Hjem Sundhedsvæsenet Hvordan gik behandlingen?

Blodtryk.

persille1persille1
Redigeret 5 juni, 2020, 09:11 i Hvordan gik behandlingen?
Ugens Tema

Årsagerne til forhøjet blodtryk kan skyldes flere omstændigheder og er til en vis grad arvelige. En typisk forklaring på den store forekomst af forhøjet blodtryk hos danskerne i 2010, skal dog relateres til livsstilen. For lidt motion, for fed mad og en stresset hverdag er nogle af de faktorer, der kan bevirke en stigning i blodtrykket.

CITAT SLUT.

Jeg bliver så træt af altid at læse det er livsstilen. Samtidig skriver I det er til en vis grad arveligt
"store forekomst af forhøjet blodtryk hos danskerne i 2010, skal dog relateres til livsstilen."

Evig og altid er det melodien. "Det er din egen skyld."


CITAT

Forhøjet blodtryk kan behandles med medicin, men adskillige videnskabelige studier har gennem de sidste år påvist, at motion ligeledes er effektivt til at reducere blodtrykket.

CITAT SLUT.



Ja ja, jeg kender det til bevidstløshed og jeg bliver gal. Når man fortæller man har forhøjet blodtryk får man straks at vide "Det er din egen skyld".

Dyrk motion. !!!!!!!!!!! Men hvorfor virkede motion så ikke på min fodbolddyrkende søn. ??



Jeg husker to unge forskere/læger der helt og aldeles skrev det var folks egen skyld, når blodtrykket var for højt. Jeg skrev til dem , men fik naturligvis ikke noget svar. Var de belæste, ja, det var de, var de samtidig intelligente, NEJ.

I min familie på min mors side har de forhøjet blodtryk.-
På min fars side dårligt hjerte. Ikke nogen god sammenblanding. Min far og mine søskende døde af dårligt hjerte og forhøjet blodtryk. Mine børn og jeg har "kun" arvet det høje blodtryk.

Jeg var midt i trediverne, da jeg fik konstateret forhøjet blodtryk. Jeg var slank, dyrkede motion, spiste sundt o.s.v.


Mine børn har desværre arvet denne tendens til forhøjet blodtryk. Heldigvis var de noget ældre end jeg, da det blev konstateret. Jeg var på vagt og bad dem være opmærksomme, så det blev konstateret hurtigt og ikke som hos mig, at lægen ikke kunne finde ud af noget som helst.

Han har sikkert ment et så ungt menneske ikke kunne have for højt blodtryk, det kunne kun være nerverne.
Jeg hører til de mennesker, der bliver syg/mærker det, når blodtrykket er for højt og gik til sidst til en anden læge.

Da det blev konstateret mine børn også havde for højt blodtryk var de slanke, spiste fornuftigt og dyrkede motion af forskellig slags.

"Motion er lige så effektivt som medicin". Men "gider" du ikke holde dig slank, spise sundt og dyrke motion, jamen så er det din egen skyld og du må have medicin.
Man bliver så vred over den evige snak. Kan I sige det er vores egen skyld, så kan jeg sige I er ikke klogere. I, der skriver den slags.

En typisk forklaring på den store forekomst af forhøjet blodtryk hos danskerne i 2010, er arveligt, men en del kan skyldes livsstilen. Det ville lyde mere rigtigt, men I ynder at give folk skylden for deres sygdomme.

Jeg gider ikke læse det er min egen skyld mere. Mit blodtryk stiger i vrede. Der er ingen tvivl om stress kan forhøje blodtrykket, når man har tendensen til at få højt blodtryk.

Og hvem har så skylden. Det må være de mennesker, som evig og altid fortæller det er vores egen skyld.

Mon ikke alt den motion også er skadelig. Jeg talte med en læge, som sagde, han så mange fodskader på grund af, der blev løbet for meget.
Men det er jo klart der blive overtrænet, når folk altid hører: Det er din egen skyld. Hvis ikke det ville lyde meget uhøfligt ville jeg bede jer holde jeres kæft og lade være med at give folk stress over alle de beskyldninger.
Der er snart ikke en sygdom uden det er "vores egen skyld"

CITAT

Motion, der er gavnlig for kredsløbet og dermed blodtrykket, kan for eksempel være løb, cykling, svømning og forskellige former for boldspil. Det er endnu uvist, om styrketræning alene nedsætter blodtrykket hos personer med forhøjet blodtryk og anvendes derfor ikke som behandling. Der går typisk mellem 4-16 uger, før effekten af fysisk aktivitet kan ses på blodtrykket.

CITAT SLUT

Cykling, det hjalp ikke et hammerslag på mig, jeg fik alligevel for højt blodtryk. Boldspil hjalp ikke min søn. Hvor det føles uretfærdigt disse beskyldninger om man selv har skylden.
Jeg tror mere på man kan arve tendensen til for højt blodtryk og stress forværrer.

Jeg gider ikke motion mere, det hjælper alligevel ikke, og sluger min medicin, som også på et tidspunkt har været ved at tage livet af mig.

Kommentarer

  • Jeg har lige siddet og læst om alle de bivirkninger man kan få af min blodtryksmedicin. Listen er ved at være dobbelt så lang, som sidst jeg læste den.

    Kære I, som tager medicin og er syge, det kan være medicinens skyld. Jeg har selv været så syg, så syg. Men kunne læger finde årsagen, nej.

    Nu læser jeg at medicinen kan give brystsmerter, åndedrætsbesvær, o.s.v. Jeg havde frygtelige brystsmerter og jeg blødte til sidst på hovedpuden. Store blodpletter. Blev jeg troet, nej det gjorde jeg ikke. Jeg hostede ganske forfærdeligt. Min daværende læge gad ikke mere se mig.

    Jeg kan da blive glad over det nu bliver nævnt under bivirkninger. Så var jeg ikke helt tosset. På apoteket ved de det også nu.

    Dengang fik jeg til sidst hjælp her på debatten. Tusind, tusind tak.

    Pas på hjælpestofferne, ikke alle tåler dem. Tag mindre blodtryksmedicin. En god ide, mit blodtryk faldt. Samtidig tabte jeg mig. Joe, man tager på af den medicin.
    Man skal tænke sig godt om inden man tager medicin. Selvfølgelig kan vi ikke undvære medicin, det har reddet mange liv. Men det har også slået ihjel.

    Jeg er blevet endnu ældre siden dengang, hvor jeg var meget syg. Jeg fik det meget bedre, da jeg fik medicin med hjælpestoffer jeg kunne tåle.
    Jeg tager kun en tablet nu. Og så drikker jeg rødbedesaft.

    Men nu begynder jeg heller ikke at kunne tåle den pille. Jeg er jo blevet nogle år ældre. Jeg overvejer om jeg skal stoppe, men tør ikke rigtig. Jeg er stoppet en gang, min læge sagde jeg skulle prøve det. Jeg fik det 100 gange bedre. Men, blodtrykket steg desværre.
    Lidt højere end selv jeg tror er godt. Så jeg begyndte igen og blev igen skidt tilpas. Men så lavt, som visse læger siger blodtrykket skal være, det passer ikke på ældre. Jeg tror jeg har ret, det havde jeg før, hvor lægen ikke ville tro jeg var syg af medicinen. Det viste sig jo at være forkert.

  • persille1persille1
    Redigeret 16 juni, 2020, 10:35

    Jeg stoppede med pillen. Jeg har det allerede bedre. Mine ben hæver ikke mere. Jeg går bedre. Jeg er begyndt at tabe mig. Blodtrykket er steget lidt.
    Tjae, det er sørme ikke lykken at tage medicin. Jeg har prøvet utallige slags gennem tiden. Så hvad gør jeg. ?? Gode råd modtages med taknemmelighed.

  • Jeg skrev mit blodtryk var steget lidt. Nu er det faldet. Jeg har målt det flere gange. Det er ikke engang så højt, som da jeg tog pillen. Mine ben er slanke og jeg er begyndt at hoste lidt, der er noget der løsner sig i brystkassen. Dette er mere end jeg havde troet ville ske. Jeg er stadig nervøs for at blodtrykket pludselig stiger. Vi er jo hjernevaskede. Der må jo næsten ikke være noget blodtryk mere.
    Jeg ville så gerne høre om andre har oplevet noget tilsvarende og hvordan det gik.

  • Blodtrykket steg pludseligt. Der var ikke andet at gøre end tage pillen igen. Jeg var hos min læge, som sagde jeg kunne vælge bivirkningerne eller højt blodtryk. Tjae, så er der jo ikke meget at gøre. Hverken kalium eller rødbedesaft kan få trykket langt nok ned.

    At mine ben hæver er ikke farligt, sagde min læge. Tjae, han skulle selv prøve ikke at kunne have fodtøj på, men det er han nok for ung til at forstå. Og naturligvis, han kan ikke gøre noget.

    Efter at have tænkt over det hele har jeg besluttet at tage medicinen. Når bivirkningerne bliver for store stopper jeg i en god uges tid. Jeg tror der håber sig medicin op i kroppen.
    Det hjalp da jeg stoppede. Alt blev normalt undtagen at blodtrykket langsomt steg igen efter nogle dage.
    Lægen sagde, det skete der ikke noget ved.
    Er der slet ikke andre, der oplevet voldsomme bivirkninger. ??

  • Jeg har voldsomme bivirkninger. Overvejer at stoppe men har også høj bt så hvad sker der mon ved at holde her i ferien ??? Jeg er svimmel hele tiden træt træt diarre. Dem jeg får hedder enalapril sandoz.

  • persille1persille1
    Redigeret 5 juli, 2020, 17:07

    ringkøbing.

    Enalapril, det kunne jeg heller ikke tåle. Jeg har prøvet så meget forskellig medicin og blev syg af det hele.

    Jeg var syg i 10 år af bivirkninger. Det blev værre og værre. Jeg havde stærke smerter i brystkassen. Jeg hostede forfærdeligt. Jeg begyndte at bløde på hovedpuden om natten. Først små stænk og så store pletter. Lægen var virkelig ligeglad.

    En vagtlæge jeg forsøgte at få hjælp fra var uforskammet. Hun sagde hårdt: Det er IKKE medicinen og det skal vi IKKE diskutere. Hun kunne trænge til lidt opdragelse.

    Da jeg klagede min nød her for mange år siden var der en, som skrev til mig det kunne være et hjælpestof i medicinen, jeg ikke kunne tåle.
    Jeg gav mig til at undersøge den medicin jeg havde fået. Der var et bestemt hjælpestof i.

    Så begyndte jeg at lede efter noget, hvor der var et andet hjælpestof i. Jeg fandt amlodipin Krka. Det har jeg taget i flere år uden problemer. Først nu hvor jeg er blevet ældre begynder det at knibe lidt.
    Mine ben vil gerne hæve, men i øjeblikket går det godt. Det hjalp jeg holdt en pause i en halv snes dage.

    Min "gamle" læge, som desværre er stoppet, sagde til mig: Der sker intet ved at stoppe i 14 dage. Det er et højt blodtryk gennem lang tid, der skader.

    Rødbedemost sænker virkelig blodtrykket. Da jeg begyndte/prøvede det blev jeg meget overrasket Jeg drak en halv liter og blodtrykket faldt. Men, det er dyrt og man kan heller ikke holde ud at drikke så meget.
    Jeg drikker ca 3 dl fordelt på to gange.

    Den dame, der hjalp mig her fortalte et hjælpestof kunne få medicinen hurtigt ud i kroppen og det var der nogle, der ikke kunne tåle.
    Jeg skulle finde nogle, hvor medicinen gik langsomt ud i kroppen. Og det gør amlodipin Krka. Hun kendte en overlæge, som mente det samme som hende.
    Der bliver altid sagt alt kopi medicin er det samme. Det passer ikke, man skal have det samme hver gang.

    For mange år siden fik jeg originalmedicin. Men så fik vi kopi medicin og derefter begyndte mine trængsler. Men heldigvis ved jeg nu, kopi medicin er også forskellige.

    Man kan få amlodipin fra mange firmaet, men hjælpestofferne kan være forskellige. Derfor forlanger jeg altid Amlodipin Krka.

    Hjælpestoffet i amlodipin krka hedder besilate.

    Åh ja, jeg vil lige tilføje, jeg tror simpelthen ikke på blodtrykket skal være så lavt, som de skriver. 120/70

    Jo ældre man bliver jo mere stiger blodtrykket. Det er der heldigvis også læger, der siger. Mit blodtryk ligger på ca 150/90 og det har det gjort i mange år. Lidt op, lidt ned. I mindst 50 år.
    Så jeg burde være død, hvis det skulle passe at det skal være, som da man var ung.

    Mine nyrer kunne heller ikke tåle medicinen, jeg fik blod i urinen. Min nye læge mente jeg skulle have mere medicin på grund af nyrerne. Men jeg husker godt, det var medicinen der havde skylden. Så det skal jeg bestemt ikke.

    Alle de frygtelige ting stoppede, da jeg fik Amlodipin Krka. ikke mere blod i urinen o.s.v.
    Bivirkningerne er værre end mange læger tro. De tager for let på det og hjælper ikke. Man er meget alene.

  • 1000 tak for dit svar. Jeg vil nævne det for min læge med medicinskift. Men jeg tror jeg vil holde pause. Jeg er såååå træt af alle de bivirkninger har prøvet amlodipin. Kunne jeg ikke tåle. Heller ikkelasatan kalium og nu heller ikke enalapril. Har også fået meget ondt foran brystet især efter jeg har spist.

  • persille1persille1
    Redigeret 9 juli, 2020, 08:32

    Jamen har du prøvet Amlodipin Krka. Det er den eneste form for Amlodipin jeg kunne tåle. Det skal være fra det firma. Det er et svensk firma.

    Forstod du ikke der er flere firmaer, der sælger amlodipin. Du ved først om du kan tåle det ved at prøve det mærke: amlodipin Krka. Der er et andet hjælpestof i.
    Du bør læse det jeg fortalte langsomt. I de andre slags Amlodipin hedder hjælpestoffet Mesilate, det kan jeg ikke tåle. Det skal være Besilate. Det findes i Amlodipin Krka. Nu kan jeg ikke fortælle det bedre.

  • persille1persille1
    Redigeret 9 juli, 2020, 08:29

    Nå, nu begynder de igen. "Hver anden dansker over 55 år har for højt blodtryk"

    Når man bliver ældre stiger blodtrykket helt normalt. Det glemmer de at tænke på eller også mangler der penge i kassen. Det er sørgeligt , som vi skal proppes med medicin, som man bliver mere eller mindre syg af.
    I ca 50 år har mit blodtryk været højere end det måtte for de "kloge" læger.

    Hvorfor har jeg ikke fået hjerneblødninger eller blodpropper i alt den tid.

    Der skrives om bivirkninger i indlægssedlen, men tager den praktiserende læge det alvorligt, nej, det gør de ikke. De udskifter bare medicinen til noget andet med de samme indholdstoffer og man er lige vidt. Til sidst bliver man betragtet som hypokonder.

    Jeg er så himmelråbende glad for jeg fandt ud af årsagen, hvor jeg fik hjælp fra en her på netdoktor. Det ændrede hele mit liv og ingen skal få mig til at indtage mere medicin.
    Min søn blev også dårlig af medicin , men har det godt nu, hvor han fik noget medicin uden det hjælpestof, som jeg heller ikke kunne tåle. Jeg har også advaret ham om, jo ældre man bliver, jo dårligere tåler man medicin.

    Min svigermor, jeg målte hendes blodtryk i mange år, det var lavt, som min mands er det.
    Men en dag hun var hos lægen sagde han, hun skulle have blodtryksmedicin. Efter en måling, hvor hun selvfølgelig ikke havde hvilet og var lidt nervøs for at være der.
    Og det fik hun så. Blodtryksmedicin fra hun var 98 år til hun var 100.
    Jeg må indrømme, jeg har mistet tilliden til læger.

Log in eller Registrér for at kommentere.