Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Æg og vin

Redigeret 4 januar, 2017, 14:50 i Allergi
Jeg skriver her som æg-allergiker og plejer at være ret godt inde i emnet, men er alligevel kommet på udebane.

Jeg havde godt læst for længe siden, flere år siden, at vin i visse tilfælde kan indeholde æg. Jeg tænkte at dette nok blot var de helt billige discount vine, men er siden blevet klogere at det er den traditionelle måde som man filtrerer grums ud af vin på. Ved at bruge albumin fra enten æg eller mælk. Såvidt jeg kan se, kan også bruge andre filtreringsmetoder, der ikke indebærer fødevarer.

Her over julen faldt jeg over 2 vine med æg i og har nu kunnet læse mig til, at EU har skærpet reglerne idet æg (og mælk) kan optræde, hvor det ikke altid blev skrevet før (2012). Det er dog også nævnt at, hvis mængden er under 0,25mg / L, så kan det ikke måles og skal derfor ikke listes på etiketten. Det er jo foruroligende for mig og andre der ikke kan tåle det mindste.

Har andre været inde omkring dette emne og med allergi, er det kørt helt af sporet med advarsler eller har jeg blot været heldig? Jeg har drukket meget vin gennem tiden og har kun en gang imellem kigget på etiketten, fordi jeg ikke troede på, at der kunne være noget problem.

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.