Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

svære tider

Redigeret 29 oktober, 2009, 07:17 i Ægteskabsproblemer
Hej ,jeg 38 og er gift med en udlænding fra fatige kår i asien på 29 ,vi har 3 børn et fælles barn på 2 år og hun havde 2 dejlige tøser med fra tidligere forhold.
Jeg elsker hende meget ,men problemet er lidt hendes temprement,jalosi og råben.

Jeg har gået sygemeldt i et års tid med bla. dårlig ryg ,men har måtte melde mig rask for ikke at ryge ud af dagpengesystemet og er nu aktiv søgende efter arbejde.
Konen går på sprogskole ,børnene i skole,dagpleje,sfo,så pengene er meget små idet vi kun har min intægt.

Inden hun fik ophold i Dk ,fortalte jeg hende at jeg kun var håndværker og ikke havde mange penge ,og det sagde hun at det ikke betød noget,men efter hun er kommet op bliver hun ved med at bruge penge vi ikke har og jeg måtte optage en del lån som jeg nu ikke kan betale tilbage ,og vi er ved at sælge vores hus og flytte til lejlighed ,som hun er meget glad for vi gør også selvom børnene skal flytte skole, idet hun ikke har følt sig hjemme i det hus jeg og min afdøde tidligere hustru købte sammen.

Vi har store diskusioner om penge og sex jeg føler at det hele tiden er mig der skal "samle" trådene og komme med en belærene opsang om penge ,hvilketr selvfølgelig hun bliver iriteret over og derefter råber og skriger ,smækker med dørene og smider med ting,Sex er en by i rusland 1 -2 gange i kvartalet før fødslen var det hver dag.

Hun vil gerne have vi sender lidt penge ned til hendes mor og far ,idet at det er normalt man gør det i asien ,fordi de ike har noget sikkerhedssytem ,så det forventes der fra familien,men jeg siger til hende at vi kan ikke sende penge ned vi ikke har og jeg har prøvet at snakke med hende om ting ,men hver gang ender det med at hun truer med skilsmisse ,hun vil hjem og at hun smiderv med tingene og truer mig og sommetider siger hun at hun ønsker jeg ikke vågner op igen og hun er ligelgad om vores børn lytter med.

Alt ialt er det de her ting ,hun beklager sig over hver gang ,, jeg er doven ,tyk,lugter ud af munden sidder kun foran computeren og chatter med andre piger (selvom hun bruger mere tid der ) smider med ting ,smækker med døre . råber og skriger og er sur i flere dage , ja jeg syntes bare at hun beklager sig over alt ,så er der rodet i huset ,så laver hele familien ikke noget osv.

jeg tror vores problem er at hun savner sin familie hjemme og venner rigtig meget idet det er første gang hun er udenlands , vi prøvede sidste vinter at have hendes forældre op på besøg ,men de blev også uvenner ,fordi hun føler at hende mor ikke tog sig af hende da hun var ung, desuden mangler hun arbejde og aktivitet , måske mangler jeg det også..

Ærligt talt tænker jeg tit på hvor dejligt det kunne være uden hende bare mig og ungerne som jeg elsker højt ,men ikke har forældremyndigheden over og bliver de sendt hjem er det til total fatigdom,jeg savner hendes gamle "jeg" hvor hun kunne smile og grine.. som det er nu er der 2-3 gode dage på en uge ..eller råber hun ad os specielt mig og hun virker frustreret..
Jeg har prøvet at snakke med hende om det man hun låser totalt og alt ting er min skyld , jeg elsker hende stadig men er i tvivl om det går begge veje..

hat tænk på parterapi men hun kan kun engelsk og lidt Dansk.. hvordan kommer vi videre ......

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det lyder ikke let. Det kan næppe være enkelt at komme fra fattige kår i den tredie verden til DK, og der påhviler dig et kæmpe ansvar.

    Du har givet vis ret, at din kone savner aktivering samt familie og venner. Hun går på sprogskole, og det kan selvfølgelig ikke opprioriteres højt nok; det er forudsætningen for, at hun kan integrere sig i DK, men hun slæber helt sikkert også rundt på sine egne kulturelle rødder. Kan i ikke finde nogle mødegrupper for ligestillede, så hun kan møde mennesker med hendes egen kulturelle baggrund, som hun kan blive venner med, som hun kan blive fortrolig med, og som hun kan støtte sig til. Måske kunne i finde nogle vennepar med samme baggrund.

    Omkring økonomi tror jeg det er meget vigtigt for din kone, at hun kan sende nogle midler hjem. Det er tradition, hvor hun kommer fra, det er absolut nødvendigt for hendes værdighed og selvrespekt, ja måske også for at blive respekteret i sin egen familie. I har ikke mange midler, men noget må i afse til det formål. Her kan du måske give hende en håndsrækning, så må i snakke om, hvor i kan skære ned for at få økonomien til at løbe rundt. Salg af huset frigiver måske noget kapital?

    Måske kan din kone også få noget ufaglært arbejde! Det kunne hjælpe på økonomien og din kones selvværd. Omkring din egen arbejdssituation kan fagforeningen måske hjælpe med noget omskoling. Det er vel næppe holdbart på sigt med tungt håndværksarbejde, hvis du lider af rygproblemer. Du er stadig i din bedste alder, så der må være mulighed for at skifte hest, specielt hvis i får noget økonomisk frirum (hvis kone får noget arbejde og gennem salg af huset).

    Held og lykke herfra!
  • Indstillinger
    Jeg synes lbj skriver nogle meget fornuftige ting, netop at få noget kontakt til hendes egen kultur, tror jeg også er af afgørende betydning. Ligegyldigt hvor snæver jeres økonomiske situation er, så er det stadig stor rigdom i forhold til, hvor hun kommer fra, og derfor er det meget vanskeligt for hende at forstå.

    Jeg ved, der findes en philipinsk forening i Danmark, hvor netop philipinere kan have stor glæde af at mødes. Jeg er ret sikker på, at der findes lignende foreninger for andre asiatiske indvandrere.

    Prøv f.eks. at søge her på nettet, for det vil garanteret betyde rigtigt meget for hende, og jeg tror også, du ville kunne få glæde af noget sådant, da man der med stor sandsynlighed også arbejder for forståelse kulturerne i mellem, og der kan få mere forståelse for nogle af de noget anderledes problematikker, som du føler, I støder ind i, for det er da meget vanskeligt at leve i en kultur, hvor alt - simpelt hen alt - er anderledes i forhold til, hvad man er vokset op med.

    Held og lykke - også her fra.
Log in eller Registrér for at kommentere.