Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bivirkninger ved "lykkepiller"

Redigeret 16 december, 2015, 11:26 i Åben debat om depression
Hej
Er der andre som har oplevet udslæt i ansigtet/bumser ved indtagelse af Sertralin? Og har haft god erfaring med og skifte mærke?

Med venlig hilsen
Tanja Jensen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvorfor tager du lykkepiller?

    Jeg vil klart anbefale dig at prøve at se, om motion, lytning til musik (måske naturlyde), meditation, mindfulness og langsomme dybe vejrtrækninger ikke kan erstatte pillen.
    Jeg synes helt klart du skal prøve det og finde ud af, om der ikke er noget af det som virker for dig.

    Virker det, kan du jo stolt trappe ud af pillerne. :)

    Helt klart mit råd herfra.
  • Indstillinger
    Hej MadsHaupt

    Jeg bliver nødt til at reagere på dit indlæg. Det fremgår tydeligt, at du ikke kender den alvorlige sygdom depression.

    Du bruger betegnelsen ”lykkepiller” om antidepressiv medicin. Det er en betegnelse, som uvidende journalister har opfundet for at latterliggøre både sygdommen og de mennesker, der lider af den. Og desværre har disse journalister haft held med deres forehavende: Masser af mennesker har et forvansket billede af, hvad depression er, og hvad der skal til, for at man kan blive depressionsfri.

    Jeg vil gerne aflive myten om, at motion skulle kunne helbrede depressive mennesker:

    http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhe ... epression/

    De andre forslag, som du kommer med, kan heller ikke gøre noget ved en regulær depression. Når den slags forslag overhovedet nævnes, så tror jeg, at det hænger sammen med en fejlagtig forestilling om, hvad depression er.

    Jeg siger ikke, at antidepressiv medicin er fantastisk medicin. Desværre oplever masser af mennesker grimme bivirkninger. Men nogle gange kan det altså være nødvendigt at tage medicinen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Ja, jeg giver dig ret i, at det langtfra er altid man kan ændre omgivelserne og der er man selvfølge nødt til at give antidepressiv medicin.

    Men det er vigtigt at sige, at antidepressiv medicin ofte ikke i sig selv løser problemet.
    Derfor er det vigtigt at hjælpe personen med blandt andet afslapning og hjælp til at se lyset for enden af tunnelen.
    Motion løser heller ikke i sig selv problemet, men kommer man samtidig væk fra selve problemerne og evt. angst og får en god snak som giver håb og hjælp til at løse det egentlige problem eller den egentlige bekymring.

    Så kan depressionen kureres.

    Jeg givet dig ret i, at hverken motion eller afslapning løser problemet eller fjerner depressionen i sig selv.

    Men det fremmer det, at se lys for enden af tunnelen.

    Jeg vil ikke selv benytte antidepressiv medicin som første løsning eller udvej.

    Depression kan også komme af stress og der virker de metoder jeg beskriv rigtig godt.
    Men kurere altså ikke i sig selv andre former for depression.

    Så jeg ved godt hvad det er, men jeg beskrev mig vist ret dårligt.
  • Indstillinger
    Jeg har læst forskningsartiklen, men den tager desværre ikke højde for parametre som f.eks. at de har nemmere ved at se lys for enden af tunnelen eller finde den oprindelige bekymring.

    Men det er sikkert, at det ikke i sig sølv kurere en depression.

    Men er det depression fordi man ikke kan se løsninger, som ofte forårsages af stress alene kan afslapning og motion kurere det.

    Der er så ved siden af ofte nogle andre bekymringer som skal findes frem og gennemarbejdes.

    Det er derfor vigtigt at understrege at depression ikke ligefrem er enkelt at behandle.
    Men den rigtige målrettede behandling, som er tilpasset den enkelte persons behov, kan kurere det.
Log in eller Registrér for at kommentere.