Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter efter gips

Redigeret 20 december, 2015, 16:31 i Håndskader og musearm
Hej alle

Jeg brækkede desværre min hånd for 4 uger siden, og fik for 2 dage siden så fjernet gipsen efter lægens henvisning.

Jeg regnede med at jeg kun ville have gener fra muskelsvind når gipsen var blevet fjernet. Men jeg er blevet overrasket over hvor ondt det gør på brudpunktet, når jeg laver nogle normale bevægelser som at bruge bestik eller når jeg skal åbne en dør.

Jeg er blevet nød til at tage smertestillende piller for at dulme smerten. Jeg vil egentlig bare høre om I tror det er normalt eller om jeg har fået gipsen af for tidligt?

Venlig hilsen
Jeppe

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, det er helt normalt at være øm en tid efter, men det burde du da have fået at vide. Det hele har jo været fikseret, så der skal da trænes op, men det burde du også have fået at vide, hvordan du skal gøre.

    Og - der blev vel taget et røntgenbillede, da gipsen var fjernet?

    Hvis ikke du har fået ordentlig information, bør du helt klart kontakte din læge eller behandlingsstedet og bede om at få det.

    Det er da af afgørende betydning, at dit brud heler ordentligt op, og at du - efter en tid - igen kan bruge hånden normalt uden smerter.
  • Indstillinger
    Tak for svaret.

    Jeg vidste godt det ville være ømt i et stykke tid, men ikke at det skulle gøre decideret ondt på brudpunktet.

    Jeg var ved egen læge for at få fjernet gipsen og tror ikke de har røntgen kamera. Det eneste lægen spurgte var om det gjorde ondt når han rørte brudpunktet og det gjorde det ikke. Gør kun ondt når jeg laver visse bevægelser.

    Jeg spurgte om jeg så kunne bruge hånden normalt igen og evt. styrketræne. Det sagde han at jeg godt kunne, men at jeg skulle passe på med at dyrke sport som fodbold pågrund af fald.

    Men jeg regner med jeg tager ned til lægen igen i morgen for sikkerheds skyld.
  • Indstillinger
    Hmmm, det er da ikke ret længe side, det var gængs praksis at tage et røntgenbillede, når der havde været et brud og inden man fjernede gipsen - for netop at finde ud af, om bruddet var helt rigtigt.

    Men - det er måske også blevet sparet væk. Jeg foreslår klart, du henvender dig til din læge, så der ikke er noget, der går galt igen.
  • Indstillinger
    Hej Lotte. Mange tak for dit svar. Jeg har lige brækket venstre hånd og fået den i gips. Efter planen skulle jeg komme til kontrol efter en uge efter at jeg brækkede hånden men det har de så rykket til d. 30. p.g.a. julen. Her skal jeg så have taget et røntgenfotografi mens jeg stadigt har gips på. Så det er ikke alle steder, at de har sparet det væk.
Log in eller Registrér for at kommentere.