Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Champix. Hvad er jeres erfaring ?

2456726

Kommentarer

  • jeg har taget champix i 16 dage, og har ikke røget i 2 dage nu.. jeg spiser 2 mg. nikotintyggegummi.. Jeg synes at jeg er opstemt og temmelig aktiv af pillerne. Det skal lige siges, at jeg før røg ca. 30 smøger om dagen, og jeg har røget i 30 år.. Nu bliver jeg bekymret for, om jeg risikerer at blive deprimeret når jeg holder op med pillerne.. ?? er der nogle erfaringer med det?
  • Hejsa

    Ja så er det vist min tur til bidrag med dette. startede for 4½ uge siden , og har været totalt røgfri i 19 dage nu.

    Dog vil jeg lige før jeg fortsætter lige bemærke sidste indlæg , fra vedkommende der tager tyggegummi med nikotin i , sideløbende med champix. Er en misforståelse . Du skal slet ikke røre niktoin , da champix , netop fjerner lysten til det. brug alm tyggegummi , eller alm kunstige plastikcigaretter med minstamg , uden nikotin i ( kan købes i matas ) hvis fingeren kribler for meget efter at ha noget at dreje ved :-)

    Har røget i 30 år , så tror jeg kan tale af erfaring.

    Desværre er jeg en af de 0-1 procent der har udviklet alle bivirkningerne , lige da jeg skulle til at fortsætte med fortsættelsenpakken , så nu er det min vilje det hele afhænger af .Men er optimist og tror på jeg kan holde det , da jeg har fået det meget bedre med vejrtrækning og med mig selv efter stoppet.


    Så held og lykke til os alle der forsøger kvitte røgen :-)
  • Jeg startede på champix for 3 dage siden. Det er en blandet fornøjelse. Jeg har bivirkninger. Jeg føler mig påvirket/halvfuld - og i dag på 3. dagen har jeg sovet det halve af dagen væk. Mht. rygetrangen, er jeg sikker på, at der er en effekt. Cigaretter smager mig egentlig ikke, og når jeg tænder en cigaret, er det fordi jeg føler trang til at gøre det, men jeg er usikker på om det mere er vanens magt, end egentlig rygetrang.

    Jeg håber at bivirkningerne er midlertidige, for når virkningen af 1 x ,5 mg om dagen er, som de er nu, frygter jeg lidt, at de vil blive værre, når dosen forhøjes. Fortsætter bivirkningerne, dropper jeg kuren, for jeg kan ikke acceptere konstant at føle mig halvfuld, ikke mindst fordi det opleves som om jeg ikke bør bevæge mig ud i trafikken.
  • Jeg har ikke røget siden den 19. januar2009...jeg har haft rigtig mande ryge stop forsøg....MANGE. Til min fødselsdag den 2. januar fik jeg en bog der hed #Endelig ike ryger" min bedste gave nogen sinde :) Prø den. Mit udgangspunkt for den bog var "den kan INTET lære mig"...ikke desto mindre har jeg IKKE røget siden...men tror faktisk nok at det mest vilde er, at jeg ikke har savnet det. Kære rygervenner prøv den, der er intet at miste...tro mig den virker....hilsen en meget ihærdig eksryger :)
  • Jeg er stoppet med at ryge ved hjælp af Champix - og røg min sidste cigaret i Januar 2008. Jeg er stor fortaler for Champix, men oplevede også bivirkninger som kvalme (tag ikke pillerne på tom mave, det går galt), og vilde drømme, ofte 3-4 drømme pr. nat, hvilket gjorde at jeg stoppede efter 10 uger, men har altså ikke faldet i.
    Min mand stoppede samtidig som jeg også vha. Champix, og ikke mindst bogen af Allen Carr "Endelig ikke-ryger", hvilket varmt kan anbefales at læse mens du stadig ryger, og du guides hen mod slutningen til dit endelige ryge-stop. Min mand røg 30 cigaretter og jeg 20 om dagen.

    Vi er lykkelige for vores rygestop. Det er slet ikke hver dag jeg tænker over det med cigaretterne, og når jeg gør, er det med en glæde over ikke at ryge mere - ikke et savn.
    Prøv bogen og Champix - det virkede for os!!!
  • hej allesammen Jeg har nu været på Champix i 3 uger og jeg synes de er fantaskiske Jeg har ingen rygetrang kan godt få lidt kvalme men det er hurtig overstået Så jeg er bare så glad for at være xryger Rigtig god søndag allesammen
  • Hej

    I dag er min 13. dag på Champix og min første dag som ikke-ryger :-)

    Beslutningen blev truffet for længe siden og de sidste par måneder har jeg forberedt mig ved bl.a. at gå fra 30 cirgaretter daglig til ca. 10. I denne periode har jeg bl.a benyttet mig af tyggegummi, hvilket har været ok.

    Er der nogen, som har erfaring med hvad der sker hvis man fortsætter med et par stykker nikotin tyggegummi om dagen mens man er på Champix ?

    God søndag

    H
  • Jeg var ellers sådan en ”der er ingen der skal bestemme om jeg stopper med at ryge, for det gør jeg ikke”-type.
    En (til dato) stadig-rygende veninde lånte mig (uden jeg ønskede det) bogen ”Endelig ikke ryger” … Ihhh altså, bare titlen på bogen irriterede mig. Det til trods, tog jeg en dag og læste 2½ side i bogen. Ham forfatteren var både træls og dum at læse og bogen blev med foragt sat væk igen. Den opblæste bedrevidende skiderik tænkte jeg. Endnu et halvt års tid gik med min egen fornægtelse omkring rygning. På sin egen finurlige måde har bogen dog alligevel sat 1 tanke eller 2 i gang hos mig - for trods den smule jeg læste - (samt det faktum at både min bolig og mit tøj stank af røg og det irriterede mig voldsomt) bestilte jeg tiden ved lægen.

    Jeg holdt op med at ryge for 6½ måned siden ved hjælp af Champix og dét er jeg glad for. Mine bivirkninger var en voldsom tørst i starten og sjove/vilde drømme hver eneste nat. Det var lidt kedeligt at de også stoppede da jeg stoppede med at spise pillerne :-)
    Jeg spiste piller i 1 måned og gik til opfølgende samtaler hos min læge ca.1 gang om måneden i de efterfølgende 4 måneder. Efter 2½-3 måneder følte jeg mig meget ked. Min læge bekræftede min antagelse om at det ”lykkestof” tobakken gav, nu var ”brugt op”. Med det i mente, blev humøret efter 3-4 uger, igen bedre og jeg har i dag mit gl. humør tilbage. Jeg var meget opmærksom på ikke at øge min vægt. Det lykkedes ikke helt, men de 5 kilo kan jeg vel for pokker godt smide igen..
    Tænker at når de kan lave piller der fjerner trang til tobak, kan de vel også lave piller der fjerner trang til søde sager?!??
    Trangen til tobak er helt væk. Jeg kan godt i ny og næ tænke at det kunne være hyggeligt med 1 smøg i gode venners lag. Den tanke er så absolut mere hygge og vane end det er faktisk trang til tobak.
    Helt ærligt: så tør jeg slet ikke prøve om jeg kan være selskabsryger… jeg mener, jeg skulle jo bare være sej og prøve at ryge dengang for 30+ år siden….
    Til jer der oprigtig ønsker at stoppe rygning kan jeg kun sige: Go for it….! Den der bærer viljen i hjertet - var der engang én der sagde… Det er absolut muligt.
  • Hej
    Vi herhjemme er også røgfrie nu på 4 uge, og det er med hjælp fra Champix, ingen bivirkninger, fede drømme og måske lidt mere glad i låget end normalt, men det er ok for mig, det vil jeg ikke kalde bivirkninger :-))
    Pillerne er bare for gode, har været ryger i 27 år, min mand lidt længere, vi har prøvet alverdens nikotinpræperater, og faldet i hver gang. I denne weekend har jeg læst Allen Carr´s bog, lige for at have lidt mere i bagagen, og jeg synes den er værd at læse, den bekræftigere det man godt ved :-))
    Tænker næsten ikke mere på smøger og det er bare så fedt.
  • Det stads ville jeg nødigt røre. Hvis statistikkerne har noget at sige, er de i USA ansvarlige for flere "alvorlige bivirkninger" (herunder død og selvmord) end nogen anden medicin. Kan ikke se, det er risikoen værd, når der findes andre alternativer til rygning.
Log in eller Registrér for at kommentere.