Hjem Sind og psyke Anoreksi

anoreksi-grænsen

Redigeret 29 april, 2017, 04:03 i Anoreksi
Hej
Er der nogle der ved hvor vægt-grænsen går til at have anoreksi?
Jeg troede det var når man havde tabt 15% af sin laveste normalvægt, dvs. et BMI på under 16. Men nogle siger at man skal have et BMI under 16,5 og LMS skriver at man skal veje under 75% af sin normalvægt. Det sidste synes jeg lyder forkert, ifølge netdoktor vil sådan en lav vægt betyde at man evt. skal have sondemadning.
«13

Kommentarer

  • hej;p
    jeg ved det ikk.
    men hvor finder du alt det med BMI mål osv?
  • BMI er vægt divideret med højde x højde.

    Dvs. at som du skriver i et andet indlæg du vejer 48 kilo og er 172 cm høj:

    din højde: 1,72 x 1,72 = 2,95
    din vægt 48

    48 : 2,95 = 16,27

    Normal BMI skal helst ligge mellem 20 og 25, afhængigt af om man er spinkelt eller mere kraftigt bygget. Spinkelt lidt over 20 og kraftigt nærmere 25,

    Du er således klart undervægtig og skal gøre noget ved det.

    Mht til om der findes en bestemt grænse for hvornår man har anoreksi eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog - forhåbentlig andre kan svare mere uddybende på dette.
  • hej
    oke tak, tror jeg vil tage til lægen på mandag! vidste ikk det var så slemt-.-
  • BMI grænserne blev lavet om for nogle år siden, så de fleste nu siger at man er normalvægtig selvom man har et BMI ned til 18,5.
    Der kan være tale om anoreksi når ens BMI ligger under 17,5 har jeg fået at vide.
  • hej
    min bmi ligger på 16, 27?
  • Ja, så du er alt for tynd. Hvis du bliver meget tyndere kan du faktisk ødelægge din krop.
  • jeg forstår det ikk, jo jeg ville da gerne blive tyndere og dyrker utrolig meget motion. men jeg kan godt spise slik, altså ik overdrevent meget men igår aftes spiste jeg tre stykker vingummi og jeg havde det ikk vildt dårligt over det, og det ville dem der har anoreksi ikk kunne? så det vel ikk anoreksi det jeg har?
  • jeg har selv haft anoreksi.. og ud fra det du siger skal du have hjælp. da jeg var syg fik jeg af vide at grænsen for normal er 20 til 25. mellem 18 og 20 er det ikke så farligt for din krop. under 18 og nedefter er det alvorlig anoreksi. men er for skelligt fra person til person, men du skal helt klart have hjælp. det du siger med du kun fik det lidt dårligt af at spise 3 stykker vingummi, er for mig at se meget sygligt. jeg er selv kommet ud af en lang periode med anoreksi, og er ikke noget man spøger med, du skal have hjælp nu..
    håber ikke jeg har skrevet det for hårdt, men du lyder lidt som mig da jeg var på vej ned i helved.

    håber du kan bruge det her til noget fornuftigt.
  • Hej du!!!
    Anoreksi er en sygdom og IKKE en vægttabel og BMI tal. Tag enedelig ikke fejl af det..
    Du lider af det som man kalder "tyndfed" det samme som mig...
    Jeg er 173 cm. høj og vejer 54 kg. Jeg er 43 år og har født 5 børn. og jeg er stadig en tynd pind.
    Jeg ville gerne op på 60 kg, men det er super svært. Jeg spiser alt også det usunde, men passer på med det, da det giver åreforkalkinger mv. Jeg har drukket protiendrik 3 gange daglig men det hjalp ikke....
    Jeg har så accepteret mit JEG og sådan ser jeg ud.... DU bør gør det samme.

    Venlig hilen

    en "tyndfed" :-)
  • tak ja jeg tænkte bare at de fleste andre ville ikk drømme om bare at tænke på at spise den, men hvordan kom du ud af det? og hvor lang tid tog det diig?

    jeg snakkede med min veninde om det og hun har så sagt det videre til sin mor, uden jeg vidste det for hun var bekymret for mig så hendes mor har sagt det til min lære som så vil snakke med mig og sende mig videre til dem der kan hjælpe mig.
    og nej syns ikk du har skrevet det hårdt.(;
Log in eller Registrér for at kommentere.