Hjem Familieliv Opdragelse

Gode råd søges!!

Redigeret 26 januar, 2016, 07:17 i Opdragelse
Hej
Jeg og min kone står i en situation hvor vores ældste søn (3 år) ikke er meget for at få skiftet ble når han har lavet stort. Når min kone skifter ham skriger og hyler han meget, det samme gør han hvis jeg skifter ham, hvis min kone står ved siden af. Er jeg derimod alene hjemme med ham, synes han stadig ikke det er sjovt, men han accepterer situationen og kan sagtens grine og være glad imellem den ubehagelige aftørring omkring numse og tissemand.
Vi har meget forskellige opfattelser af hvad der er bedst for ham og hvorfor han gør som han gør og meget tyder på at min kone ikke helt tror på at jeg slet ikke oplever det når jeg er alene med ham.
Vi har lidt samme situation når han skal i bad, dog er det begyndt at blive sjovt for ham, sålænge han får lov at sidde på skødet af moren. Hun er altså nød til at gå i bad med ham hver gang.
Han er ikke enebarn, og jeg mener derfor at det kan være lidt synd for lillesøster (1,5 år) at hun altid skal sidde i badekarret alene imens han sidder på skød og kan lege med bruser og grine på (set med mine øjne) et lidt mere fordelagtig plads, hvis man kan sige det sådan.
Nu har jeg flere gange, uopfordret, fået af vide at det virker som om at når der kommer konflikter stopper det meget hurtigere når jeg har dem og hun ikke er hjemme, end når hun har dem og jeg ikke er hjemme, men heller ikke det vil min kone høre på og det skyldes jo nok at hun mener hun gør det hele rigtigt. Jeg mener dog ikke hun er konsekvent og derved giver børnene en grund til at være mere på tværs.
Nogle gode råd?

Kommentarer

  • Gnomen21!

    Når du skifter ble på din søn, og han reagerer ret behersket, skyldes det at du er meget mere konsekvent i din opdragelse af din søn, end din kone er, og at han dermed godt ved, at det ikke nytter noget at han skrige, når du gør det! Når din kone skifter ham, og han hyler meget, eller når du skifter ham, og din kone er til stede, skyldes det at din søn ved, at din kone er meget mere overbærende og eftergivende opdragelsesmæssigt, og derfor påkalder sig morens eftergivenhed i situationen! Det er uhyre vigtigt, at du og din kone er helt enige om de grundlæggende opdragelsesmetoder, og dér er du nødt til at få din kone til at forstå, at begge forældre skal lytte til hinanden, så I kan blive enige om en fælles opdragelsesmæssig taktik. Så det hjælper hverken Jeres forhold eller din søn, hvis du blot lader være med at tage bolden op!! I modsat fald kan det medføre, at Jeres søn bliver totalt splittet mellem jer forældre, og uenigheden mellem Jer, kan på sigt også medføre uoverskuelige konsekvenser for Jeres forhold! I skal lytte til hinanden, og indgå kompromisser vedr. opdragelsen af Jeres børn, det er udelukkende enighed Jer imellem, der fungerer! God arbejdslyst!

    M. v. h. mirochrist1
Log in eller Registrér for at kommentere.