jeg er ikke så interesseret i at opbygge muskler osv. men mere få den bedste udgangspunkt for at komme gennem vinterens mørke med god energi.

    Glæder mig til at høre fra andre, der ved noget om emnet, eller har personlige erfaringer.
    /Lotus
  • Hej Morten og Lotus

    Tak for tilliden, Morten. Selv om mine muskler bestemt ikke fejler noget og mit kondital formodentlig heller ikke, så tror jeg, at det vil være bedre at finde nogle Internetsider, der beskæftiger sig med emnet.

    Jeg har prøvet at finde et par stykker:

    http://iform.dk/traening/kost-og-traeni ... re-muskler

    http://www.fitnews.dk/default.asp?Actio ... s&Item=168

    Eller hvad siger du til denne:

    http://www.getbig.dk/

    Hver sin smag!!!

    Det er rigtigt, at nogle vitaminer og mineraler ”arbejder sammen”. Så siger man, at de har en synergistisk virkning. Andre er såkaldte antagonister. Når dette ikke omtales så meget, så kan forklaringen være, at en vitaminpille normalt er afstemt, sådan at der er taget hensyn til disse ting. Derfor behøver man normalt blot at sikre sig, at den vitaminpille, man tager, er af en god kvalitet, og at der er tilstrækkeligt høje mængder af de vigtige næringsstoffer. Det er naturligvis bedst at få næringsstofferne fra den daglige kost, og heldigvis er det sådan, at man kan sikre sig ved at spise meget varieret. På den måde vil vitamin- og mineralindtaget i det lange løb blive afbalanceret. Men det er klart at der kan være særlige situationer, hvor det kan være vigtigt at vide mere.

    Jeg har fundet en Internetside, der omtaler det emne, som du søger oplysninger om, Morten. Der er et skema nederst, hvor der er en rubrik, der hedder ”Samvirkende faktorer - Hvad hjælper optagelsen?

    http://www.dsgnet.dk/Sites/mfjartikler/ ... aminer.asp

    Hvad angår problemet om at bevarer energien gennem vinteren, Lotus, så er det et noget, jeg i høj grad har haft tæt inde på livet. Den bedste løsning for mig er at opholde mig meget ude – også selv om det er gråvejr. Desuden planlægger jeg at opholde mig sydpå i nogle uger. Det ved jeg, at mange har glæde af. Men der er jo mange forskellige råd, afhængig af hvad problemet med energitab om vinteren skyldes. Jeg har lige bestilt en bog på biblioteket af Tine Frellesen. Den hedder ”Sommer hele året – Sådan kommer du igennem vinteren”. Mange af den slags selvhjælpsbøger er ganske vist bare en sludder for en sladder, men jeg synes, at det er et forsøg værd at læse den slags. Man kan altid samle et par gode råd op.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen og Lotus,

    Tak for svaret og links, det ene med "get big" er vist lige i overkanten af hvad jeg har som mål med min træning!!

    Jeg synes stadig jeg mangler lidt info ang. at optimere sin kost, som Kameliadamen skriver, så er der mange vitamin piller som har nogle af følgestofferne, men det er ikke alle vitaminerne der har følgestoffer med.

    Og jeg savner nogle tal for, i hvilket forhold man bør indtage vitaminer i forhold til deres tilhørende mineraler og ville rigtig gerne finde et eller andet sted hvor den slags stod listet på en overskuelig måde.

    Og Lotus, det er sjovt du skriver det med at komme igennem en mørk vinter, jeg ville normalt på denne tid af året næsten ikke kunne sparke mig selv ud af sengen om morgenen, og have lyst til at gå til ro ved 21 tiden hver aften, men den smule motion jeg er begyndt på har givet mig så meget energi så det slet ikke er noget problem. Så jeg er spændt på hvordan jeg reagerer når det bliver rigtig mørkt!

    Hilsen
    Morten
  • Fantastisk svar Kamelia - at komme udenfor er helt klart vigtigt i vinteren, særligt når klimaforandringer ligefrem gør november måned endnu mere våd og mørk.

    Tusind tak!

    Lotus
Log in eller Registrér for at kommentere.