Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

"sorte prikker på æggestokkene" / p-piller / graviditet.

Redigeret 23 april, 2014, 16:44 i Åben debat for kvinder
Hej, jeg fik for halvandet år siden undersøgt min livmoder.
Og på scanningen viste sig at være sorte prikker på mine æggestokke.
Han sagde, at det muligvis var pga p-pillerne de så sådan ud, eftersom jeg
har været på p-piller i 6år.
Han anbefalede mig at stoppe 3mdr før graviditet. ??

Min kæreste og jeg, har nu efter nogen tid og overvejelse besluttet vi vil have barn
sammen. Jeg er nu stoppet med p-pillerne. Men, det er nu slået mig om de "sorte prikker"
på æggestokkene har nogen stor betydning.?

Hvor lang tid vil der måske gå før jeg bliver gravid?
Jeg har været stoppet med p-pillerne i 5uger nu, og havde menses for 2uger siden.
Er chancer egentlig mindre, af at tænke over om man nu er gravid?
Og har ægløsning betydning? :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved ikke noget om sorte prikker, bortset fra at jeg da synes, at det lyder meget mærkeligt, at en læge kan mene, at det skyldes p-piller og samtidig ikke mene, at det så er et problem. Håber en anden kan komme ind med et bud om det.

    Når man vælger at være medicineret med p-piller (p-midler i det hele taget) – så vælger man jo at lade hormoner styre kroppens naturlige funktion, og for de fleste er det ikke det store problem, men der er altså en del, for hvem det kan tage forholdsvis lang tid at få disse funktioner til at fungere rigtigt igen.

    Man kan ikke vide, om du hører til gruppen, der meget hurtigt bliver gravid, om der går ½ år – eller om der går endnu længere tid.

    Cyklus påvirkes ret voldsomt, hvis man har total fokus på den undfangelse, så derfor vil jeg helt klart foreslå, at I prøver at tage det helt roligt – at I har sex når I har lyst og ikke tænker i avl hver eneste gang. I skal prøve at tænke at lille ny kommer når lille ny er parat til det. Først når der er gået i hvert fald et helt år – og der er IKKE noget underligt i, at der altså godt kan gå så lang tid – så bør I måske få undersøgt, om alt er som det skal være. Forhåbentligt er du gravid inden det år er gået.

    Og så spørger du, om ægløsning har betydning, hvilket er grunden til, at jeg reagerer her.

    Ja, selvfølgelig har ægløsning betydning – man skal have ægløsning for overhovedet at kunne blive befrugtet. Jeg foreslår helt klart, at du/I søger noget information om forplantning, så I lærer noget om det.

    Du har nu i temmelig mange år medicinsk forhindret din krop i at have ægløsning – der er jo ikke noget at sige til det, hvis kroppen nu har brug for nogen tid til at finde ud af at fungere igen.
  • Indstillinger
    Prøv at læse dette. Efter hvad der står er det vist ikke slemt. men det kunne have været.
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/endometriose.htm
  • Indstillinger
    Lotte : mente nu, om man skal have sex ved ægløsning? Eller er nogle bare heldige at ramme den tid for os kvinder..

    Tak for jeres svar! :-)
  • Indstillinger
    Øhhh - jeg er et stort spørgsmålstegn .....

    Men - jeg går ud fra, at jeg simpelt hen ikke forstår, hvad du mener??

    Man kan kun blive gravid, hvis der har været ægløsning, og det er netop omkring ægløsninstidspunktet at undfangelse sker.

    Sædcellerne kan overleve nogle dage, så man kan således godt blive gravid, hvis man har samleje i dagene lige før og lige efter ægløsning, og naturligvis også på tidspunktet for ægløsning.

    Men - jeg mener også, at det er en rigtig dårlig ide at planlægge sit sexliv efter et skema, så man skal prøve at lade være med at tænke i alt det der, når man gerne vil have barn - fordi cyklus netop meget nemt påvirkes og det er da heller ikke sjovt at skulle have sex efter et skema, fremfor når man har lyst.

    Og - så kan alt det der ægløsning netop sagtens være ret så uregelmæssigt, når man har taget p-piller i en årrække. Husk du har med din medicin netop hindret kroppen i at have ægløsning i årevis - kroppen skal altså lige have en mulighed for at fungere naturligt igen, og det kan derfor godt tage sin tid, og ægløsningerne kan komme ret så sporadisk.
  • Indstillinger
    Bare en lille bemærkning. Min fætter og hans kone ville SÅ gerne have et barn.
    Hun blev ikke gravid og til sidst opgav de og adopterede et barn.
    Så blev hun gravid. Man kan ville have et barn så meget at det ikke vil lykkedes. Det lyder underligt, men sandt er det.
  • Indstillinger
    Ja, Persille - det er faktisk en klassisk historie, man kæmper og kæmper i årevis, og i det øjeblik, man holder op med at fokusere på avl, men netop bare nyder samlivet, når man har lyst, så er der bingo.

    Desværre er "projekt baby" nu om dage blevet til så meget netop "projekt", at det går ud over parforholdet og samlivet i det hele taget, for hvor man før nød hinanden og elskede når trangen kom over en, så tænkes der kun i, om man nu bliver gravid denne gang. Og ja - så er det cyklus bliver voldsomt påvirket, og det bliver endnu mere svært.

    Det er jo også derfor kvinderne nu om dage har så megen fokus, at de opdager alle mulige - og især umulige - symptomer, så de kan gå og tro, de er gravide fra øjeblikket samlejet er overstået. Og til hvilket formål? De bliver bare endnu mere skuffede, når menstruationen så kommer.

    Og nej MXHappy, det her var ikke til dig - det var bare en kommentar til Persille; hende og jeg nar netop diskuteret det her før. :-) Og vi bliver øjensynligt ved - for vi er bare SÅ enige i denne snak, så det hygger vi os med, når vi kan komme til det. :-)
  • Indstillinger
    Hej igen!

    Jeg kan meddele jer, at grunden til min udeblivende menses var og er PCOS! :(
    Men jeg har lige været i fertilitets behandling, 1 gang uden held, og har lige afsluttet 2 behandling, uden svar endnu! :-)
    Efter konstateringen af PCO, har jeg godt nok fået styr på cyklus osv!

    Kram herfra.
Log in eller Registrér for at kommentere.