Kvalme og opkast af alkohol og fødevarer

Jeg er en ung fyr på 18 år, som har imellem ½-1 år stødt på et problem med alkohol. Problemet går ud på, at jeg får voldsom kvalme og trang til opkast, hvis jeg blander alkohol og mad. Dette betyder, at jeg ikke kan drikke efter jeg har spist, drikke imens jeg spiser, samt kan jeg heller ikke drikker før jeg spiser. Hvis jeg drikker efter jeg har spist, vil jeg allerede mærke konsekvenserne efter ½ dåseøl. Hvis jeg derefter ikke vælger at kaste op, så vil jeg have kvalme, samt gå rundt og "kaste op" uden der kommer noget op (de såkaldte "dry heavings").

Jeg har eksperimenteret med forskellige slags/styrker af alkohol, for at se, om det kunne have nogen effekt. Jeg er hertil kommet frem til, at stærkere alkohol helt klart har en effekt. Hvis jeg drikker en øl/somersby (33 cl), så kan jeg drikke op til halvdelen af dåsen, før jeg mærker noget til kvalmen. Hvis jeg derimod bare nipper til vodka - eller drikker vodka blandet op med noget andet - så får jeg helt sikkert kvalme og trang til opkast.

For omkring 2 år siden havde jeg samme problem, derfor holdte jeg en pause med alkoholen i ét år, hvilket resulterede i, at kvalmen og opkasten faktisk gik væk, da jeg begyndte med at drikke igen... Dog så kom det tilbage igen efter lidt over ½ år druk, hvor jeg drak 1-2 gange om måneden.

Jeg er selv kommet frem til tre løsninger på problemet:
1) stoppe med at drikke; jeg er i forvejen ikke den store alkoholiker - men det er lidt irriterende at skulle drikke cola til min kommende studenterkørsel, hvorimod resten af min klasse skal drikke øl, somersby eller lignende.
2) drikke langsomt; jeg har lagt mærke til, at hvis jeg drikker langsomt, så får jeg ikke kvalme eller trang til opkast. Dette vil betyde, at jeg drikker en dåseøl på 60-90 min.
3) drikke på tom mave; hvis jeg drikker på tom mave, vil jeg ikke få kvalmen. Dette resulterer dog i, at jeg ofte løber tør for energi i løbet af aften/festen, hvilket slet ikke er fedt. Dette betyder også, at jeg skal tænke over, hvad jeg spiser timerne før jeg har tænkt mig at drikke, da jeg ellers vil få kvalmen...

Nogen der har en idé om hvad der er "galt" med mig, samt en mulig løsning?

PS. jeg har ingen andre symptomer - dvs. ingen kløen, ingen "tømmermænd" dagen efter, ingen udslæt - slet intet andet en utrolig kvalme og trang til opkast.

Kommentarer

• Det skal også siges, at "formen" af min opkast ændrer sig. Nogle gange er det flydende som vand, hvorimod andre gange er det helt fast, som hvis jeg slet ikke havde tygget min mad.

Log in eller Registrér for at kommentere.