Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gul belægning gane og hvid/gullig belægning tunge?

Redigeret 15 oktober, 2013, 11:27 i Åben debat om tænder og mund
Hejsa
Jeg har døjet med dette problem i et halv års tid. Problemet er det lugter grimt ud af munden og er ret frastødende.

Jeg har selv mistanke om candida overvækst. Den såkaldte spyt-test giver tråde i et glas vand med bundfald. Har været ved lægen og blive podet og svaret var, at der var vækst af normalflora. Dette kunne lægen ikke udelukke var candida.
Er der en måde jeg definitivt kan fastslå at det er/ikke er candida? Evt. en test som er tilgængelig eller lignende.

Se evt. dette billede af tungen:
http://img716.imageshack.us/img716/9933/b8g2.jpg

Så vidt jeg er informeret er det smagsløg de røde knopper man lige kan skimte aller bagerst på siderne af tungen.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Få en recept på et lægemiddel mod svamp (fx Mycostatin) og gennemfør kuren, hvis det ingen effekt har, er det nok ikke svamp.

    Hvis det viser sig at være svamp skal du følge op på det hos din læge, fordi man bør ikke have svamp i munden og der er ofte en underliggende årsag.


    Det ligner ikke svamp på mig, hvis det genere dig, og det ikke er svamp, kan du forsøge at øge din mundhygiejne (hvis du kan). Tag dig tid til at børste tænder, få renset dem 2-3 gange om ugen med tandtråd og evt børst din tunge med din tandbørste. Klorhexidin mundskyllevæske er også en mulighed, husk at læse og følge vejledningen.
  • Indstillinger
    Hvordan får jeg lægen til at skrive en recept?
  • Indstillinger
    På svampemidlet? Ja, det burde ikke være så svært, hvis du fortæller hvorfor.
  • Indstillinger
    Jeg siden tirsdag ikke spist sukker som forsøg og gjorde det så i dag søndag. Min mave rumlede og var rimelig træt. Er det normalt?
  • Indstillinger
    Det er ikke normalt for din krop at spise meget sukker. Hvis du har været vandt til et højt niveau af sukker, kan du sikkert godt mærke at du ikke får din daglige dosis. Det er sundt at undgå sukker.

    Hvis du er sulten, så spis noget mere ikke sukkerholdig mad. Grøntsager, måske lidt frugt til snack.
  • Indstillinger
    Læste forkert så jeg lige. Ja, din mave kan godt give lidt ballade hvis du har holdt en pause fra sukker og spiser over en individuel grænse. Det kan den også hvis du har spist sukker jævnligt, så skal der bare mere til.
Log in eller Registrér for at kommentere.