Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad i alverden kan der være galt med mig?

Redigeret 17 september, 2015, 04:22 i Åben debat om hjernen
Hej,

Jeg er ny her på siden og har oprettet mig fordi jeg ikke aner hvad jeg skal gøre.

Det skal inden jeg kommer for godt i gang siges at jeg har fået diagnoserne personlighedsforstyrrelse af blandet type, samt socialfobi. Jeg får på nuværende tidspunkt venlafaxin, som jeg mener er med til at hjælpe mig.

Mit problem er om muligt noget mere omfattende.

Jeg er en 25-årig fyr, som er lidt bekymret for mit ve og vel. Jeg har over en længere periode på 5-6 måneder fået gradvist mere ondt i min nakke/ryg. På nuværende tidspunkt så ondt at jeg ikke kan dreje hovedet ordentligt til venstre, idet det gør for ondt.
Samtidig for ca. 3 måneder siden fik jeg ud af det blå sløret syn på højre øje. Det er i skiftende grad, således at jeg nogle gange gange kan se NOGENLUNDE normalt, og andre gange kan jeg næsten ikke se noget som helst. Ydermere har jeg haft enkelte dage hvor jeg har haft direkte smerte i øjet.
Jeg har været ved min egen læge, samt 2 forskellige øjenlæger som absolut INTET kan se. En optiker fortalte mig at mit syn umiddelbart er fint, idet at min højre øje lå på +0,25 hvilket jo ikke er ret meget.

Her for knap 3 dage siden toppede min ryg/nakke-smerte, og gør det stadig. Det føles til tider som om at jeg får stukket ind kniv direkte ind i ryggen. Det er lige mellem skulderbladene, ved siden af rygraden i venstre side, ca. 10 cm. under "nakkeknolden".
For 2 dage siden fik jeg så samtidig ondt i mit venstre knæ, hvilket jeg synes var lidt sært, så jeg ringede til vagtlægen for at høre om der var noget jeg skulle være bekymret over.
De ville gerne lige kigge på mig, og jeg fortalte mine symptomer. Vagtlægen sagde så at det ikke var noget jeg umiddelbart skulle være bekymret for, da jeg havde så mange forskellige symptomer at de ikke rigtig kunne hænge sammen.
I dag, mærker jeg så at min venstre arm ligeledes er begyndt at prikke og ligefrem sove til tider. Min hovedbund prikker også helt vildt nogle gange. Jeg føler mig ekstremt træt og energiløs, jeg føler nærmest at jeg er dødslejet nær (formentlig grundet mine bekymringer).

Nå, men pga. af overstående nye symptom (prikken og soven i min venstre arm), ringer jeg så til vagtlægen atter en gang, og han fortæller mig så, at hans telefoniske vurdering lyder på at jeg har så mange forskellige symptomer at de ikke kan hænge sammen. Han siger at de, hvis jeg vil, godt kan blive tilset igen, men at jeg formentlig vil få samme besked som et par dage forinden, hvilket får mig til at fravælge at blive tilset.

Min egen læge, fejer alt det hele af med, at det blot er min angstproblematik der spiller mig et puds, og jeg derfor skal slappe helt af. Jeg har ellers foreslået ham en evt. neurologisk undersøgelse, men det mener han ikke at der er nok symptomer til at henvise mig til for.

Det skal også siges at jeg samtidig har kvalme og hovedpine.

Kan det passe, at det virkelig kan være min angst/socialfobi/personlighedsforstyrrelse der kan gøre alt det her ved mig? Altså jeg må indrømme at jeg er RET bekymret for mig selv, for jeg føler jo at der er alt muligt i vejen med mig. Især det med øjet irritere mig, da jeg f.eks ikke kan læse underteksterne på tv'et ordentligt og læse nummerpladerne på et stykke afstand ift. det andet øje.
Vagtlægen sagde i øvrigt også at mine skuldre virkede MEGET anspændt og min nakke er helt hård, så måske jeg skulle slappe lidt af og få lidt massage.

Nå, men hvad tænker i om det her? Skal jeg bare slappe a? Er det evt. nogen med samme eller lignende ting?

Med venlig hilsen
Morten

Kommentarer

  • Indstillinger
    du skal slappe af --som du selv siger ---men det er jo det du ikke kan ----du skulle starte med at få noget massage ---spørg din læge om du kan få en henvisning --på massage ---for det koster jo penge --jeg ved ikke hvad du har af indtægt
    det vil også være godt for dig at træne i et sports center ---eller løbe hver dag ----hvad får du ellers dagen til at gå med ----
  • Indstillinger
    Jeg er på kontanthjælp, desværre.

    Jeg ville meget gerne træne i et center, men min socialfobi går mig desværre imod på den front :(
    Jeg kan godt lide at programmere, så når min kæreste (hvilket jeg faktisk har) er på arbejde, så sidder jeg og programmere på hobbybasis, så jeg sidder faktisk rigtig meget foran computeren.
    Det er stort set det eneste jeg får min dag til at gå med. Altså udover at jeg gør rent, støvsuger, vasker op, redder seng, går i bad osv.

    Ja, det med at slappe af - det KAN jo måske godt være at jeg gør 1 fjer til 5 høns, men i situationen tænker jeg ikke så langt. Eksempelvis min gradvise øgning af smerte i ryggen/nakke, samt mit pludseligt slørede syn.
  • Indstillinger
    Vagtlægen sagde i øvrigt også at mine skuldre virkede MEGET anspændt og min nakke er helt hård, så måske jeg skulle slappe lidt af og få lidt massage.
    citat slut

    Det er rigtigt, dine symptomer lyder mest som psykiske. Men jeg ved naturligvis ikke, hvad der er galt.
    Jeg ved, hvis man er meget spændt i musklerne kan det lave meget ravage.
    Hvis det var mig ville jeg prøve med noget massage, du vil kun få det bedre. Har du råd, så gå både til en fysioterapeut og en massør.
    Fysioterapeuten ved hvilke muskler, der skal behandles og en massør kan give god massage til hele kroppen. Det hjælper virelig meget på hårde muskler.

    Du kan være øm og have lidt hovedpine næste dag, men skidt da med det, bare det hjælper. Når jeg har fået massage går der en til to dage, så mærker jeg den gode virkning.

    Nu læser jeg der både er svar og du også svarer. Ja men, så få en henvisning til en fysioterapeut, det er ikke så dyrt. Men det skal være en, som gerne vil give massage. Bare 5 behandlinger kan gøre underværker.
    Du fortæller du sidder ved computeren, så forstår jeg godt du får sløret syn. Du blinker nemlig ikke så ofte, når du sidder og stirrer. Dine øjne bliver tørre.

    Køb f.eks. Systane øjendråber, på apoteket, de er gode. Blink ofte med dine øjne, når du sidder ved computeren. Prøv det, jeg er sikker på det vil hjælpe.
  • Indstillinger
    Fold dine hænder bag nakken og pres dit hoved ned, medens du presser op med hovedet. Det er ikke nogen dårlig øvelse. Jeg gør det selv hver dag for mine ømme muskler.
  • Indstillinger
    jeg kan fortælle dig --at hvis jeg sidder for længe ---altså for meget ved computeren--får jeg også de smerter i ryggen som du taler om ---
    altså vi sidder forkert ---gad vide hvad de gør ---som sidder hele dagen og arbejder foran skærmen ---
    jeg ved nogle har fjernsyns briller ---for at skåne deres øjne ---det er måske noget du skal have ---
    tror du ikke du kommer for lidt ud ---du har en social forbi ----og derfor lukker du dig for meget inde der hjemme ----hvad med at træne den lidt på afstand ---selv om det er svært
  • Indstillinger
    Hej Morten!

    Så dit indlæg som nu er af ældre dato. Håber du har det bedre nu. Til orientering kan jeg fortælle at jeg har selvsamme symptomer dog uden kvalme. Dine symptomer har intet med dine sindslidelser at gøre. Jeg har selv fået mere eller mindre "tåbelige" forklaringer på mine symptomer. Eksempelvis blev min prikken i venstre arm diagnosticeret som et "koldt hjerte" der lukker ned for ydre lemmer når hjertet fryser. Symptomerne havde jeg for det meste under mit ophold i Asien med plus 40 grader!!! Sandheden er at lægevidenskaben ikke forsker og ved nok om sammenhængene mellem nakke/rygsmerter samt nervebanerne som påvirker bevægelsesapparatet. Som tidligere topatlet ved jeg at hård træning løser mange af disse problemer men problemet er at komme i gang når symptomerne viser sig. Øget træning vil kun forstærke symptomerne. På den anden side hjælper hverken massage, kiropraktik eller fysioterapi på længere sigt men kan lindre smerterne. Så mit budskab her til dig og sikkert også mange andre er at hverken dine sindslidelser eller hentydninger til hyponkondri har noget med symptomerne at gøre.
Log in eller Registrér for at kommentere.