Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

karpaltunnrlsyndrom

Redigeret 30 november, 2014, 16:48 i Håndskader og musearm
Hej!

Jeg har fået kapaltunnelsyndrom, som har givet voldsomme smerter i fingrene.
Især tommel-pege og langfinger. Det har nu bevirket at de tre fingre er blevet stive og følelsesløse. Det føles som om, noget presses hårdt om fingrene. Langfingeren er værst. Der kommer også stadigvæk smerter i hvile. Jeg er blevet hwnvist til en ortopædkirurg for ca 3 uger siden, men har endnu intet hørt. Kan det gå vøk af sig selv? Det er højre hånd, så det er ret ubehageligt.

hilsen

litzi1956

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg er ked af at fortælle dig men du skal nok igennem en operation.
    Jeg er blevet opereret i min højre hånd med gode resultater og venter nu på indkaldelse til operation i min venstre hånd.
    Selve følelsen starter stille ud med en summe i fingrene... Så begynder hånden og nu er det helt oppe i armen.
    Jeg kan have meget ondt i hele armen og hånden et stykke tid efter den har sovet.
    Min højre var knap så slem men efter operationen mærker jeg ikke noget til den mere.
    Held med det :D
    Mvh. Karina
  • Indstillinger
    Ja, det tænkte jeg nok. Der er nok ikke nogen vej udenom for det er ret generende. Tak for svaret.
    Mvh litzi1956
  • Indstillinger
    Hej Litzi

    Jeg har også prøvet at have karpaltunnelsyndrom. Hos mig var problemet helt tydeligt forårsaget af overbelastning.

    Da problemet var værst, blev jeg vækket af kramper i hånden, hver gang jeg havde sovet ca. 20 minutter! Det siger sig selv, at jeg hurtigt blev nedbrudt af mangel på søvn, hvilket betød, at jeg måtte sygemeldes.

    Også i mit tilfælde var der ventetid, men jeg blev efter et par måneder tilbudt en operation. På det tidspunkt havde problemet fortaget sig noget – i hvert fald så meget, at jeg kunne sove om natten. En veninde – der var fysioterapeut – overtalte mig til at sige nej tak til operationen.

    Lægerne blev meget forbavsede over mit nej. Men sådan som jeg så på det, var det bedre at sige mit fysisk belastende job op, end at ”blive repareret”, med henblik på igen at være i stand til at klare jobbet.

    Så jeg sagde altså mit job op. Og efter endnu nogle måneders aflastning af håndleddet var problemet helt væk.

    Så når du spørger, om karpaltunnelsyndrom kan gå over af sig selv, er det korte svar: Ja!

    Et lidt mere fyldestgørende svar: Om det vil gå over af sig selv, afhænger nok af, hvad problemet er kommet af. Hos mig var det helt klart jobbet, der var problemet, og en sygemelding blev nødvendig. Sygemeldingen gav mig den aflastning, håndleddet havde brug for. Derefter sagde jeg jobbet op, så jeg ikke længere ville komme i samme situation igen.

    Et par år senere fik min søster også karpaltunnelsyndrom på begge håndled. Hun tog imod tilbuddet om operation, og det var en ukompliceret operation, som hun aldrig har fortrudt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Ja, det bedste var jo at undvære operation, men nu må vi se, hvad lægerne siger. Jeg sover da også bedre nu end, da det startede, men nogle af fingrene er ligesom blevet helt følelsesløse.
    Tak for dit svar.
    Mvh litzi1956
  • Indstillinger
    Jeg har haft en ret interessant oplevelse i forhold til karpaltunnelsyndrom.

    For 15 år siden ventede jeg mit barn nr. 2, jeg var i aktivering et sted hvor vi dels samlede legetøj og dels lavede kreative ting, d.v.s. jeg brugte mine hænder meget.
    Jeg fik de smerter i min højre hånd, som i andre beskriver, en snurren ud i nogle af fingrene og så gjorde det ondt som bare pokker
    Jeg fandt ud af, at det hjalp når jeg holdt hånden i en bestemt stilling, hånden lidt opad i forhold til håndleddet, hvis jeg bøjede hånden nedad blev det helt galt.

    Jeg kæmpede med det sociale system p.g.a. en ryglidelse og ville gerne undgå, at forplumre det hele med smerterne i hånden, så jeg fandt ud af, at det hjalp rigtig godt når jeg tog en håndledsbeskytter på, en af dem børnene bruger når de løber på rulleskøjter o.l.
    Jeg var hos en speciallæge, som påstod, at problemet ville forsvinde af sig selv x antal måneder efter, at jeg var holdt op med at amme.

    Gennem de næste år gik det op og ned, nogle gange mærkede jeg ikke noget til problemet, andre gange sov jeg i perioder med håndledsbeskytter på, nogle gange endda på begge hænder.

    Men da jeg fik pc/internet i 2007 gik det helt galt, men jeg vænnede mig til, at skifte mellem hvilken hånd jeg brugte til musen, så gik det nogenlunde igen.

    I 2010 sluttede min kamp med det sociale system, og jeg kastede håndklædet i ringen m.h.t. mine hænder.
    Efter at have været gennem samtale med et par speciallæger og en undersøgelse af nerverne (hvor de tjekker hvordan nerverne reagerer, jeg husker ikke navnet på undersøgelsen) blev jeg opereret i højre hånd i slutningen af 2010, og så var det meningen at den venstre skulle opereres kort efter.
    Operationen gik fint (Jan Carstensen, Slagelse Sygehus) og sikkert fordi jeg nu bedre kunne bruge højre hånd, så fik venstre hånd det helt fint, så jeg droppede operation af venstre.

    Derudover har jeg gennem en del år haft andre diffuse symptomer, som jeg har prøvet at udrede.

    I starten af foråret i år (2014) fik jeg igen djævelsk ondt i venstre hånd og måtte finde håndledsbeskytteren frem igen. Jeg kom frem til, at jeg nok snart måtte have fat i lægen, så den kunne blive opereret.

    Af andre årsager (diffuse symptomer, som nævnt ovenfor) begyndte jeg, at tage tilskud af kalium (kaleorid).
    En dag sad jeg og googlede nogle ting vedr. kalium og mangel på samme, jeg læste bl.a. her: http://www.mayday-info.dk/UserFiles/PDF ... mangel.pdf
    Scroll ned og læs den 3. side, det 3. afsnit.

    Heraf fremgår det, at kaliummangel kan være årsag til karpaltunnelsyndrom.

    Da blev jeg godt nok overrasket, for med ét gik det op for mig, at jeg ikke havde haft smerter i venstre hånd siden jeg begyndte at tage kaliumtilskud.

    En anden interessant ting i dette er så, at iflg. blodprøver lå mit kalium helt fint, et stykke over middel.

    Siden er jeg gået over til, at tage kalium som cellesalt, som gør, at man bedre kan optage kalium fra kosten, og tager nu kun sjældent en enkelt kaleorid.

    Så jeg kan kun anbefale, at prøve med et tilskud af kalium i en kort periode, og hvis det hjælper, så gå over til et homøopatisk produkt.

    Men, hvis man vil tage tilskud af kalium bør man også tage tilskud af magnesium da disse arbejde nøje sammen.

    Prøv at læse om symptomer på kaliummangel og på magnesiummangel.
  • Indstillinger
    Hej Trold1!

    Tak for dit indlæg. Det er meget interessant. Det vil jeg lige studere lidt nærmere. Jeg skal dog passe på med for meget magnesium og kalium p.g.a. nyresvigt og dialyse behandling.
    mil kalciumtal er dog for lavt og jeg får store mængder D-vitamin, så der kan godt være en sammenhæng.
  • Indstillinger
    Ja, hvis du har problemer med nyrerne skal du passe på hvad du gør.

    Men så er det måske netop en fordel med det homøopatiske, det er jo fortyndet så det ligner det rene hokus pokus.

    Inden jeg gik over til cellesalte skulle jeg have ret store doser kaleorid for at fungere, men efter at jeg begyndte på cellesalte har jeg kunnet trappe ud af kaleorid, så jeg max. tager en enkelt om ugen, og så er det sammen med en kalium-cellesalt.
    Det er min opfattelse, at de homøopatiske gør, så man bedre optager fra kosten og får gavn af det.
  • Indstillinger
    Hov, jeg så nu, at du har skrevet, at dit kalciumtal er lavt.

    Det jeg skriver om er "kalium", ikke "kalcium".

    Bare lige for at undgå misforståelser.
  • Indstillinger
    Ok.mit kaliumtal er ikke for lavt. Yak for rettelsen.
  • Indstillinger
    Mit kaliumtal har været rigtig pænt på alle de blodprøver jeg har fået lavet, og alligevel har jeg haft utrolig gavn af et tilskud, og helst homøopatisk.

    Det er kun en meget lille del af vores kalium der findes i blodet, og blodprøven siger intet om hvor meget kalium der er i cellerne.

    Så man kan åbenbart have en pæn mængde kalium i blodet og alligevel mangle det i cellerne.
Log in eller Registrér for at kommentere.