Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Champix. Hvad er jeres erfaring ?

1356726

Kommentarer

  • Det kan godt være at du skriver at de har været ansvarlige for depresioner og selvmord, men er smøger ikke også det, det er jo bare et langsomt selvmord?
    Jeg har læst om bivirkningerne og er klar over hvad jeg går ind til, håber jeg :-) Men fuck hvor er det fedt ikke at ryge :-))
  • Det er helt bestemt lækkert at være røgfri. Det er bare ikke helt nemt at holde op. Jeg kan jo godt lide at ryge. Eller rettere, en del af mig elsker det mens en anden del hader det. De gange, jeg kar kunnet kvitte smøgerne i nogle måneder, er jeg alligevel altid endt med at overtale mig selv til lige at købe en enkelt pakke, fordi jeg lige er stresset i en periode eller et eller andet, og så er jeg hurtigt tilbage til halvanden pakke om dagen igen.

    Men i stedet for at løse mit dilemma med farlige, bevidsthedsændrende stoffer som Champix, har jeg fundet det perfekte kompromis i en elektronisk cigaret. Nu får jeg tilfredsstillet rygetrangen fuldt ud, og jeg får alle fordelene ved at være ikke-ryger. Jeg kan også være omkring rygere uden hele tiden at skulle standse mig selv i at nasse en smøg. Det er altså værd at overveje.

    Jeg er også betænkelig ved Champix fordi, så snart man er færdig med kuren (hvis den vel at mærke fungerer), er man jo cirka, hvor man ville være efter en kold tyrker. Og der har jeg været mange gange.
  • Super at du er stoppet med den elektroniske smøg, kender en der er holdt på med den og fedt at forskellige ting virker på forskellige folk..Jeg er samme ryger som du, med at stoppe flere gange, overtale mig selv til en beløningssmøg og alle disse ting :-)
    Jeg er stadigvæk røgfri på 5½ uge, går i gang med den sidste pakke (7dages piller) champix i næste uge(ved godt det er 12 uger i alt, men vi gider ikke købe den sidste pakke), har tænkt over det med den kolde tyrker med pillerne som du også skriver at det er din betænklighed. Jeg vil knække pillerne over så i stedet for at der er til en uge er der til 2 uger, men glæder mig til at stoppe med pillerne, men de har været en super hjælp for os herhjemme :-)))
  • Hej

    Jeg holdt op med at ryge for et âr siden ved hjaelp af Champix og Allan Carr's bog Endelig ikke-ryger. Bogen laeste jeg meget grundigt i de förste 14 dage, jeg tog Champix. Stoppede derefter uden saerlig besvaer - og jeg har röget i 50 âr. I det sidste ryge-âr rög jeg ca 40 cigaretter om dagen ! Jeg har prövet Campix för - uden held ! Men sammen med bogen lykkedes de mig at kvitte tobakken i löbet af 14 dage - det er bare dejligt !!!

    Held og lykke til alle jer der pröver at kvitte tobakken !!!

    Mange venlige hilsner
    Anne
  • Jeg vil da gerne lige give min erfaring med om emnet. For tiden har jeg været røgfri i 2 år, 10 måneder og 9 dage efter rygestop med pillerne – mit første reelle rygestopforsøg. Jeg har været storryger i omkring 20 år (20-30 om dagen). Dog var kuren ikke noget god tid for mig, da jeg var plaget af svære bivirkninger. Jeg havde konstant kvalme, ondt i maven, var svimmel og havde store vredesudbrud. Jeg kunne simpelthen ikke styre min krop, hvilket også gjorde, at jeg stoppede med kuren ca. halvvejs. Det positive var dog, at jeg ikke havde lyst til at ryge. Jeg kombinerede pille-kuren med et hæfte jeg havde fået fat i, omhandlende positive følgevirkninger på kroppen efter rygestop – såsom nedsættelse af risikoen for både det ene og det andet.

    Det værste ved mit rygestop var ikke de umiddelbare bivirkninger ved pille-kuren og abstinenserne. De værste følger kom først senere – endda stadig efter et halvt år. F.eks. var min familie/venner/kollegaer ikke ordentlig forberedt på mit rygestop (det mente de dog selv) og skældte ud over mine ændrede vaner og temperament. Jeg blev hurtigt stresset, kunne ikke kontrollere min vrede og var rastløs og ukoncentreret. Man havde jo tidligere behersket sin stress, vrede, sorg mm. vha. cigaretterne. Var man stresset kunne man lige smutte ud og få sig en smøg – så var den klaret. Nu skulle man til at finde andre metoder til at styre de følelser.

    Det kan være meget svært at stoppe med at ryge, som vi alle ved. Jeg kunne blive helt deprimeret og sørgmodig bare ved at tænkte tanken, at jeg ALDRIG skulle ryge en smøg mere – eller en cigar nytårsaften. Som ryger tænker man ofte, at man ikke har lyst til at holde op med at ryge og man ikke bør forsøge sig, inden man er helt motiveret. Jeg er af den mening, at det er udelukkende afhængigheden der taler, når man prøver at overbevise sig selv om det. Man bliver vel aldrig helt klar – det gjorde jeg i hvert fald ikke. Efter godt 2½ år HELT uden cigaretter, har jeg stadig nogle indgroede vaner. Her forleden tog jeg mig selv i, at være overbevist om (i en splitsekund), at jeg havde cigaretter i min lomme – og var ved at række ud efter dem. I mange af mine drømme ryger jeg stadig.

    Det første rigtige positive ved mit rygestop var, at jeg var i stand til at trække vejret HELT ned i bunden af lungerne. Jeg lå bogstavelig talt på ryggen på sofaen og trak vejret dybt i over en time – det var en helt fantastisk følelse. Derefter kom min lugtesans og smagssans. Jeg kunne lugte ting jeg aldrig før kunne lugte (her lå jeg mærke til, hvor meget rygere egentlig lugter af røg) og smage maden rigtig. Jeg har ikke rørt leverpostej siden – jeg kan simpelthen ikke døje smagen og lugten. Jeg begyndte at spise anderledes og større mængder. Derfor havde jeg på kort tid taget 17 kilo på. Det positive er dog, at jeg nu har haft energi og luft til at smide dem igen. Jeg har smidt 22 kilo – og løbet en maraton.
  • hej jeg har prøvet det i 14 dage den første uge gik det godt og jeg følte ikke trang til at ryge, men så fik jeg hjertebanken og følte jeg ikke kunne trække vejret ordentligt, da jeg havde haft 3 anfald måtte jeg ikke tage dem mere.de går ellers ind og blokere så man ikke har lyst til at ryge men de har mange bivirkninger mvh te
  • Efter flere år med op til 20 om dagen har jeg nu taget Champix i 3 uger.
    Jeg har ikke haft nævneværdige bivirkninger (lidt forstoppelse) og pillerne virker forbløffende godt.
    Ta'r dog stadigvæk en ½ smøg i ny og næ, men for hver dag der går, bliver behovet mindre og mindre.
    Jeg kan kun anbefale Champix som en god kur.
  • Vi har været på Champix siden den 2.oktober med rygestop den 14.oktober og vi ryger stadig ikke.
  • Godt gået, bliv ved med det. Jeg har lige været ved lægen og vi talte om champix, så derfor har jeg lige været inde og lurer lidt på det. Kan se der er
    flere der har haft bivirkninger af dem, hvad er jeres erfaring med det?
    Ønsker jer held og lykke som fremtidige x-rygere.

    Mvh.

    Jette
  • Jeg kan kun svare for mig selv. Jeg startede med at tage pillerne den 4/11-2009.
    Mine bivirkninger har været:
    Har flere gange været lige ved at kaste pillen op igen.
    Har haft hovedpine, vilde drømme, går rundt i en mærkelig sløv døs
    og er træt.
    Håber bivirkningerne fortager sig.
    Men ok jeg har da været røgfri i 14 dage nu.
    Man skal se det positive :)
    Venlig hilsen Peter.
Log in eller Registrér for at kommentere.