Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er jeg gravid? Nervøs, ung pige her!

Redigeret 8 februar, 2014, 04:42 i Snart gravid
Hej,
Jeg er en pige på fjorten år, og jeg er desværre rigtig nervøs for, at jeg har det store uheld med mig.
Jeg har en kæreste, og vi har det rigtig godt sammen.
Vi sov sammen man-tirs d. 12.-13., hvor vi havde sex. Vi har styr på tingene omkring kondomet osv. Vi havde dog uheld med os, hvor kondomet sprang. :(
Tirsdag morgen gik vi op og tog en fortrydelsespille, da man jo aldrig kan være sikker på noget. Jeg tog den inden, der var gået tolv timer.
Vi sov sammen igen fre-lør d. 16.-17., hvor det IGEN skete. Kondomet sprang. Vi gik op igen og købte en fortrydelses pille, og jeg tror, det var gået fjorten timer efter samlejet.
Søndag d. 18 om eftermiddagen fik jeg min menstruation. Jeg ved ikke, om jeg kan regne med den????
I så fald er jeg virkelig nervøs, og jeg har haft nogle smerter på skift i nederste del af maven eller lidt længere oppe.
Jeg har en graviditetstest, som jeg ikke har taget endnu. Hvornår vil det være smart at tage den?

Jeg håber virkelig, I kan gøre mig mere klog på tingene. Jeg har været inde og læse en hel del om det!

OBS: Min kæreste og jeg har været MEGET forsigtige omkring det hele, da vi altid har tjekket kondomet nogle gange under samleje.

Hilsen den meget nervøse...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Graviditetstesten kan du tage, når du skulle have din menses. Er den negativ, er du højst sandsynlig ikke gravid, men det er en god idé at tage en mere 14 dage efter. Højst sandsynligt er du ikke gravid, både fordi du har taget fortrydelsespiller inden for den anbefalede periode, og fordi du har haft en menses efterfølgende, og det har man sjældent omend det godt kan lade sig gøre, hvis man er gravid.
    Noget helt andet er, at der er noget, der tyder på, at I ikke har helt styr over det der med kondomet. Det er ganske enkelt ikke almindeligt, at så mange springer. Er I sikre på, at det passer i størrelsen, og de ikke er for gamle? Hvem sætter det på? Hvis det er dig, har du så lange eller kunstige negle? For så kan du uden at vide det, komme til at rive hul i dem.
    Hvis du vil være ekstra sikker, så bør du gå til læge og få p-piller, som du bruger sammen med kondom. Det er nemlig ikke sundt for din krop at spise alle disse fortrydelsespiller. Det er jo ikke bolcher! Og du skal passe på dig selv :-)
  • Indstillinger
    Man skal blot huske på p-piller kan stoppe væksten. Det er ikke tilrådeligt for så unge piger at tage p piller.

    http://www.vibekemanniche.dk/?p=502
  • Indstillinger
    Kondomerne var helt nye, og hende inde i butikken sagde, de havde fået rigtig gode anmeldelser.
    Det er min kæreste, som selv tager det på, da jeg er lidt bange for at gøre et eller andet helt forkert som f.eks. nemlig at lave et hul eller bare et eller andet.
    Jeg ved ikke, hvordan de har kunnet springe, for vi har intet lavet om.

    Jeg har ikke lyst til at komme på p-piller, da jeg ved, det ikke er sundt for min krop generelt. Nogle af mine veninder er på p-piller, og de tager meget på og har slemme bivirkninger, og da jeg går rigtig meget op i sport, har jeg ikke lyst til pludselig at tage på.
    Her lør d. 24. er min menstruation begyndt at stoppe ret meget. Det er meget lidt, jeg bløder nu.
    Ville det være smart at tage testen om en uge, eller hvordan?
    Jeg kan ikke finde noget på nettet om det...
  • Indstillinger
    Da jeg har læst mig til at der ikke må citeres på forummet vil jeg i stedet linke beskrivelsen af hvornår man kan bruge en graviditetstest fra apoteket's hjemmeside

    http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Gr ... stest.aspx

    Kondomer springer forholdsvis sjældent så hvis ikke I har været meget uheldige så vil jeg foreslå at læse brugsanvisningen igennem og lige øve jer. Her er en overordnet beskrivelse

    http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/kondomer.htm

    Øvelse gør mester.
  • Indstillinger
    Her de sidste tre dage, har jeg haft ondt længere nede i maven.
    Min menstruation er ikke helt slut, men i starten af den, har jeg slet ikke haft ondt.
    Betyder det noget, eller er det ganske normalt at få, selvom ens menstruation er i gang med at nå slutningen?
  • Indstillinger
    Rikke, ingen kan jo sidde på et internet forum og fortælle dig, om du er gravid eller ej. Du er nødt til at gå til læge. Her kan du få lavet en graviditetstest, og du kan få råd om, hvordan du beskytter dig bedst. Sex er dejligt, men det er jo ikke super fedt, hvis du ofte skal have det så skidt og være så bange, som jeg fornemmer, du er nu. Derfor er du nødt til at beskytte dig selv bedre, så du bare kan nyde samværet med din kæreste.
    Alle dine symptomer kan være helt naturlige, og jo mere nervøs, du bliver, jo mere fokusere du på alt det, du kan eller tror, du kan mærke. Også derfor bør du gå til læge i morgen. Du kan v.h.a. din psyke selv skabe symptomer, som slet ikke er der, eller som altid har været der.
  • Indstillinger
    Ellers prøv gå ind på http://erjeggravid.dk/

    Der står masser nyttig!
  • Indstillinger
    er også meget nervøs. Jeg er en pige, som har en kæreste og vi dyrker sex regelmæssigt. Jeg ville starte på p-piller for at være helt sikker.. men kom til at starte på dem forsent på ugen(min sidste menstrationsdag, istedet for den første), men lægen sagde jeg så bare skulle spise p-pillerne derfra.
    grundet min dumhed bruger min kæreste og jeg stadig kondom indtil næste periode hvor vi kan være helt sikre!

    jeg tager p-piller nu, bare startet forkert, og jeg bruger også kondom (det er aldrig sprunget eller faldet af) kan der være mulighed for graviditet trods det?
  • Indstillinger
    Nej Laura, det kan du ikke. Jeg ved godt, at der florere masser af historier om kvinder, der er blevet gravide på trods af, at de spiser p-piller, og det kan naturligvis også godt lade sig gøre. Fidusen er bare, at når man gennemfører større undersøgelser på 5000 kvinder eller flere, hvor alle får deres daglige p-pille af en læge, så er der 1-2 %, der bliver gravide ingen for et år. Skal kvinderne selv tage pillerne, så er mellem 10-12 % blevet gravide ingen for 1 år. Så der er altså noget, der tyder på, at meget handler om, at du tager pillerne rigtigt.
    Så når din næste menses er overstået, og du ellers husker at følge brugsanvisningen, og du ikke indtager anden medicin, der kan ophæve deres effekt - det står altid på indlægssedlen, om det påvirker brug af p-piller - så skulle du være så godt som 100% sikker på ikke at blive gravid. Bruger din kæreste derudover kondom, så er du nok 100% sikker, og du er derudover beskyttet mod kønssygdomme m.v.
Log in eller Registrér for at kommentere.