Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hurtig hvilepuls

Redigeret 4 januar, 2015, 08:16 i Hjerteproblemer
Hej. Skriver fordi jeg lige har fået lavet et ekg hos lægen. Min hvilepuls er meget høj. Ligger på 90-100, eller deromkring. Ved jeg altid har haft det. Men har aldrig tænkt over det før. Sygeplejersken sagde at det ikke var noget akut farligt, så det var ikke noget jeg skulle bekymre mig om. Har en tid hos lægen i næste uge, så der sagde hun jeg kunne snakke med lægen om han synes der skulle gøres noget ved det. Men er det noget jeg skal bekymre mig om? Har været helt vildt bange siden jeg har fået taget det ekg. Går og tager min puls hele tiden, og er bange for lige pludselig at falde død om. Samtidig er jeg bange for at lægen skal sige at man ikke kan gøre noget ved det. Har jo heller ikke lyst til at falde død om når jeg er 30 fordi mit hjerte ikke kan mere? Er 24 år og slank. Så det er ikke pga af overvægt eller noget.. Håber virkelig der er nogen der ved noget..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg har præcis samme problem som dig. Jeg er 19 år gammel og jeg har desværre også en utrolig høj hvilepuls (omkring 100 +). Det er utroligt irriterende at gå rundt med, men min læge har sagt at det ikke er noget at bekymre sig om! Men det er utroligt svært at tro på, da man går og er så nervøs, så jeg forstår udemærket dine bekymringer! Måler også min puls hele tiden.. Du er ikke alene :)

    Mvh.
  • Indstillinger
    Jeg er enig. Der er ingen grund til store bekymringer. Mange lider af det såkaldte white-coat syndrome. Det er ikke en egenlig sygdom men bare at man er nervøs for at gå til lægen. Det gør at lægen kan måle høj puls/ blodtryk uden at der reelt er et fysiologisk problem tilhørende. Efterfølgende kan man være så nervøs at hver gang men får det målt er det alt for højt. Hvis du får medicin efter dit kommende lægebesøg og du begynder at få bivirkninger så som sinusbradykardi så skyldes dine problemer nok bare nervøsitet :-)
  • Indstillinger
    Hvis du har mulighed for at tage systolisk/diastolisk BT samt puls over nogle dage hjemme, kan du afgøre om det er "hvidkittelpuls". Du kan evt købe dit eget BT apparat på netdoktor eller apotek. Hvis du er konstant nervøs for dit helbred kan det sandsynligvis også påvirke puls, livskvalitet m.m.
    MVH Larsen
Log in eller Registrér for at kommentere.