Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Begyndt igen

Redigeret 21 august, 2014, 18:26 i Bulimi
Hej

Jeg er en af de mange unge piger som lider at en "spiseforstyrrelse" det er nu 2 år siden jeg udviklede det man nok vil kalde bulimi.
Det startede med at jeg synes jeg var for tyk, jeg vejede 75 kg, så jeg vejede 5 kg for meget. Jeg var træt af at føle mig utilpas i min egen krop og træt af at høre på folks hentydninger til min vægt. Jeg havde prøvet at være på mange forskellige diæter, men intet virkede. Jeg elskede simpelhen mad for meget, så da opdagede jeg at jeg sagtens kunne spise og samtidig tabe mig, og sådan begyndte jeg at kaste op. Først var det kun 1 gang om dagen, men efter jeg havde tabt mig 5 kg, blev jeg obsessed, det var en overvældende følelse at kunne have så meget kontrol. Jeg elskede det. Efter 2 måneder havde jeg tabt mig 10 kg, og sådan fortsatte det i et år indtil jeg fandt "kærligheden" og jeg stoppede. Nu er det 7 måneder siden jeg stoppede og jeg er begyndt igen, i de 7 måneder har jeg lagt på 60 kg, hvilket er en perfekt vægt for en pige i min alder og på min højde. Jeg har været igang i lidt over en uge og jeg er nede på 58 kg, jeg kan ikke stoppe igen. Jeg har aldrig fortalt det til nogen, den eneste der ved det er min bedste veninde som selv har lidt af bulimi og hun kaste stadig op engang imellem, så hun kan ikke hjælpe mig, for hun kan ikke se at der er noget i vejen med mig. Ved ikke om der er andre der ved hvad jeg kan gøre, vil ikke igennem det samme igen.... ! PS. Tænkte på om jeg endelig kan sige at jeg har bulimi uden at blive diagnoseret?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Synes det er flot at du har været stoppet. Har selv haft/har sygdommen. Synes godt du kan sige du har en spiseforstyrelse, for så snart man føler trang til at tage sådan nogle drastiske metoder i brug for at tabe sig, er der noget galt. Du er allerede kommet langt, i forhold til at du gerne vil stoppe! Det skal du være stolt over.
    Har selv haft det on and off i 10 år nu. Er selv "rask", men har stadig perioder hvor jeg kæmper meget med det. Som regel er det når jeg er stresset eller ikke kan overskue tingene, samt mit lave selvværd. I mit tilfælde handlede det om mere end bare at tabe mig. Jeg fik den ide, at hvis jeg tabte mig lige 5 kg mere, blev det hele godt igen. Har du overvejet, om der kan være en grund til at du er begyndt igen. Det lyder som om din kæreste og glæden ved dette, har gjort du har kunnet stoppe. Kan det være, at du har det ligesom mig, handler om mere en bare et tal på vægten? Er der noget i dit liv som der kunne være årsagen til du er begyndt. Noget der stresser eller gør dig ked af det?

    Derudover synes jeg du skulle overveje at snakke med din læge. Hun/han kan helt sikkert hjælpe dig, og det ville måske også være rart at kunne dele det med nogen (hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre) andet end din veninde. Din læge kan også give dig professionel feedback.

    Ved mig har det hjulpet mig rigtig meget at tage kontrollen tilbage ved at tage en dag af gangen. Sige til mig selv - idag vil jeg ikke veje mig og prøve at holde maden i mig. Minde mig konstant om at jeg er smuk som jeg er. Det lyder måske lidt fjollet, men når du kigger dig selv i spejlet, så sig til dig selv, at du skal se dig selv realistisk. Tit når jeg kigger mig selv i spejlet, ser jeg mig selv som større end jeg rent faktisk er! Sig til dig selv, at du får det så meget bedre, når du ikke kaster op. Ved ikke om du overspiser også? Hvis du gør, kan det være en god ide at fjerne alle de "usunde" ting, som får dig til at føle du skal kaste op. Prøve at spise varieret og godt. Og når du så måske spiser lidt for meget efter din mening, så sig til dig selv, at du behøver ikke at kaste op, der sker ikke noget ved det. Du tager ikke 5 kg på af det, selvom man føler det. Dette hjælper mig, ved ikke om det kan hjælpe dig. Håber du snart får det bedre. Bare tænk, du har været så sej at stoppe en gang før, du kan det godt igen:)
Log in eller Registrér for at kommentere.