Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Maveproblemer

Jeg er hunkøn og op i årene, lider ofte af oppustethed, forstoppelse og for meget mavesyre. I den sidste tid har jeg haft trækninger ned i benene, mon nogen har prøvet det samme? Er i sygeskringsgruppe 2, og kan derfor gå direkte til en speciallæge, men er usikker på hvilken slags, for hvor kommer disse trækninger fra! Bryder mig altså ikke om at komme hos min ellers så søde læge. Nervøs er jeg da også, for eksempel for en kikkertundersøgelse.

Kommentarer

  • Jeg forstår ikke helt, hvorfor du ikke bryder dig om at komme hos din ellers så søde læge??

    Der vil du med stor sandsynlighed kunne få at vide, hvilken type speciallæge, du i givet fald skal opsøge. Det kan være yderst vanskeligt at komme med et bud her i et debatforum, da disse symptomer kan betyde mange ting - og i øvrigt også ingen ting.

    Jeg var for nyligt igennem en større kikkertundersøgelse af min tyktarm, og nej, det var ikke spor sjovt, men så var det altså heller ikke værre; så en frygt for undersøgelsen skal da ikke betyde, at man går og døjer helt unødvendigt med ting, der kan kureres. Jeg vil da tro, at det ubehag, du føler nu - og måske har haft i længere tid, er langt mere ubehageligt end en undersøgelse, der tager fra få minutter til en halv times tid.
  • Tak for dit svar. Nej, selvfølgelig forstår du ikke, hvorfor jeg vægre mig ved at gå til min søde læge, men det er svært at uddybe. Kun vil jeg sige, at lægen ER meget behagelig, men kendt for at holde igen med at henvise til speciallæger! Det er første gang jeg besøger dette forum, og det jeg har behov for lige nu er, at høre om andre har haft de der trækninger ned i benene. Selvfølgelig kan en kikkertundersøgelse være svaret. Men det står for mig som det værste af det værste. Blandt andet har jeg aldrig kunne børste tænder før op ad formiddagen, uden at kaste op, og det vil garanteret også ske ved den undersøgelse.

    Hvorfor mener jeg at have et svar på:

    I 30 år har jeg båret rundt på en viden om et overgreb, som ganske lille, du kan nok gæste dig til af hvilken art. Sidste år gik jeg så til en hypnoterapeut. Hun var istand til at fremkalde et klart billede af hvornår det var, og under den lette hypnose 'så' jeg en mand, som jeg nu mener at vide hvem er. (det skulle lige med, da jeg har set dit indlæg vedr. hypnose). Manden lever ikke mere.

    Det var bare hvad jeg synes du skulle vide.

    Mange hilsener
  • Oppustlighed og vejtrækningsproblemer er ofte pga. mælk. Når du mener vejtrækningsproblemer, mener du så at det er fordi at du har svært ved at trække vejret pga. slim i halsen?
  • Hej

    Jeg har altid drukket en del mælk. Men det er trækninger ned gennem yderbenene jeg lider af, ikke vejrtrækningsproblemer.

    Mange hilsener
  • Naturligvis kan man ikke forholde sig til andet, end det, der rent faktisk står, så en eventuel bagrund for det, man skriver kommer jo aldrig med et sådant sted.

    Jeg kan godt huske, at jeg har været kort inde på noget omkring hypnose, men jeg kan ikke huske, hvor det var, og kan derfor heller ikke lige finde mit indlæg, dog mener jeg ikke at have udtalt mig omkring hypnose i forbindelse med maveproblemer, men det beklager jeg, at jeg så ikke kan huske.

    Min kikkertundersøgelse var i øvrigt via endetarmen. Jeg har i øvrigt også prøvet den orale, og selv om jeg ikke har været udsat for overgreb, er det en undersøgelse, jeg heller ikke kan magte, så det forstår jeg sagtens. Jeg fik dog så megen bedøvelse, at jeg slet ikke kan huske undersøgelsen.

    Men - lad det nu ligge. Mit formål med mit bud til dig var egentligt at oppustethed og det med benene kan være netop mange ting og også ingenting, hvorfor jeg tror det kan være yderst vanskeligt i et sådant forum at kunne komme med noget brugbart, for vi opfatter alle noget sådant diffust yderst forskelligt, så den følelse, du beskriver kan nogen måske genkende, men de har så en helt anden årsag.

    Derfor vil jeg alligevel foreslå dig at kontake din læge og fortælle om disse ting, og hvis din læge så mener f.eks. at det kan være noget med din mave, ja, så kan du selv kontakte en speciallæge indenfor tarmsygdomme, hvor i mod hvis din læge mener det kan være noget andet, så kontakter du en speciallæge indenfor det område vise-versa.

    Men for dig vil jeg da håbe, at nogen kan komme med et bedre bud, end jeg kunne.

    Med hensyn til det andet, håber jeg for dig, at du får alt den hjælp og støtte, du kan få.

    held og lykke - og bedste tanker
  • Nej, det er rigtigt, du udtalte dig ikke om hypnose omkring maveproblemer, dit bidrag handlede vistnok om hypnose i almindelighed. Nok om det. Du skal have tak for din interesse - fortsætter symptomerne, er jeg vel nødt til at gå til lægen. Men det er altid godt at vende tingene med andre.

    Ha' en god weekend
  • til mor 1923---hvorfor skifter du ikke læge --når du alligevel ikke kan bruge hende til hvad som helst du har brug for--

    hvis det er maven du skal have undersøgt er det igennem halsen ---og ja det er ikke så behageligt ---men man bliver bedøvet ---og så skal man kun tænke på en ting --det er at synke--synke og trække vejtet meget dybt --så er det hurtig over stået --

    hvis det er tarmene så er det en kolon-skopi --og det er igennem rektum---der bliver man også bedøvet ---den undersøgelse har jeg fået hvert år igennem mange år ----det er ikke noget at regne for --men jeg er en piv-skid
    så jeg beder om at blive godt bedøvet --og så får jeg min mand til at hente mig når jeg er færdig ---
    man må jo ikke køre bil efter bedøvelsen
    det hele er faktisk værre at tænke på end få det gjordt ---så kom nu igang og få det overstået ---
  • De der lammende lyn ned i benene har jeg haft en del år, og jeg holdt op at cykle af samme grund, da benet kunne svigte. Lægen har ikke hjulpet mig med det, så jeg har opgivet.
    Må jeg spørge, når du er medlem af gruppe 2, kan du vel gå hos alle læger, hvis du vil.
    Hvad skal man betale, og hvad giver Danmark ? Hvorfor er du medlem af den dyreste? Jeg ville gerne vide forskellene, bliver man bedre modtaget og betaler hvert besøg ?
    Venlig hilsen
  • Hej Kathinga

    Har du stadig problemer med benene? Tager du stadig B12-vitamin? Er dit B12-vitamin-niveau blevet normalt? Hvad lå dit B12-niveau på ved seneste blodprøve?

    Hvis du har opgivet din læge, kan han jo ikke tage blodprøver!

    Jeg vil råde dig til altid at bede om en udskrift af de blodprøveværdierne, når du har fået foretaget blodprøver. På den måde kan du selv finde ud af, om du gør fremskridt. Det kan ganske vist være lidt svært at overskue den slags til at begynde med, men man lærer det hurtigt. De er blevet flinke til at skrive normalværdierne i parentes bagefter. Ellers kan du slå op på www.sundhed.dk og læse om de enkelte blodprøver. Jeg giver dig lige linket:

    http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Blodpro ... 103133.htm (Fortegnelse over de gængse blodprøver)

    http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Blodpro ... _1_2_1.htm (Oplysninger om blodprøven for B12-vitamin, hvor du kan se, hvad normalværdien er)

    Jeg synes også, at det er en god ide at læse radiodoktorens artikel om B12. Her kan du se, hvad du kan gøre for at få b12-vitaminniveauet op:

    http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/B12-vitamin.asp

    I dit tilfælde synes jeg, at det var oplagt, at dine problemer med ben og fødder skyldes B12-vitaminmangel, således som jeg har skrevet til dig før. Men jeg tror også, at der er ret stor sandsynlighed for, at de problemer med trækninger i benene, som beskrives af mor1923 i det første indlæg i denne tråd, skyldes mangel på B12-vitamin, for mor 1923 har maveproblemer, og det er nogle gange tilfældet ved B12-mangel, som vi kan se i Carsten Vagn-Hansens artikel og desuden også her på Netdoktor:

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminb12.htm

    Desværre er det jo meget længe siden, at mor11923 har startet denne tråd, så hun ser nok ikke, at der er kommet nye reaktioner på hendes indlæg.

    Angående gruppe 2 gælder det:

    ”Som gruppe 2-sikret betaler du selv en del af lægeregningen (som ved tandlægen). Du modtager et tilskud, der svarer til sygesikringens udgift for en tilsvarende behandling for en gruppe 1-sikret patient. Tilskuddet er trukket fra på regningen fra lægen.

    Hvis du vælger en læge, der ikke har overenskomst med sygesikringen, skal du betale hele lægens honorar. Herefter kan du få sygesikringstilskuddet refunderet hos kommunen.”

    Ovenstående er citeret fra

    https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id=27149.352

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.