Hjem Hud og hår Bumser

Isotretinoin Actavis ?

2456731

Kommentarer

  • Hej.
    Jeg er 18 år og tager Isotretin Actavis for tredje gang nu. Her tredje gang, skal jeg ikke tage det så længe som første eller anden gang. Da jeg gik til hudlægen for at "klage" over mine bumser for tredje gang, havde jeg SLET ikke så mange bumser som første gang - jeg begyndte "bare" at få en ny hver eller hver anden dag, og var bange for at det ville udvikle sig. Jeg håbede virkelig at der var andet at gøre end at tage Isotretinoin Actavis igen, for det er jo en hård proces. Men min hudlæge sagde, at jeg åbenbart ikke havde fået nok, og intet andet en Isotretinoin Actavis ville være holdbart. Da jeg egentlig ikke havde så uren hud (jeg er nok blevet lidt sippet efter at have set hvor flot min hud kunne blive), skal jeg denne tredje gang ikke tage kapslerne i en så lang periode. Jeg har i denne omgang ca. taget kapslerne i 30 dage, og har lige været til hudlægen hvor han sagde at jeg skulle tage dem endnu 70 dage (2 pr. dag) - selvom jeg faktisk er nogenlunde tilfreds med min hud nu.
    Som i andre, døjer jeg også med frygtelig tørre læber og tørhed. Desuden har jeg, som Sille, også ondt i ryggen. Jeg er også tør i næsen og har lige fået et par sår fordi noget af mit tøj åbenbart gned sig på min hud. Det skræmmer mig lidt (og irriterer mig), så jeg overvejer at stoppe med kapslerne efter 20 dage. Tror i de sidste 50 dage bare kunne være "for en sikkerheds skyld"? Jeg vil selvfølgelig fortælle min læge at jeg stoppede før, hvis det er.

    Men her kommer mit spørgsmål: har I også fået at vide at i skal spise en masse fedt når i tager pillerne for at de virker? Hvis ja, hvad spiser I dertil? Jeg drikker tre kopper sødmælk (størrelse: de farvede fra IKEA) og to ostemadder - og jeg er ved at blive vanvittig af det (jeg hader ost)! Jeg lever sundt til daglig, og det plager mig virkelig at jeg hver morgen skal proppe mig med så meget. Jeg får lidt kvalme og ikke rigtig lyst til at spise noget i lang til efter. Spiser jeg for meget? Hjælper pillerne mere hvis man spiser mere fedt end hvad der egentlig er nok??

    Jeg håber der er nogen som kan svare, for er begyndt at tænke for meget over de kapsler.. :)

    P.s. Det skal lige siges, at jeg er enig i, at kapslerne har en virkelig god effekt. Man må lide for skønheden. ;) Jeg er gået fra virkelig uren hud til ingen bumser. Jeg undrer mig bare over, at der kommer nogle bumser igen så man bliver nødt til at tage endnu en omgang. For mig, fik jeg slet ikke ligeså mange bumser som første gang, men nok til at det generede mig.
  • Hej
    Jeg er lige startet på isotretinoin behandling efter 2 forgæves forsøg med tetracyclin og clindoxyl.
    Jeg har, ligesom alle andre, også haft store overvejelser ved påbegyndelsen af behandlingen, men er også endt med at vælge at ofre et par slemme måneder på noget som næsten har en garanteret virkning.

    Min stærste bekymring er dog det med forsterbeskadigelsen. Da ingen af jer andre har nævnt det vil jeg gerne efterspørge jeres tanker om det.

    Jeg er i et fast forhold og bruger hormonal prævention hvilket jeg egentlig synes burde være nok, men i brugervejledningen på mine isotretinoinpiller står at vi også skal bruge kondom (og faktsik også 2 !! former for hormonal prævention, hvordan det??).
    Jeg ved at man er nød til at tage sine forholdregler, men det er vel ikke meget anderledes end alle andre kvinder som også bruger hormonal prævention og regner med at det virker gang efter gang...

    Jeg ville blive meget glad for at høre jeres tanker og aller helst erfaringer ved netop dette skræmmende aspekt af behandlingen!
  • Jeg har lige en enkelt ting at tilføje.
    Jeg har kun kunne finde et enkelt sted hvor begrundelsen for at bruge to former for prævention er at isotretinoin kan have en nedsættende virkning på p-piller.

    Jeg har ikke kunne finde dette understøttet noget sted og min hudlæge har heller aldrig nævnt det. Er der nogle af jeres som har det??
  • Hej

    Det skal lige siges jeg kun har været i gang siden d. 03-08-09
    pillerne hedder isotretinoin orifarm min daglige dosis er på 2x20mg dagligt.

    Jeg ville høre om andre har oplevet problemer med tunge piercing i forbindelse med isotretinoin og sår i munden, min hud er ligesom hævet op inde i munden og derved laver mine tænder mærker og sår på indersiden af kinder og tunge, min tunge er hævet helt op omkring piercingen og ned igennem hullet, har haft min piercing i nogle år nu, og har aldrig haft problemer med dette inden jeg kom i behandling med isotretinoin.
    tungen har os fået en hvid/guli overflade.

    Jeg er faktisk blevet lidt skræmt af bivirkningerne selvom jeg har læst alt hvad jeg har kunne finde om behandlingen inden min start, men da min hud allerede er så tør at den gør ond og laver en stikkende fornemmelse, mine mundvige sprækker når jeg åbner min mund for meget og i siderne af næsen, meget ubehageligt når man altid har skulle tage højde for ens hud var helt feddet, og man så nu kan smøre sig med creme konstant for ikke at have store flager i hoved. min næse, hovedbund og delvise steder i hoved klør rigtig meget.

    Min hud er blevet meget værre den mindste lille hudorm bliver til et stort sår og hvis man kommer til at klø/pille så væsker det rigtig meget.
    Min ryg og brystkasse er så slem at jeg dårligt nok kan sove på ryggen og hvis jeg sover på maven får jeg rigtig ondt i mine ribben ved ikke om det skyldes pillerne at mine ribben kommer til at gøre ondt?

    Har haft meget mere brug for søvn, plejer normalt ikke at sove mere end 5-6 timer men nu skal jeg have omkring de 8, eller's er jeg ved at falde i søvn på arbejdet.

    Men jeg holder ud, har ventet en del år på denne behandling pga. manglene prævention, da jeg ikke kan tåle p-piller.

    Men er sikker på det nok skal blive det hele værd.
  • Jeg er nu for anden gang på Isotretinoin. Første gang var det 2x 20mg om dagen og bivirkningerne var blot tørre løber og huden i ansigtet. Jeg havde også en periode med værre hud, men den gik over efter et par uger.

    Desværre udeblev resultatet også. Der var ingen virkning overhovedet. Jeg har naturligvis prøvet stort set alt andet, så næste skridt må vel være at jeg denne gang øger dosisen. Lægen vil - tåbeligt nok - have jeg starter på samme dosis som sidst, men jeg har heldigvis piller tilovers fra sidste gang så jeg skal nok sørge for at få mere end sidst.

    Jeg har dog ikke de store forventninger til at det hjælper. Jeg spiser ULTRA sundt og har prøvet utallige kostsammensætninger. Det hjælper bare inget. Jeg får stadig disse irriterende bumser, hvoraf 95% er lige omkring området for skægvækst. Det er bumser der oftest kun ender med at være cysteagtige med klar væske. Normalt dupper jeg dem med brintoverilte og de bliver hurtigt hvide og svier voldsomt. Dernæst får de PanOxyl. Det er voldsomt irriterende at være 35 år og få 2-3 af den slags DAGLIGT. Der kan ind i mellem være perioder på en 4-5 dage, hvor jeg ingen får og så når huden NÆSTEN at blive pæn.

    Men jeg er nødt til aldrig at glatbarbere mit ansigt, for så vil bumserne være alt for tydelige. Jeg krydser naturligvis fingre for, at behandlingen virker denne gang, men som sagt, forventningerne er ret små efter sidste forsøg. Så nej, Roaccutan / Isotretinoin er bestemt ikke nogen sikker kur. Jeg tror bare at jeg er en af de få, uhelbredelige. Det er bestemt ikke nemt at gå på arbejde, når alle ens kolleger er kvinder der alle er kønne. Så sidder jeg som ene mand og har grimme bumser. Det er så grelt, at der er tidspunkter hvor jeg melder mig syg, når bumserne er værst. Og det pisser mig grusomt af, da jeg hader at være fraværende.

    Problemet er utroligt overset. Eftersom 95% af befolkningen ikke har problemer med bumser (udover lidt i teenageårene måske), er der ikke nogen der gider at høre på det. To hudlæger har foreløbig været ret lidt lydhøre. Den første ville slet ikke give mig Isotretinoin, den anden ville dog gerne. Men da kuren var overstået sagde han "det må siges at være en success" hvortil jeg kun kunne svare "hvad pokker mener du?! det har ikke hjulpet det fjerneste!"

    Jeg håber naturligvis at det vil hjælpe for alle jer herinde, men for mig var det bare ikke løsningen. Og der er givetvis ingen løsning. Jeg er den absolut eneste jeg kender med dette problem, selv om jeg godt kan se der er andre herinde.
  • Hej derude. Jeg har selv haft acne/bumser siden jeg var 13år gammel, i perioder har det værret rigtig slemt og andre har det været ok, Nu er jeg så blevet 23år gammel, og ville da gerne finde "pigen", men det er sq svært at gøre noget ved når på ikke er tilfreds med sig selv, jeg har prøvet mange forskellige ting, såsom at træne/løbe meget, brugt dvs. produkter fra matas osv. Og nu vil jeg sq prøve noget som har en lige større succes rate. Men hvordan får jeg startet? Tager man kontakt til en hudlæge/sin egen læge først? Eller kan man selv købe Isotretinoin på apoteket uden recept og derved starte kuren? Jeg er studerende, så penge er ikke hvad jeg har allermest af, og ville derfor helst undgå den eneste hudlæge der er her i omegnen (da han er røv dyr). Nogen forslag? (er ikke nervøs ved bivirkningerne, det må jeg jo bare bide i mig, med tanken om at det fungerer i sidste ende).

    Tak på forhånd!

    /Friskey

    Ps. Eneste måde jeg har fundet der kan (skjule det, da jeg er ret flov ved det) er at tage solarie (ALT FOR TIT), og det har min hud jo absolut heller ikke godt af, så jeg er lidt desperat, det virker bare som et trist emne, eneste man hører når man nævner problemet for folk er (tag dig dog sammen osv.) Ja det har jeg jo så prøvet på flere gange, men at jeg nu nærmest gemmer mig væk/melder mig syg alt for ofte, pga. jeg er "flov" går mig virkeligt på.
  • Hej :)

    Det frarådes at drikke alkohol, da leveren belastes af behandlingen. Derfor må man f.eks. ikke være på den, hvis man har nedsat leverfunktion. Umiddelbart er det ikke noget, som man vil kunne mærke, hvis man indtager alkohol, men opstår dr skader, da er de permanente - og det kan derfra kun gå én vej, så det kan bestemt tilrådes at være stejl, hvad det angår. Men eftersom kuren skulle være det værd, så er det jo nok til at holde ud :) Står selv og skal til lægen igen efter end behandling med Tetracyclin, som ikke har virket :( kun så længe den stod på... Er såååå træls at være 25 og få hævet, bylde-agtig, øm hud i ansigtet efter at være stoppet med p-piller - specielt, når man bruger makeup, for det er næsten ikke til med sådan en hud.

    Og mht. div. bivirkninger kan det anbefales at slå præparatet op på medicin.dk Men jeg kan ikke huske, om der står beskrevet, hvordan man skal forholde sig mht. prævention (om man skal anvende ekstra eller...)
    Held og lykke allesammen :)

    Mvh, J.
  • MN2605:
    Det med at skulle spise fedt, har jeg ikke fået at vide. Til gengæld har jeg fået at vide, at jeg skulle droppe at tage fiskeoliepiller samtidig, da isotretinoin kan øge mængden af fedt i din årer – blandt andet derfor at man skal være varsom med pillerne, hvis man er overvægtig. Du kan prøve at ringe til en anden hudlæge og få en second oppinion. Og så synes jeg, personligt, at det er dumt at du stopper før tid – grunden til at kuren sættes til en bestemt længde er jo for at få en langtidsvirkning af den – så den går ind og nedbryder aknen helt i din krop. Hvis du stopper før tid, risikerer du ikke at få den virkning med.

    Freja3:
    Man kan ikke tage to former for hormonel prævention – det kan ens krop heller ikke tåle til (det er alt for mange hormoner på én gang). Der har ikke bare stået to former for prævention – som p-piller og kondom?
    Isotretinoin kan nedsætte virkningen af dine p-piller – jeg fik det at vide både af min hudlæge og af apoteket (flere gange) da jeg hentede pillerne (det er der for resten også andre piller, der kan – herunder også tetracycklin).

    Friskey123:
    Du skal kontakte din egen læge, som skal give dig en henvisning til en hudlæge. Du kan herefter frit vælge mellem hudlæger i hele landet og det er gratis. Hudlægen skal så vurdere, om din hud er ”slem nok” til at give dig pillerne. Da det er en meget skrap kur, siger man, at man skal have været gennem andre behandlinger først (så som tetracyklin – p-piller) - nogle hudlæger er mere sippet med dette end andre. Personligt vil jeg holde mig fra solarium, da det skader mere end det gavner. Man vil vel hellere have uren hud end den store risiko for hudkræft? Når man er på denne pille-kur frarådes det at tage solarium, da det kan forværre bumserne og samtidig bliver mange lysfølsomme, hvilket vil sige, at du bliver meget hurtigt forbrændt.
  • Hej

    Jeg har hørt, at mange læger ikke vil udlevere isotretion - kender I en hudlæge der udleverer det i kbh? Har ikke svær akne, men har haft "medium" akne i mange år og er træt af det.. bliver snart 25 og har prøvet alt muligt. Bor på Østerbro. Tak for hjælpen :-) VH Cecilie
  • Halløj :-)

    Nåhh, nu har jeg browset side op og side ned omkring disse piller - og jeg ER begyndt.

    Jeg er 30 år gammel.. ja, 30!! og jeg har siden jeg var 13 år hørt på, at min ackne hud ville forsvinde når jeg ikke var teenager mere. Selvom jeg stadig føler mig som en 17 årig i hovedet, så siger mit fødselsår altså noget andet... og min hud er lige dum.
    Jeg fik tilbudt disse piller af min hudlæge (på Saltværksvej, 2770 Kastrup) sidste år, for at "behandle et problem der er mere subjektivt end objektivt" var hans ord, men ikke desto mindre fik jeg recepten... og SÅ var det jeg fik set alle bivirkningerne - og så skulle jeg da overhovedet ikke ha´ noget som helst med dem at gøre. Min hun flippede så for alvor igen for 2 måneder siden... så nu er jeg gået i gang, og har været i gang i ca. 1 uge. jeg kan allerede nu mærke hvordan jeg tører ud i huden, men fik god hjælp med produkter på apoteket - kan dog også godt se, at det er blevet lidt værre med udbrud, men min læge siger, at det kun er her i begyndelsen.

    Mht. til aret hud efter behandlingen, så er det mit indtryk, at det kun forekommer hvis man piller i huden, bruger peeling produkter etc. Jeg har virkelig fået understreget af min læge, at alt andet en mild rens med korrekte produkter og en fugtmaske om natten er FORBUDT!!

    Mht. prævension, så må man jo sige, at jeg er i den "fødedygtige" alder... jeg spiser Yasmin p-piller og min læge siger, at det er nok. Han har dog fået mig til at sværge på, at jeg vælger en abort hvis jeg - mod forventning - bliver gravid.

    Mht. sol... tja, mine erfaringer er jo ikke så store, men kan fortælle, at jeg er blevet helt rødlig i huden i dag fordi jeg har siddet med ansigtet i solen INDEN FOR! er ikke vildt glad for solen i forvejen (er nok lidt fanatisk overfor rynker og sådan), men Dermalotiga har en SP booster man kan blande op i sin creme.

    Hmm - meget langt indlæg :-)

    En sidste ting er til dig der læser dette som forældre til en barn med acne... NEJ, det er ikke hysteri fra din søn/datters side. Acne er IKKE noget alle får. NEJ, du må ikke negligere det fordi du jo naturligvis synes at dit barn ser fantastisk ud. Det er noget nær det værste der kan ramme et barn.. acne altså! Hvis du kan gøre noget ved det, så hjælp... på trods af evt. bivirkninger.

    Håber, at nogen af jer melder tilbage løbende og fortæller om jeres udvikling.

    Dup
Log in eller Registrér for at kommentere.