Hjem Kvinder Snart gravid

Råd til børn?

Redigeret 26 august, 2016, 06:25 i Snart gravid
Jeg vil rigtig gerne have barn med min kæreste, men tænker meget på, om der er råd til det. Min kæreste (slutningen af 20'erne) arbejder fuldtid og jeg (midten af 20'erne) er på SU og får forhåbentlig en læreplads om et år.

Alle gode råd og erfaringer modtages meget gerne :)

Tak,
AM

Kommentarer

  • Hvis alle ventede, til de mente at have råd, så ville der godt nok ikke være mange børn i denne verden.

    Du skriver, at du gerne vil, men hvad siger din kæreste? Hvis I begge føler I er modne og klar til at få barn, så synes jeg da bare, I skal klø på.

    Du skal dog lige tænke over, at du er i gang med uddannelse, og det kan da være lidt mere svært at finde læreplads og arbejde, når man også har et lille barn, der naturligvis bliver syg ind i mellem. Vi kan have aldrig så megen ligestilling her i landet, det påvirker en arbejdsgivers indstilling. På den anden side, så påvirker det også positivt, hvis du har fået de børn, du skal have, når du til sin tid skal ud og søge fast stilling. Så hvad det angår, så er der både for og imod.

    Et barn behøver ikke være så vanvittigt dyrt. Der findes masser af både godt og pænt babyudstyr i genbrugsbutikkerne, meget af det er endda stort set ubrugt.

    Når man får barn er man nødt til at tilsidesætte egne behov, hvilket giver sig selv, men det er da en meget god ide også at få talt sådanne ting igennem inden.

    Så gør det dog, hvis I begge føler jer klar til det.

    Held og lykke.
  • Tak for dit svar :)

    Vi vil begge gerne have børn og har snakket meget om det. Men vi vil også begge gerne have hus, så der er en fast og stabil base til børn. Vi har også snakket om at blive gift, inden vi får børn - men om det bliver sådan, ved jeg ikke.

    Jeg tænker også, at udstyr ikke behøver koste det hvide ud af øjnene, så længe sikkerheden er i orden. Vi er gode til at spare og prioriterer, så jeg kan ikke forestille mig, det bliver noget problem.

    Det store spørgsmål er bare, hvornår vi skal begynde at prøve at få børn. Om 1 år skulle jeg gerne have en læreplads og så er det nok - tænker jeg - lidt 'smartere' og måske mere sikkert at få børn, da lærepladsen allerede er i hus (?) ... Og så det, at vi gerne vil have hus inden og giftes - det koster altsammen penge og vi må prioritere. Jeg vil bare gerne have det første barn indenfor 3 år. Jeg tror selv, jeg sidder med løsningen, men det er bare meget rart med nogle andre holdninger og meninger, så jeg får nogle nye input og ting at tænke over ;)

    - AnnaMaria
  • Det lyder bestemt til, at I er nogle fornuftige mennesker, der tænker før I handler. Til lykke med det, I skal som nok klare jer. Og jo, det er nok en rigtig fornuftig ting at have en sådan læreplads på plads først.

    Og som sådan er det også fornuftigt at blive gift, da en masse juridiske spidsfindigheder på den måde falder på plads helt af sig selv, og jeg vil da foreslå, at I tænker lidt over, om det nu også er helt nødvendigt med et "prinsessebryllup" til et eller andet helt vanvittigt fantasibeløb - der er sådan set meget mere fornuft i at bruge lidt ekstra penge på det hus, I gerne vil have. Som tiderne er nu, kan I jo virkelig få noget for pengene, og I vil garanteret ikke fortryde det, hvis I vælger at bruge lidt mere på et hus til jeres fremtidige liv, end en eller anden kæmpeformue på en enkelt dag.

    Jeg ved selvfølgelig heller ikke, om netop det er et "must" for jer; jeg har bare hørt lidt om, hvad man i dag bruger på netop et bryllup - ofte beløb på over kr. 100.000,- og så kan jeg godt se, at det kan være vanskeligt at finde ud af både fest, hus og barn.

    Da min mand og jeg holdt bryllupsfest for nu 7 år siden, holdt vi en helt uforglemmelig fest med 68 gæster - der tales om den fest endnu blandt venner og familie - men den var også dybt utraditionel og vi brugte den gang max kr. 10.000, så hvis det har interesse vil jeg gerne fortælle om modellen, der bestemt var anderledes, men absolut ikke mindre stemningsfyldt.
  • Tak for de pæne ord, Lotte :)

    Ja, vi vil meget hellere spare sammen til hus, end til bryllup. Vi sparer op til begge dele, men brylluppet bliver bestemt ikke på 100.000.- Vi kender hver især nogen, der kan hhv. spille, lave brudebuket, lave maden osv., så det der løber op, bliver kjole og smoking til min kæreste. Vi har tænkt os at holde det i et forsamlingshus og så kender vi som sagt nogen, der kan ordne forskellige ting for/til os til billige penge.

    Vi vil rigtig gerne have et 'traditionelt' bryllup i kirke og hvid kjole, gæster og musik, men der skal også være plads til sjov og ballade og muntre indslag ;) - men jeg vil meget gerne høre om dit utraditionelle bryllup; idéer kan man ikke få nok af :)

    Mht. ægteskab og børn, så er det både symbolikken i det (at vi har sagt ja til hinanden, fordi vi vil være sammen evigt) og af de praktiske årsager, som du selv skriver. Vi vil hellere blive gift, inden vi får børn, så det bliver 'vores' dag. Og ikke blive gift 'fordi vi har fået børn og så må vi hellere gifte os, nu vi alligevel skal holde barnedåb'.

    - AnnaMaria
  • Kære AnnaMaria,

    Ja, men jeg synes bare, det lyder som om, I har styr på det. Til de store mærkedage, hvor bryllup vel er den største, så vil man jo så gerne se alle dem, man kender, men må ofte vælge fra, da det jo bliver for dyrt, og vi valgte den gang at invitere alle, men i stedet for gaver valgte vi, at det hele blev et slags "sammenskudsfest", hvor gæsternes gave var, at de sørgede for mad, drikke, underholdning osv. osv. Vi valgte i forbindelse med invitationen flere måneder i forevejen, at opdele vores gæster i grupper, der hver havde en opgave, i forbindelse med mad, drikke osv. hvilket medførte at hver gruppe i forvejen blev "sammentømret" og sammen have forberedt ikke bare mad osv. men også forskellige gimmicks osv. Disse grupper mødtes så nogle gange. hvilket betød at alt simpelt hen bare var så velforberedt - og totalt afslappende for os. Det er da selvfølgelig dejligt at få en hele masse gaver, men hvis I nu i stedet kunne få råd til et hus, der var 20 m2 større? Og samtidig have holdt en skøn bryllupsfest?

    Vi havde sørget for lokale, havde dækket borde og havde allieret os med et par "hjælpepiger" til det praktiske, og så blev det lige pludselig en fest, hvor vi kunne have alle med, og hvor alle også havde deres del af ansvaret. Vi har kun fået positive kommentarer til metoden, for det er jo netop mad og drikke, der gør at disse fester bliver så vildt dyre, at man ikke har råd til det.

    Jeg forstår, at I er så heldige at kunne gøre det for rimelig penge og selvfølgelig skal det være jeres dag. Jeg synes heller ikke en sådan dag er passende at slå sammen med f.eks. barnedåb - men sådan er vi jo så forskellige.

    Kjole og smoking kan lejes til rimelig penge, og i hvert fald kjolen kan det være meget vanskeligt at finde anvendelse for senere, hvorfor man måske skal overveje, om det nu er helt nødvendigt at bruge så mange penge på noget, man kun kan have på en gang. Hvis I jævntligt kommer til arrangementer, hvor smoking er påkrævet, så er der ide i at købe en sådan, men ellers?

    Held og lykke med det hele.
  • Hej jeg har lgie læst dit indlæg, det med bryllup der er en på trendsales der sælger brudekjoer efter dine mål til max 2000 kr og de er vild flotte.
  • @Lotte, alletiders idé I fandt på til jeres bryllup ! Sammenskudsgilde er altid et hit :)
    Jeg tror, jeg prioriterer hus først, og alt efter hvornår det bliver og hvad det kommer til at koste, kan det være, der bliver råd til et simpelt, men traditionelt bryllup og så børn :)

    @Peddy, tak for linket - det lyder godt med billige brudekjoler ! Jeg vil gerne købe en brudekjole, men jeg vil ikke give tusindvis af kroner for den.

    - AM
  • Det kan være en ganske bekostelig affære at stifte familie. Min mand og jeg blev selv noget overraskede over, hvor mange ting der skulle indkøbes inden Sebastian kom til verden.

    I starten købte vi alting fra nyt, men vi fandt hurtigt ud af, at der rigtig mange penge at spare ved at købe brugt. Tit og oftest kan man endda ikke se, at tingene har været brugt, så det vil jeg bestemt anbefale dig. Kig evt. på Guloggratis.dk eller DBA.dk.

    Ellers vil jeg anbefale dig at købe babyudstyr online, da der oftest er mange penge at spare. Vi køber det meste af vores babyudstyr hos http://www.babytorvet.dk/shop/frontpage.html som har et kæmpe udvalg til meget lave priser.

    Til slut vil jeg bare ønske jer held og lykke med det hele :-)
  • Ja, man må håbe alt er gået godt, for det var i 2009, det blev skrevet.

    Jeg ved godt man kan overse datoen, det har jeg selv prøvet.
Log in eller Registrér for at kommentere.