Hjem Hud og hår Bumser

Isotretinoin Actavis ?

1356731

Kommentarer

  • Hej.
    Mit spørgsmål lyder på, om man kan få udleveret kapslerne, selvom man ikke har svær acne?
    Det går mig meget psykisk på at jeg har "mellen acne", og vil gerne have det til at forsvinde !

    Kender mange der har brugt det, med et meget positivt resultat !
  • Hej,

    Jeg kan ikke rigtigt forstå alle de "forbud" i andre har fået fra jeres læge i forbindelse med Isotretinoinen..
    Jeg havde en lang dialog med min hudlæge som fortalte mig at jeg ville blive "tvunget" til abort hvis jeg blev gravid og det var derfor jeg skulle have taget blodprøve 1 gang hver 4 uge i perioden.

    Ellers har jeg ikke fået noget at vide ??
    Jeg fik en informations folder fra Dansk Dermatologisk Selskab omkring pillerne og her står der intet om forbehold overfor alkohol eller andet, kun at jeg skal undgå A vitamin og ikke må tage tetracyklin med pillerne.

    Hvor meget skal jeg forvente at "gå i udbrud" nu hvor jeg starter med pillerne, jeg er virkelig nervøs over at er nød til at gemme mig i min lejlighed de næste 2 måneder pga voldsomme udbrud af acne, jeg syntes selv at jeg er meget mildt angrebet og håber lidt at det så måske ikke bliver enormt slemt ?

    @ Sorensen4,
    Jeg ville ikke kalde min acne slem og min hudlæge har lige givet mig en recept på Isotretinoin, jeg skal tage 1 kapsel hver dag i 6 måneder.

    Jeg har tidligere taget clinodoxyl og senere clinodoxyl med vibradox tabletter.
    - Det har hjulpet lidt men jeg får stadig bumser så min hudlæge har foreslået mig at prøve Isotretinoin, han har foreslået det før hvor jeg har sagt nej fordi jeg ikke syntes at min hud er så slem at jeg ville tage en så kraftig medicin. Men nu skal jeg så igang om en lille uges tid når Vibradox'en er ude af mit system.

    Jeg tror at det kommer meget an på den enkelte læge om de vil give pillerne.
  • Jeg har moderat akne og har haft det siden jeg var 14 (er 32 nu). Jeg er lige startet på en iso-kur i dag og er meget spændt på følgerne. Synes allerede jeg kan mærke en svag udtørring i øjnene og en anelse hovedpine, men det kan sagtens være fordi, jeg er hyperopmærksom på alle de ubehagelige bivirkninger, der kommer af pillerne.

    Jeg vender tilbage med opdateringer løbende - men tjek evt. linket her

    http://www.acnetreatmentjournal.com/Acc ... /index.htm

    Det er en amerikansk hjemmeside lavet af en fyr, der har fået en iso-kur. Der er mange gode observationer og billeddokumentation
  • Så har jeg været på iso i en god uges tid - problemet er bare, at jeg har ligget syg med influenza og ondsindet halsbetændelse stort set hele ugen, og har derfor blandet iso'en med en del smertestillende + en penicillinbehandling. Sikkert ikke den bedste cocktail...

    Men selvom min krop har været i sygdomsmæssig undtagelsestilstand, er der bivirkninger, som ubetinget er relateret til iso'en. I løbet af et par dage fik jeg nemlig meget tør hud i ansigtet og meget tørre læber (kroppen er tilsyneladende ikke påvirket). Det kan dog afhjælpes med ansigtscreme og vaseline eller mentholatum til læberne. Desuden har jeg bemærket at mine led "knækker" mere - altså som om der også er blevet mere tørt inde i kroppen.

    Hvad der er mere ubehageligt er, at jeg de seneste fire dage har været omtumlet - nærmest som om jeg konstant er beruset. Det er sådan en virrende fornemmelse i hovedet og er ret ubehageligt. Jeg ringede derfor til hudlægen i dag, og han sagde, at jeg skulle holde en pause med pillerne indtil næste konsultation (om en uge). Efter pausen plejer man normalt at kunne genoptage kuren uden svimmelheden.

    Det bekymrer mig lidt, at pillerne påvirker mig, som de gør. For den virrende fornnemlse kan jeg jo mærke - men hvad med alt det, jeg ikke kan se/mærke? Altså det pillerne gør ved mine organer og blod.

    Håber pausen bringer min krop tilbage på rette kurs, så jeg kan være frisk til endnu et forsøg (!)
  • Har selv fået roucottan behandling for ca 5 år siden - er MEGA glad for resultatet, har ikke haft bumser/acne siden. Har dog kun fået en behandling på de 6 mdr.
    Mit råd: Hold ud til dem der tager pillerne nu, det bliver bedre med tiden. Mit blev også lidt værre da jeg først tog pillerne, men det blev bedre med tiden, og OGSÅ efter behandlingen bliver huden pænere og pænere. :)

    Jeg har "kun" haft acne på min kinder, vildt irriterende. Min læge var dog glad for at jeg kom til ham i god tid. Han sagde nemlig, at rigtig mange kommer først når acne bliver ret slemt og sværre at behandle.

    Jeg har ikke haft sværre bivirkninger kun tør hud læber.

    held og lykke til alle jer derude, håber at det lykkedes og at I bliver glade for det senere hen:)
  • Hej

    Først og fremmest vil jeg høre, om der er en der kan fortælle mig, om der er forskel mellem roacuttan og isotretinoin? Roacuttan er meget effektiv, men de er desværre udgået her i DK, så kunne ikke købe dem. Men blev tilbudt isotretonoin, hvilket jeg tvivler om den har samme positive virkning. Nogen der kan bekræfte eller afkræfte dette?

    Jeg er lige begyndt med Isotretinoin behandling, men er bekymret for at det ville ødelægge min hud endnu mere. Nu er der gået fem dage siden jeg begyndte med behandlinge, men allerede nu kan jeg mærke at min situation er blevet forværret.
  • Jeg er begyndt på 2x20mg isotrentinoin actavis dagligt for 5 dage siden og har lige et par spørgsmål:

    1. Min læge siger at jeg godt må drikke alkohol, da det er svært at undgå i min alder (21). Hun siger at alkoholen ikke vil nedsætte virkningen men kun muligvis forhøje mit levertal. Passer dette?

    2. Hun siger at jeg skal tage 2 piller dagligt. Disse kan godt tages til samme måltid og man behøver altså ikke tage dem både morgen og aften. På markaten fra apoteket står der dog "2 kapsler 2 gange dagligt". Hvad har i fået at vide? Det ville være rimelig besværligt altid at skulle være i nærheden af et glas sødmælk eller en skive ost 2 gange om dagen, da jeg ikke altid spiser hjemme.
  • Hej!

    Jeg er 21 år og overvejer at begynde på Isotretinoin efter en kur med ikke-optimalt virkende Tetracyklin.
    Det er rigtig fedt og behjælpeligt at læse om alle jeres erfaringer og tanker.

    Bivirkningen der skræmmer mig mest er risikoen for depression. Ingen af jer har nævnt det. Er det simpelthen fordi ingen af jer har oplevet den slags bivirkning? Det er jo dejligt, hvis tilfældet er det.

    Hilsen Katrine.
  • jeg er 17 år og tager præcist de samme piller, og jeg får de samme bivirkninger. Vil gerne høre, da jeg fester meget. Hvor meget må man drikke? helt præcist antal genstande. Vil virkelig gerne vide det!

    hjælper det også at spise sundt? en god salat, og droppe alt slik og mælkeprodukter?

    Hvordan er risikoen for tilbagefald efter de 6 måneder som det forløber? %, eller bare....

    Jeg er optimistisk, men bange. Håber på et solidt svar.

    Venlig hilsen Klaus på 17
  • Hej Alle

    Jeg har selv været på iso-kuren i 8 måneder og jeg stoppede sidste sommer. Det var en super hård omgang, hvor acnen blev meget værre end den hidtil havde været og hvor jeg fik tør hud på kroppen og læberne.
    MEN det var det hele værd!!!! Jeg er nu helt fri for acne og min hud er glat og fin og det eneste tegn er nogle ar (fra acnen) på kinderne, men de forsvinder jo med tiden.
    Så mit råd er: Hold ud, spis sundt (din krop har det hårdt pga behandlingen) og sørg for at bruge en masse fugtighedscreme uden olier og fedt i.

    Mht alkoholindtag så vil jeg fraråde at drikke alt for meget - husk at du tager en meget voldsom medicin og at dit kolesteroltal IKKE må blive for højt. Det jo formentlig derfor man fraråder at drikke meget alkohol.

    Held og lykke :)

    //sille
Log in eller Registrér for at kommentere.