Hjem Hjerne og nervesystem Børn med ADHD

Erfaring med medikinet søges

Redigeret 11 januar, 2017, 10:28 i Børn med ADHD
Hej min datter har fået konstateret adhd nu og er startet medicin 5 mg medikinet. Jeg har aldrig hørt om dette til adhd før kun ritalin. Er der nogen herinde som har erfaring med dette medicin?

Kommentarer

  • Hej
    Vi har rigtig god erfaring med at give Medikinet til vores søn på 7. Dosis må bare ikke være for høj - idet det ellers ændrer hans karakter - fra at være en lidt ustyrlig dreng til en forskræmt "mus" der begynder at stamme.
    Vi har halveret dagsdosis fra 20 mg til ca 8 mg (deler indholdet i kapslerne op).
    Væksten er vi dog bekymret for - han er ikke så stor af sin alder - og han er ikke vokser ikke ret meget de 4-5 måneder han nu har fået medicin.
    Vi vil gerne undvære medicin - men har omvendt prioriteret her ved skolestart, at vores søn kan få ro til at lære og skabe social relationer.
    Mvh Jesper Høegh
  • kenner ikke dette.. min datter er ikke med diaknose, men er en dejlig klumpe dumpe pige der ikke helt kan styre sine handlinger.. hun er igen startet på kraniosekral terapi samt EYEQ fiskeolie det har hjulpet hende godt. vi har holdt en pause med dette så nu er hun der hvor hun køre i højeste gear,, vi har en aftale med hende om ingen sukker og meget sundt i hverdagene. hvor hun skal i skole. fredag aften samt lørdag hvor jeg selv skal passe hende må hun få noget godt.. det resultere også at vi må ud og motionere søndag for at få afregeret.. det er super hårdt at have disse børn.. alt det medicin er bare ikke lykken.. jeg har studeret meget om adhd. især kost hvis der er nogen der vil høre nærmere. mvh majken mor til stine 8 år
  • Som jeg har forstået det, er medikinet det samme som Ritalin... Det er blot et kopiprodukt.

    Min datter får 20 mg. om morgenen, 20 mg. til frokost og 10 mg. om eftermiddagen. Denne dosis er fundet i en lang indkøringsperiode, hvor hun startede med en forholdsvis lav dosis.

    Medikinet virker kun i ca. 4 timer. Derfor skal hun have medicinen gentagne gange på en dag, og det stiller naturligvis lidt krav til hende, os og til skolen om at huske at tage pillerne.

    Min erfaring med medicinen er rigtig god. Min datter har ikke mere koncentrationsbesvær, hun er bedre til at impulskontrollere og hun får ikke hidsighedsanfald, når medicinen virker. Ulemper er de klassiske: lav appetit og søvnbesvær.

    For os er der ingen tvivl om, at vores datter fungerer langt, langt bedre på medicin end uden. Hun har et helt andet overskud og en anden reflektionsevne end tidligere.

    Vi supplerer med naturmedicinen Eyeq - Dem tager hele familien. De hjælper ikke så meget på selve ADHDen men giver øget mentalt overskud og hjælper mod noget af det, som kan følge med ADHD: Triste tanker etc.

    Håber det var en hjælp!

    Venlig hilsen Stine
  • Som en lille bibemærkning til ovenstående, har vi også prøvet Ritalin-Uno, som virker i 7 timer, men det fungerede ikke nær så godt som det andet
  • Hej.

    Jeg er en dreng på 18, som har taget medikinet i ca et halvt års tid.
    Jeg har stort set kun positive erfaring med medicinen. Jeg er helt oppe på 60 mg på en hel dag(altså to kapsler af 30 mg).

    På mig hjælper medicinen helt klart på alt besværet i skolen, man bliver selvfølgelig ikke klogere af det, men det føles som en slags doping på den gode måde til hovedet, og kan meget bedre følge med i timerne i stedet for at, blive forstyrret af alle mulige ting. Jeg er sluppet af med en stor del af min generthed og føler jeg meget bedre kan mænge mig socialt, hvilket giver et overskud i det daglige.

    Så jeg vil helt klart anbefale det!
  • Det er dejligt at høre, at medikinet hjælper. Min datter hjalp det også på men desværre blev hendes ticks øget. Pt. får hun kun omega 3 - og det syntes jeg virker en del mht. at hun er lidt mere i balance og ro. Dog er det en stor sorg for hende, at hun ikke har nogen nære venner. De trækker sig og kun i mangel af bedre gider de hende. Hun er ellers en meget omsorgsfuld, kærlig og hjælpsom lille 8 årige pige. Det er svært for hende at forstå hvorfor de ikke vil hende.
  • hej jeg er en pige på 14 med adhd og tourette.

    problemer med venner og skole er meget vigtigere end medicinen og kan også påvirke behovet for den såvel som tics. jeg syntes det er meget vigtigt at tage det op med din læge. Det kan være svært at sige hvad man skal gøre når man ikke kender detaljer, men jeg kan sige at jeg gik på en normal folke skole i 8 år og det var et helvede venner er utrolig vigtige. det vigtigeste er at finde nogen som din datter passer sammen med/er på bølge længte med. i det tilfælde kan specialer skoler virklig være vigtige, og jeg kan helt klart anbefale det, om det er enten faglige eller sociale problemer.

    og angående forværring af tics ar det vigtigt at prøve mange forskellige slags adhd medicin for et finde det rigtige.

    her er en liste af nogle forskellige mugligheder.

    •Ritalin
    •Motiron
    •Equasym
    •Medikinet
    •Ritalin Uno
    •Concerta
    •Dex- amfetamin

    håber i finder et der virker^^
  • Hej vil lige høre dig er du så startet på en special skole. Du har så ganske ret i det du skriver med venner. Jeg kan se på min datter at når hun leger med en som acceptere hende som hun er og som gider hende... forsvinder alle symptomer faktisk og hun er så glad så glad.

    Kan man få et værdigt liv og bliver det nemmere jo ældre du er blevet?
  • Hej, jeg er en pige på 17 år, og har ADD. Jeg tog medikinet 50 mg daglig. Jeg begyndte med lav dosis på 10 mg, og med tiden nåede den anbefalede dosis, 50 mg. I begyndelsen havde jeg det godt, fik koncentreret mig, og styret mine handlinger, og mærkede ikke nogle negative bivirkninger. Ikke før end efter 15 dage fik jeg bivirkninger....min appetit var helt væk, og var sulten konstant, men ville kaste op, så snart jeg fik mad eller drikkevarer i munden, og tabte mig 7 kg på 2 uger af samme grund. Jeg fik ikke sovet, selv om jeg både fysiskt og psykiskt var så udmattet at jeg ikke orkede at flytte mig. En dag, da jeg havde været hos min bedste veninde, skulle jeg gå hjem kl. 2 om natten, og det var den værste oplevelse i mit liv...jeg små hallucinerede, så mænd med sorte hætter for ansigtet, følte øjne stirre mig ned, og hørte at nogen gik efter mig...jeg ved godt at det ikke var rigtigt, og at det bare var medicinen der havde den negative virkning, men jeg var skræmt fra vid og sans, for det følte virkelig som om det var rigtigt. En nat fik jeg ikke sovet, fordi jeg hørte nogen gå rundt nedenunder, imens min søn og forældre lå og sov ovenpå. Jeg gik nedenunder, og selv da jeg var hjemme, følte jeg at nogen stod bag mig, og ville gøre mig ondt. Morgenen efter kom min mor op, og spurgte hvorfor jeg var oppe, og da brød jeg sammen og fortalte hende alt. Hun ringede til psykiateren, og hun bad mig stoppe med medicinen.
    Jeg har læst at der er mange der har haft samme oplevelser som mig, men så ikke nogen skrive det herinde, så ville lige træde til, og sige at der ikke kun er positive ting om medikinet.
    Efter at have stoppet med medicinen, har jeg fået min appetit igen, og kan sove om natten, unden ubehagelige drømme og svedeture, og er slippet af med alle de negative og bekymrende tanker, og har i stedet bestilt en terning, der skulle være til folk med ADHD/ADD, og hjælpe med at koncentrere sig under undervisninger.
    Nu blev det en ret lang stil, men det var så min erfaring med medikinet :)
    -håber at i har bedre held end mig
Log in eller Registrér for at kommentere.