Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Stigende kalium-niveau

Redigeret 12 februar, 2015, 09:40 i Vitaminer og mineraler
Hej

Jeg håber, at nogen af jer sidder inde med nyttige erfaringer. Jeg er i behandling med Ancozan for forhøjet blodtryk, og i den forbindelse bliver mit kalium-tal taget. Mit forhøjede blodtryk blev konstateret i september 2014. På det tidspunkt lå mit kalium-niveau på 4,7, og det steg til 5,0 i december. Min læge skiftede derfor min medicin til det nuværende, da hun troede det var årsagen. I januar 2015 steg mit kalium-niveau dog yderligere til 5,2, selvom det burde være faldet. Min læge har taget blodprøver for at tjekke nyrerne, men det ser fint ud. Jeg har fået lavet EKG i september 2014 i forbindelse med diagnosticeringen af blodtrykket. Der var intet.
Jeg kan se på sundhed.dk, at mit kalium-niveau har været stigende siden 2011, hvor det lå på 4,0. Kender I til andre årsager? Pt. ”følger” min læge udviklingen.

Jeg er 34 år, slank, cykler 22 km hver dag i forbindelse med arbejdet, og jeg lever meget sundt. Objektivt set er der ingen grund til, at jeg har problemer med blodtrykket. Der er heller ingen familiær disposition. Jeg har derudover psoriasisgigt og en immundefekt, men jeg er indtil videre sluppet for at skulle permanent i medicinsk behandling for gigten.

Mvh
Cathrine
Log in eller Registrér for at kommentere.