Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

Mister tænder pga. paradentose

Gitta12Gitta12
Redigeret 24 august, 2020, 16:59 i Åben debat om tænder og mund

Jeg lider af paradentose og har gjort i en del år, især opstået pga. at jeg røg i 30 år som jeg er stoppet med. Jeg har nu mistet 4 tænder, og jeg synes ikke det er særlig rart eller spændende at blive tandløs, går til tandplejer og får dybderenset tænder hver 3. måned for at holde paradentose nede, jeg er træt af at jeg har mistet tænder heldigvis ikke fortænder, men tænder er jo en del af udseendet eller er jeg bare forfængelig og tygge med. Jeg børster tænder grundigt hver dag og bruger tandstikker, jeg har forsøgt at holde mine tænder pænt, men paradentose er en sygdom har tandlægen fortalt mig.

Jeg vil høre hvordan andre der er ramt af paradentose hvordan de lever med det og hvis I også mister tænder hvordan I har det med det.

Kommentarer

  • BoBacheBoBache
    Redigeret 12 april, 2021, 07:35

    Tandkødsbetændelse, også kaldet paradentose eller parodontose eller mere korrekt periodontitis, er desværre ved at udvikle sig til en folkesygdom. Det skyldes dels, at mange tandlæger, særligt ældre tandlæger, ikke tager sygdommen alvorligt nok og dels er det en livsstilsbetinget sygdom og ofte også arveligt betinget. Der er gode resultater med rodrens/dybderens, men det kan normalt kun holde sygdommen nede - det fjerner ikke sygdommen. Det er muligt at helbrede sygdommen ved et lille kirurgisk indgreb, hvor man åbner ind til tandrødderne og fjerner den grundlæggende betændelse. Læs evt. mere her: [link fjernet af redaktionen]

Log in eller Registrér for at kommentere.