Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Jernmangel - hjælp pls?

Redigeret 8 oktober, 2009, 15:44 i Vitaminer og mineraler
Hey!

Jeg er en pige på 19, der indtil for 3-4 måneder siden var sund og rask. Jeg dyrker meget motion og er vegetar på 3 år - derfor måske ikke så underligt med min konstatering af b12 og jernmangel.

Jeg har gået i nu de 3-4 måneder med svimmelhed, koncentrationsbesvær, træthed, intet overskud og bare generelt forringelse af livskvaliteten hvis i spørger mig!

Mit spørgsmål er så til jer som evt. har erfaret det før:
1) Jeg lever samme livsstil som før og har taget pillerne i 3 uger nu - hvor lang tid vil der gå før jeg burde mærke til "normalitet" og medvind igen?

2) Er det nødvendigt/ vil det blive forbedret hvis jeg begyndte at spise kød?? - Jeg spiser ellers meget jernrig kost normalt.

Håber der sidder nogle derude med gode nyheder, jeg savner at være ung og bare nyde livet.

Mvh. den forhåbningsfulde Liva :)

Kommentarer

  • Nej, det er rigtigt at når man vælger kød fra i sin kost (Som er en naturlig del af menneskets energikilder) må man regne med nogle bivirkninger.

    Men der er en udvej: Spis masser af bønner, linser og fede grønsager (Hvis ikke du gør det i forvejen)

    Du nævner halvt at du er begyndt at tage piller? Hvilke er disse?
    jermanglen (Jern anæmi) kan jo underbygges med kost tilskud i form af jerntabletter. De er ganske effektive og er relativt billige. Men hvis det er det du oplever disse symptomer med, i form af indtagelse af jerntabletter, vil jeg anbefale du går til din læge og bestiller nogle blodprøver der kan se om dine værdier i blodet er normale...

    Håber rådet hjalp.

    mvh, Pia Møller, bioanalytiker
  • Hey tak for så hurtigt svar :)

    Jeg spiser ikke specielt mange bønner og linser nej, men spiser rigeligt med avocado og oliven, samt meget kål. Spiser også meget grove brød og kornprodukter :)

    Ja altså, jeg tager 3 Jern C tabletter og 2 B12 om dagen.. tror 1 jern tablet indeholder 100mg jern, hvilket også giver lidt vrøvl med maven, men så længe der er håb om forbedring sååå :) ...

    Jeg synes helt klart svimmelheden er det værste! Det er selvfølgelig lidt forskelligt hvor svimmel jeg er, men synes generelt der er lidt hele tiden, desværre :( ..

    Jeg ved ikke om du ved hvor lang tid "kuren" skal overholdes, før der burde være resultater?

    Mvh Liva :)
  • At spise jern i de mængder burde ikke give vrøvl med maven (Det overflødige udskilles uden bivirkinger) Men alle kroppe reagerer fra tid til anden forskelligt.

    Synes du bude opsøge din læge hvis det har stået på så længe som 3 uger...
  • 3 x 100 mg jern dagligt ville jeg være betænkelig ved at tage. 18 mg er anbefalet daglig dosis.

    Det er ofte bedst at tage en god stærk multi-vitamin-mineraltablet for undgå ubalancer, der kan opstå ved kun at tage jernstilskud og B-12. En stærk B-compleks dagligt kan også være gavnligt.

    Som vegetar er det bedst at få det meste af føden som råkost. Ellers forsvinder vitaminer og mineraler ved tilberedning. Grønne smoothies er udmærkede.

    Hvis ovenstående ikke hjælper, så kan det være en god ide at blive testet for vitamin- og mineralmangel. En såkaldt "Vegatest" hos en behandler, der er uddannet i metoden, kan gøre det.

    God bedring.
  • Hej Liva

    Jeg undrer mig lidt over, hvor din læge er i den sag. Jeg mener, det må vel være din læge, der har konstateret jernmangel og B12-vitaminmangel. Hvordan kan du ellers vide, at du mangler disse ting?

    Og lægen må vel have givet dig nogle anvisninger på, hvad du skal gøre. Jeg havde selv alvorlig jernmangel som følge af kraftige menstruationer. Min læge rådede mig til at tage 200 mg jern dagligt i form af 2 stk. Ferro duretter, som man kan købe på apoteket, og det hjalp hurtigt (i løbet af få uger) sådan at svimmelheden forsvandt.

    Jeg har ingen erfaring med B12-vitamin-mangel, men jeg ved, at der er folk, som vanskeligt optager B12, og som må have indsprøjtninger for at kompensere for manglen.

    Jeg bringer lige et par links til Netdoktors artikler om jern og B12:

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/jern.htm

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminb12.htm

    Det normale i et sådant forløb er, at lægen efter nogen tid igen tager blodprøver for at konstatere, om jern-niveau og B12-niveau nu er blevet normalt. Hvis det ikke er blevet normalt, så har jo du en forklaring på dine problemer, og lægen må give et nyt råd.

    Med hensyn til din kost, så vil jeg mene, at det er nødvendigt at spise mange linser, tørrede og ikke tørrede bønner, kikærter og lignende for at få proteiner nok, når man nu ikke spiser kød. I protein findes mange livsvigtige aminosyrer.

    Man kan helt sikkert sagtens leve som vegetar, men det kræver at man lige sætter sig ind i, hvilke ting man skal spise for at få de nødvendige næringsstoffer.

    Angående jern og jernmangel: Man må aldrig tage et så stort jerntilskud uden at have fået konstateret jernmangel af en læge. Jern er jo netop et af de mineraler, som kan overdoseres. Når det er sagt, så er et tilskud på 200 mg jern dagligt nødvendigt for at få en meget lav blodprocent op. Det er vigtigt, at din blodprocent er normal, før du stopper det høje tilskud. Bed også din læge undersøge plasma-ferritin, som er et udtryk for, hvor meget jern organismen har på lager. Netop når man har haft jernmangel, kan dette depot være meget lavt, og det er vigtigt at få det op, for at man kan undgå træthed og svimmelhed.

    Kristian har ret i, at det er en god ide at tage en multivitamintablet også, fordi de enkelte vitaminer og mineraler indgår i et samspil med hinanden. Når man mangler et af B-vitaminerne, skal man normalt tage en tablet med ALLE B-vitaminer i (B-kompleks), og jernoptagelsen lettes, hvis der samtidig er C-vitamin til stede. Jeg vil tro, at der er C-vitamin i den jernpille, du tager, når den hedder jern C.

    Jeg vil helt klart råde dig til at få din læge til at hjælpe dig. Når en læge alligevel skal tage en blodprøve, er det ikke væsentligt dyrere at få tjekket flere ting end jern og B12. Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen tjekke alle de næringsstofmangler, som lægen kan undersøge for. Især er det vigtigt at få tjekket D-vitamin-niveau’et. Mange mennesker mangler D-vitamin, og det endda uden at de er vegetarer.

    God bedring

    Kameliadamen
  • Tak for alle svar, so far... :)

    Som jeg kan høre på det hele må jeg nok opsøge min læge endnu en gang, men sidste gang jeg var derhenne fokuserede han meget på, at det nok skyldtes noget psykisk, hvilket jeg var lidt skeptisk overfor..

    Pffff, det er belastende man skal fejle sådan noget lige pludselig, krydser fingre for det ikke er noget meget seriøst, man kan jo godt gå rundt og blive lidt parnoid..

    Men tak for alle svar endnu en gang :) ..
  • Hej igen Liva

    Ja, jeg synes, at du skal gå til lægen. Hvad angår det med det psykiske, så er det en kendt sag, at jernmangel, B12-vitaminmangel og for øvrigt også D-vitaminmangel kan være årsag til depression.

    Derfor kan din læge godt have ret i, at der er noget med din psyke. Men i så fald er det ekstra vigtigt, at du kompenserer for dine mangler.

    Fortæl din læge at jernmangel og B12 vitaminmangel ikke kan opstå af psykiske årsager, men at psykiske problemer godt kan komme af mangel på jern og B12!

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Hvis jeg var dig, ville jeg også få tjekket D-vitamin-niveauet.
  • Liva,

    Der er så mange muligheder for hvorfor du oplever det her. Det kan godt være jernmangel som måske kan forklares ved at din krop ikke optager jernet. Men hvis du er skeptisk overfor din læge kan man sagtens skifte. For tro mig. Lægerne ved hvad de laver, og de er der for at hjælpe dig med at blive rask, ikke omvendt! :)

    Og med hensyn til om det kan være nogt psykisk... Fordøm ikke lægers vurderinger fordi du ikke synes de passer ind i din hverdag :) De vil jo bare hjælpe!

    Håber det går bedre...
Log in eller Registrér for at kommentere.