Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

testikelkræft

Redigeret 1 oktober, 2013, 13:25 i Åben debat om kræft
Hej, nu kender jeg nogle stykker som er ved at blive tjekket for testikelkræft, så bliver jeg lidt nervøs og vil også gerne selv tjekkes, men nu har jeg en kvindelig læge, og hvis hun skal side og røre ved mine testikler, så tror jeg at jeg vil få stivert på, og det vil blive lidt pinligt tror jeg, men det er de vel vant til og ligeglade med eller hvad?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Har du en grund til at mistænke at du har testikelkræft? Ud fra dit brugernavn er du omkring de 18 år gammel ikke ligefrem den alder der er mest ramt.

    PS hun har formentlig set det meste.
  • Indstillinger
    Der er desværre også unge, der får testikelkræft, så jeg synes, det er fornuftigt, at du vil have det tjekket.

    Hvis du siger til din læge, at du er lidt nervøs for at den vil reagere, så har du allerede taget brodden af den historie.

    Og ja - lægen har set det før, og vil ikke tage sig af det, så netop det behøver du ikke bruge energi på - og da slet ikke i en sådan grad, at du undlader at blive undersøgt.

    Jeg har et problem med min blære, der er faldet ned og skulle til undersøgelse på sygehuset - og som kvinde ligger man der med benene i vejret, hvilket bestemt ikke er spor sjovt, skal jeg hilse og sige.

    I det her tilfælde fik jeg besked på at presse så lægen kunne se min blære, og det resulterede i at jeg fik sprøjtet tis ud over gulvet, fik vist ramt både sygeplejerske og læge.

    Føj for den lede hankat - hvor jeg følte mig flov og skidt tilpas, men de var smaddersøde og hjælpsomme.

    I øvrigt blev det vurderet, at jeg skal opereres, for jeg var jo netop indkaldt til den undersøgelse, fordi jeg har et problem - og jeg kunne således ikke gøre for, at der skete det, der skete, for selv om jeg jo havde tømt blæren først, så er der jo noget galt, for sådan skal man jo ikke kunne gøre, hvorfor der skal gøres noget ved det. Det var ubehageligt for mig, men lægen var jo forberedt, fordi der jo er noget galt, som der skal/kan behandles.

    Så jo - lægen oplever lidt af hvert, og tager det med stiv arm. :-)

    Men det forhindrer jo ikke at man som patient nogle gange bliver pinligt berørt og rødmer helt op til hårrødderne. Vi skal bare vide, at det er OS, der er pinligt berørte - ikke lægen.

    Så af sted - få det undersøgt, tag det som en af de mindre sjove oplevelser, man ikke kan undgå her i livet og nyd at du forhåbentligt bliver "frikendt".
  • Indstillinger
    Det er jo ikke ligefrem sådan at man bør screene alle unge mænd i 18 års alderen for testikelkræft. Ligesom det også ville være underligt at screene alle kvinder i 18 års alderen for brystkræft.

    Hvis ikke man har en grund til at tro at der er noget galt og reagerer fordi man har hørt om nogen der har sygdommen, så kommer man til at løbe til lægen mange gange i sit liv (der er selvfølgelig ting der kan betale sig at screene for, men har lidt svært ved at se det lige i det her tilfælde).

    Hvis du til gengæld har en grund til at mistænke testikelkræft så skal du selvfølgelig gøre noget ved det og ikke lade tanker om at det kan være pinligt holde dig tilbage.
  • Indstillinger
    Du har fuldstændigt ret og jeg er helt enig med dig, men hvis denne unge mand HAR fået tanken, og han ER bekymret, så mener jeg sådan set, at det er langt bedre, at han lige smutter til lægen end at han får pisket en nervøsitet op hos sig selv.

    Lægen sender ham jo ikke videre til screening med mindre hun finder belæg for det.
  • Indstillinger
    Tak for de gode svar, og bare fordi jeg ikke tror der er noget kan jeg lige så godt gøre det, jeg har hørt at der kan gå flere måneder fra du får til du kan mærke det i nosserne .
Log in eller Registrér for at kommentere.