Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Kalk til børn

Redigeret 22 november, 2009, 03:05 i Vitaminer og mineraler
Hej med jer.
Min søn på 4 år drikker ikke mælk eller spiser mælkeprodukter, og vi er således bevidste om at han kan komme til at mangle kalk. Han spiser dog havregrød hver dag lavet på mælk, men det er ikke nok. Han nægter at spise de der store kalk/Vitamin tabletter man kan få på apoteket. Men jeg tænkte på at der skulle vel ikke være noget i vejen for at købe nogle kalktabletter uden vitamin og smag og så blande i havregrøden, altså berige maden for kalk? Og så ved siden af give en almindelige vitaminpille. Nogen kommentar til det? tak
«1345

Kommentarer

  • Hej til dig :)
    Det er godt du er opmærksom på problemet, og det er godt du koger havregrøden på mælk.
    Der er jo mange mælkeprodukter at få i dag, f.eks. cacaomælk.

    http://www.mejerier.dk/smcms/mejeri_dk/ ... tm?ID=3527

    Ostehaps har du prøvet det ?

    Husk at give dit barn D-vitamin.

    Det kan gå galt, hvis et barn ikke får mælkeprodukter, jeg kender et tilfælde, hvor hofteskålen tog skade - det er det sted kalken først tages fra.

    Held og lykke :)
  • Det er faktisk blevet bevist at komælkens kalk ikke er optagelige for mennesker, og at mælk kun sætter menneskers mælknedbrydnings-enzym på 'high speed', og er derfor ikke særlig god.
    Desuden er DK det land i EU der drikker mest mælk, og desuden også det land der har MEST knogleskørhed.

    Det med vitaminpille lyder som en go' idé! Jeg spiser selv kalkpiller, og jeg ELSKER dem, specielt dem med sødestof og rørsukker :)

    Du kan måske købe en (dårlig) vitaminpille med sukker og 'lokke' dit barn til at tro at det er slik? ;D - Kun en idé, held og lykke! (:
  • Nej det er ikke bevist - men det kan give engelsk syge at mangle kalk + D-vitamin, DET opdagede man for mange år siden.

    At vi danskere lider mere af knogleskørhed, det påstår du, jeg ved det ikke, men det kan være på grund af mangel på sol.

    Mange udlændinge som kommer til Danmark, lider af engelsk syge, da de ikke får den mængde sol, de fik hvor de kom fra.

    OG måske er den ide, at man ikke skal drikke mælk, ved at VISE sine RESULTATER her i landet, jeg kender som sagt personligt til et tilfælde.

    Nej - mælken kan vi ikke undvære, børn i Afrika kan holde sig i live, alene på mælkepulver, det ved vi da.

    Og mælk forebygger :
    http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotio ... 656763.ece
  • Hej alle

    Jeg bringer lige et link til en Internetside, hvor problemerne angående mælk belyses:

    http://komaelk.dk/index.php?id=1268

    Jeg husker fra tidligere, hvordan du, Tulle, har kæmpet for at børn skulle have mælk. Jeg synes, at folk må indrette sig, som de vil. De næringsstoffer, der er i mælk, kan fås på mange andre måder.

    God kamp! :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Tak for jeres svar.
    Jeg her nu ikke et ØJEBLIK i tvivl om at mælk er ubetinget sundt, jeg har ikke kunne finde en eneste publiceret videnskabelig epidemiologisk undersøgelse der har vist noget andet. Jeg har er klar over at der er rigtig mange hjemmesider der prøver at argumentere for det modsatte, men når man så kigger lidt nærmere på de data som danner grund for holdningerne så er de enten manglende eller fejltolkede, så jeg håber at i læser dem kritisk.
    Anyway, det var ikke min ide at starte en debat for eller imod mælk til mennesker, men nærmere om der var nogen der havde en holdning til at tilsætte kalkpiller til mad (opløses de? smager de af noget? skal der være andre vitaminer med når man spiser kalk? osv)
  • Ja "folk" må indrette sig som de vil, men de har et ANSVAR over for deres børn, og hvis kalk behovet skal dækkes på andre måder, skal et spædbarn spise flere kg. mandler eller brocokoli om dagen.

    Det er rigtigt at der findes børn med allergi overfor mælk, så kan de få dækket deres behov ved mælkepulver fra apoteket, der gives tilskud ved allergi, hvis barnet er blevet testet.

    Du har ret Kameliadamen, jeg kæmper for børnene i denne sag, for jeg har SET hvordan det kan gå, at et lille barn på 4 år, har fået ødelagt sin hofteskål, på grund af en syg ide fra moderens side.

    Gamle mennesker kan risikere at skulle have kunstige hofter, det skal BØRN IKKE, det kan vi ikke byde vores børn !!

    Engelsk syge var udryddet i Danmark - nu har vi den igen - hvorfor mon ?
  • Redigeret 24 november, 2009, 17:15
    Når mælk pasteuriseres bliver kalken vanskeligt optagelig og en del næringsstoffer ødelægges. Hvis man vil have mælk, er det derfor bedst at drikke den upasteuriseret. Det kan man kun få ved at købe den direkte fra landmanden. Ifølge Vitaminforeningen kan dette også lade sig gøre i København: http://vitaminforeningen.dk/Article.aspx?id=37

    Hvis man tager kalktilskud bør man også tage magnesium ifølge Vitalrådet: http://vitalraadet.dk/304+M5050334c860.0.html
    Derfor indeholder de seriøse kalktilskud som regel også magnesium. Kalken i kalktilskud optages ikke så godt, hvis den er i form af calciumcarbonat. Det er bedre med f.eks. calciumgluconat eller calciumcitrat.

    Er det et problem at tage tabletter, kan man også få calcium-magnesium- tilskud i pulverform, der kan opløses i vand eller anden væske. Sådanne tilskud kan blandes med f.eks. juice for at få en smag som børn kan lide.
  • Kristian44 og Kameliadamen= lige mine ord!

    Komælk er lavet af naturen, yes yes, men naturen lavede den til kalve!!
    Ens enzymer som nedbryder mælk stopper ved 9-12års alderen!
    Det tager lang tid at nedbryde mælk, og den modersmælk man fik som spædbarn tager så lang tid at nedbryde at det er færdigt med at blive nedbrudt i ca. 9-12 års alderen. At tilføje ekstra mælk er ikke nødvendigt, men komælk er slet ikke nødvendigt!

    Komælk har en masse gode ting, kalk (selvom det er bevist at mennesker har svært ved at optage dem) og en masse vitaminer. Desværre er der cassein i mælken som er bedre at undlade, end at drikke! En smule komælk i ny og næ er efter min mening okay, men hver gang efter jeg har drukket komælk/ost/smør har jeg det meget dårligere og får en dårlig ånde. (Komælk lugter grimt meget hurtigt, og fordi det tager så lang tid at nedbryde kommer den dårlige lugt ud af munden OG visse andre steder). Jeg har fået konstanteret at jeg IKKE er allergiker overfor komælk, og det er andre i min familie heller ikke.
    Min mor gik også gennem en test hvor hun drak mælk i 3 måneder, og hvor hun ikke drak mælk i 3 måneder, og min mor havde det rigtig godt i de måneder hvor hun ikke drak mælk, og knapt så godt i de måneder hvor hun drak mælk. (som nævnt tidligere er hun IKKE allergiker)
    I de måneder hvor hun drak mælk lugtede hendes afføring grimt, hun snorkede mere end hun plejer, hun småhostede og 'snorklede', og
    havde desuden også bumser og grim og fedtet hud.

    Jeg mener at man kan få den nødvendige kalk nogle andre steder fra (specielt broccoli!!!) og man kan sagtens også starte dagen med en kalkpille, og hvis man skal bage kan man erstatte mælken med soya/rismælk.

    Hilsen littlegirl5 :D
  • "Jeg mener at man kan få den nødvendige kalk nogle andre steder fra (specielt broccoli!!!) og man kan sagtens også starte dagen med en kalkpille, og hvis man skal bage kan man erstatte mælken med soya/rismælk."

    Citat littlegirl5 slut

    *************************

    Ved du hvor mange kg. broccoli et barn kan spise om dagen ?

    Er det naturligt at spise kalkpiller ?

    Det er bevist, at man optager kalk meget dårligt i pilleform, OG tag endelig ikke kalkpiller UDEN D-vitamin !!

    Men så mener du vel også, at når komælk kun er til kalve - så er gulerødder - salat - broccoli kun beregnet til kaniner - eller..?

    Nu lever kaniner jo ikke så længe :

    http://politiken.dk/udland/article520653.ece

    Vidste du at :

    Antallet af børn med livstruende jordnøddeallergier er tredoblet inden for de sidste ti år.

    Et nyt studie foreslår en sammenhæng mellem indtag af sojabaseret børnemad og udvikling af jordnøddeallergi.

    Videnskabsfolk på University of Bristol overvågede 14,000 babyer i det sydvestlige England.

    Ud af de 49 børn, som udviklede jordnøddeallergi havde næsten en fjerdedel fået sojamælk indenfor deres to første leveår. (Mindre end 5 procent af babyer i England får sojamælk.)

    En ledende forsker, Gideon Lack, siger "Disse resultater tyder på at overfølsomhed overfor jordnødder muligvis kan være en konsekvens af udsættelse for soja."


    Og "indtag af sojaprotein var markant sammenfaldende med dødsfald pga. mavekræft hos mænd" samt at "indtag af sojaprodukter anslået totalt samt som isoflavon og sojaprotein var signifikant positivt korreleret med antallet af dødsfald pga. tyktarmskræft hos begge køn".

    Med andre ord, mænd, som spiser meget soja har mere mavekræft og mænd og kvinder, som spiser meget soja har mere tyktarmskræft.

    Som jeg har skrevet før - gør hvad I vil med jeres eget liv, men tag et ansvar for jeres børns liv, de har IKKE selv valgt, at få knogleskørhed som 5 årig - vel ?
  • citat

    Nu er problemet jo med soyasrik også at indholdet af fytoøstrogener er mistænkt for at påvirke drengenes forplantningsevne, da fytoøstrogene har østrogenlignende virkning...og hvis den gravide drikker det, kan det også være med til at misdanne drengenes kønsorganer.
    Jeg forstår ikke at ris-, havre- og soyadrikkere tør se igennem fingrene med sundhedsstyrelsens mistanker, når de/vi forsager samtlige parabener, selvom 1 eller 2 af dem "kun" er under mistanke for at være hormonforstyrrende og/eller allergifremkaldende...
    Og husk så at E-numre ikke er farlige; i langt de fleste tilfælde er det naturligt forekommende stoffer som, for overskelighedens skyld, har fået et e-nummer.

    citat slut

    Jeg bliver også utilpas, når nogen uden videnskabelig baggrund påstår, at mælk ikke er sundt.
    Min veninden barnebarn har aldrig fået mælk, men drikker soyamælk. Hvor tør forældrene dog gøre det.
    Jeg kan naturligvis ikke udelukke at nogen af en eller anden grund ikke kan tåle mælk. Det ved jeg er sandt. I en lang periode kunne min yngste søn, som voksen, ikke tåle mælk. Nu kan han igen , han har altid været glad for mælk.
Log in eller Registrér for at kommentere.