Hjem Astma og allergi Allergi

Allergi og uren hud - Sammenhæng?

Redigeret 30 juni, 2017, 05:48 i Allergi
Ja, som overskriften jo hentyder, så kunne jeg godt tænke mig at finde ud af om der kunne være en sammenhæng mellem allergi og uren hud.

Jeg er testet allergisk overfor hunde, men vi har to hunde herhjemme da det aldrig har generet mig, men jeg tænkte på om min sarte/tørre hud kunne skyldes dette?

tak :)

Kommentarer

  • Hej BareMig1003

    Det er et interssant spørgsmål, men ingen har svaret, og det er nok udtryk for der ikke rigtig er nogen der har tænkt de tanker, eller helt kan svarer på det.

    Tør hud og allergi, jeg ved det heller ikke, men hvordan tænker du der er en sammenhæng??

    Det jeg ved er at allergi i høj grad er arveligt, så derfro tænker jeg en genfejl, det er en overreaktion i immunsystemet i kroppen, over for ellers normalt uskadelige stoffer. Det er kroppen der danner antistoffer overfor helt uskyldige stoffer i vores omgivelser, så det er noget der kommer indefra i kroppen.

    Jeg tænker det ikke har en direkte sammenhæng, men jeg tænker også at har man allergi, og samtidig tør hud kand et godt være visse luftbårne allergener og ved berøring, at det i højerer grad kan sætte sig fast og tricke allergien, men det er ren gætværk.

    MVH

    Anne
  • Hej

    Der kan være en sammehæng mellem acne og nikkelallergi.
    Jeg fik bugt men min acne, da en hudlæge havde konstateret at jeg led af nikkelallergi (fødevare allergi, ikke kontakt allergi).

    Allergien blev behandlet med en slags penecilin, for at få 'has' på de eksisterende problemer. Jeg fik rådgivning om hvilke fødevarer, der indeholder meget nikkel og det har været en god løsning. Jeg har ikke haft problemer siden.
  • @eva1967

    Hej

    Jeg er meget nysgerrig efter at høre mere om sammenhængen mellem nikkelallergi og akne. Jeg har selv været plaget af akne i mange år og har aldrig hørt om nikkelallergi som en mulig udløsende faktor. Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om hele diagnosticeringen og hvor længe du havde haft akne osv...

    Mvh 1epenseur
  • Jeg har selv allergi - kan ikke tåle husstøvmider. Efter jeg fik konstateret det og skiftede jeg mine dyner, gjorde mere rent osv. og nu er min hud blevet væsentligt mindre uren,
  • Hej

    Vedr nikkelallergi og uren hud;
    Jeg led af akne i rigtigt mange år - også efter teenageårene.
    Alt var tilsyneladende ok - kost, motion, min mave fungerede fint, pleje af min hud var ok osv. Min høfeber byrde ikke have betydning i den sammenhæng og blev med succes holde i ave vha. zoneterapi.

    En dag fortalte min zoneterapeut om en anden af hendes klienter, der havde samme problem med akne. Hun havde været til hudlæge og var blevet testet for div. kontakt allegier. Det viste sig, at hun havde en voldsom nikkelallergi, der så blev behandlet - og så forsvant hendes akne!

    Min egen læge syntes at det lød interessat - han havde heller aldrig hørt om den sammehæng - og gav mig en henvisning til hudlægen.
    Og ganske rigtigt, jeg havde nikkelallergi!!

    Den langsigtede kur er at begrænse nikkel i kosten (jeg fik et skema af hudlægen), mens aknen akut kan slås ned med en antibiotikakur.

    Det er efterhånden 15-16 år siden. Så jeg kan ikke huske navn eller præcis adresse på hudlægen.
    Men sammen med rigtig god hudpleje (Medex kan anbefales!) har jeg været fri for akne i årevis.


    Knus
    eva1967
  • @eva1967
    Tak for dine oplysninger omkring nikkelallergi og akne. Jeg tror faktisk der ofte er en sammenhæng mellem akne og allergi, og den sammenhæng er ikke særligt godt belyst. Jeg håber der kommer flere relevante erfaringer herinde.

    @Baremig1003
    Iøvrigt kan jeg da nævne i relation til det første indlæg, at jeg også har meget tør hud og akne i modsætning til den gængse forestilling om at fedtet hud og akne hører sammen.

    Mvh Lepenseur
  • Der kan selvfølgelig sagtens være en sammenhæng.
    Jeg har selv døjet med uren hud, men har fundet en ret simpel metode, der både er billig og helt uden kemikalier. Jeg faldt faktisk over den og blev inspireret igennem denne side http://www.quest2move.dk/blog/goer-dett ... enere-hud/

    Pøj pøj med det.
  • Hejsa,
    Jeg har også haft (mange) erfaringer med uren hud og ved hvor frustrerende det kan være. Jeg har dog ikke oplevet allergiske udbrud i forbindelse med hverken den ene eller anden behandling. Jeg har så også gjort meget for at bruge så "rene" produkter som muligt. Vil eksempelvis gerne anbefale proshave.dk som har et stort udvalg (https://www.proshave.dk/uren-hud-/-bumser.aspx) og super service og rådgivning omkring produkterne. Produkterne er ikke blandt de billigste, men det er der nok en grund til ;)
Log in eller Registrér for at kommentere.