Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Efter tandudtrækning

Redigeret 28 september, 2016, 15:13 i Åben debat om tænder og mund
Okay, nu skrev jeg forleden et længere indlæg om en lang lang tandlægehistorik, der endnu kører på noget af sit højeste.
Nu vil jeg gerne spørge til folks erfaringer omkring noget konkret.

For et år siden fik jeg rodbehandlet en kindtand (6eren i overmund, hvis det sku sige nogen noget).
Straks efter rodbehandlingen (før den blev lukket) havde jeg uudholdelige smerter, meget værre end før behandlingen.
Det blev ved og ved til trods for at den blev skyllet og renset flere gange. Det gjorde ondt helt op i kinden og selve tanden kunne jeg absolut ikke tygge med, nærmest ikke børste uden smerte.
Efter et halvt års tid på den måde blev det lidt bedre og nogle dage var den smertefri.
Min tandlæge besluttede till sidst at lukke den, da han mente tiden ville "hele" den. Det skal siges, at jeg også var blev 3D scannet ved en kirurg der sagde "der er ikke noget at se, rodbehandlinger kan være et helvedes værk der tager tid".
Men nu efter et år, kom smerterne igen. Helt vildt. Jeg endte med at få den revet ud for en uge siden, og sikke en lettelse.
MEN! dagen efter gjorde det sindsygt ondt i tanden ved siden af. Nøjagtig sammen smerte som den der blev rykket ud! Jeg forstår intet!

Så! Er der nogen der har prøvet store smerter i nabo tanden efter en tandudrykning (selv en uge efter), og gik det mon over?
Kan der evt være en nerve eller noget der har taget skade?
Jeg er nervøs for, om det er den forkerte tand der er revet ud, men rodbehandlingen taget i betragtning og den lokale smerte ved kontakt vil det undre mig.

Håber nogen kan hjælpe den "Please ikke flere rodbehandliger"-uforstående patient.

PS. skal det lige siges, at jeg har været ved tandlægen (en anden end ham der oprindelig rodbehandlede mig, men ham der rev den ud), og han ber mig se det an).
Log in eller Registrér for at kommentere.