Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Blodtryksmedicin, hvornår tages det.

persille1persille1
Redigeret 1 maj, 2014, 03:10 i Hjerteproblemer
http://videnskab.dk/krop-sundhed/forske ... om-aftenen

Jeg deler medicinen op, tager mest om morgenen og mindst om aftenen. Jeg kan ikke tåle det hele på en gang.
Jeg ved mit blodtryk er lavt om natten og højere om dagen. Så kan det da ikke være bedre at tage mest om aftenen, tænker jeg. Har nogen en bemærkning til dette. Bare sådan almindelig nysgerrighed.

Kommentarer

  • Hej Persille

    Jeg tager min blodtryksmedicin om aftenen, fordi jeg har mest brug for det om natten. På grund af min søvnapnø stiger stressniveauet i løbet af natten, og det giver sig udslag i højere blodtryk. Men jeg hører jo nok til undtagelserne ;-)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej kameliadame

    Hvis blodtrykket er højest om natten er der jo en god grund til at tage medicin om aftenen. Men mit blodtryk er lavest om natten. Det er blevet målt.
    Så tænker jeg det er bedre for mig at tage medicinen om morgenen.

    Det, jeg spekulerer på er, tager jeg den om aftenen, som anbefalet, så bliver blodtrykket måske for lavt. Det er da lidt mærkeligt der ikke skrives noget om det, jeg kan intet finde nogen steder.
    Nå, men det er jo bare nogle tanker jeg gør mig. Man spekulerer over så mange interessante ting. Tak, fordi du svarede.

    Også mange hilsener til dig.
  • Hej igen

    Selv om der er nogle spanske forskere, der har lavet en undersøgelse, der viser, at det kan være en god ide at tage sin blodtryksmedicin om aftenen, så mener jeg ikke, at artiklen, som dit link henviser til, entydigt giver udtryk for, at man skal tage sin medicin om aftenen − tværtimod udtaler en læge, at det er standard (bortset fra undtagelser), at man tager blodtryksmedicin om morgenen.

    Det er godt nok ikke en dansk læge, men en norsk! Men jeg opfatter det udsagn som mere dækkende for den rådgivning, der gives her i Danmark.

    Og jeg må jo så høre til under undtagelserne, fordi mit blodtryk er højest om natten.

    Jeg synes da absolut, at du skal blive ved med at tage din medicin, som du plejer. Det er jo som regel sådan, at der skal laves mange undersøgelser, der viser samme resultat, før en sådan almen rådgivning ændres. En enkelt spansk undersøgelse er ikke nok.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Tak for svar. Ja, jeg har også tænkt mig at blive ved på den måde jeg nu gør.
    Det er altid hyggeligt med en lille snak med dig. Jeg er stadig glad for den tid, du støttede mig, hvor min daværende læge fuldstændig svigtede.

    Hun er stoppet med at praktisere, jeg tror hun ikke kunne døje patienter mere. Men måske er der ikke noget at sige til det. Det er sikkert ikke særlig morsomt at sidde der og lytte til alle mulige små og store klager i mange år.

    Nu kan hun så nyde sit velhavende otiumliv. Noget har hun da fået ud af det, jeg havde intet ud af hendes "hjælp".

    Efterhånden er det blevet sådan i Danmark, der skal penge på bordet for at få ordentlig hjælp.
    Måske render for mange til læge med ingenting. I vore dage skal der hjælp til bare at få fjernet en splint eller til at fortælle det er en forkølelse, som går væk igen.
    Jeg har da set nogen ringe efter en lægevagt fuldstændig uden grund.
    For lidt og for meget skader alt.
    Jeg ville bare af med lidt brok fra morgenstunden. Så er resten af dagen forhåbentlig reddet.

    Mange hjertelige hilsener og igen: Tak.
Log in eller Registrér for at kommentere.