Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan jeg selv gå til lægen som 14 årig?

Redigeret 2 april, 2013, 07:21 i Åben debat for mænd
Hej netdoktor.
Jeg tror jeg har forhudsforsnævring og vil derfor gerne gå til lægen, men vil helst ikke have mine forældre med i det. Kan jeg gå til lægen alene, eller skal jeg have en værge/forældre med?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jo, du er da stor nok til at kunne finde der hen selv.

    Du har vel et sygesikringsbevis - og langt de fleste læger tager kun i mod, hvis man har bestilt tid, så du skal ringe/ eller sende en e-mail, hvor du fortæller at du skal have en tid, og hvad dit problem består i.

    Men - ville du stille samme spørgsmål, hvis du havde problemer med halsen?

    Jo før du indstiller dig på at din tissemand er en lige så naturlig del af kroppen som alt andet - og at det ikke er spor flovt eller pinligt at blive syg der, jo nemmere får du det i dit liv.

    Hvis du kigger lidt rundt på debatterne her, så vil du erfare at forhudsforsnævring er uhyre almindeligt, og at mange døjer med det.

    Lægen vil vurdere, hvad der skal gøres ved det, og hvis det er så galt, at der skal foretages et snit, så vil da da være nok så rart for dig, at der er en voksen omkring dig, der kan støtte dig.

    Men flot, at du er klar over at der skal gøres noget ved det, og er klar til at gå til læge, så gør du det i første omgang - og det kan du sagtens gøre selv i første omgang.

    Hvis det viser sig, at du skal have noget salve, som kan løse problemet i mange tilfælde, så er det måske også smart at du fortæller det - om ikke andet så fordi du så kan være heldig at få den salve betalt i stedet for også at skulle gøre det selv.:-)
  • Indstillinger
    Hej tak for svaret men altså jeg kan godt finde der hen osv. men jeg spørgere om jeg Kan tage til lægen selv eller om jeg skal have en forældre med?
  • Indstillinger
    Jamen kære batman, det skriver lotte flere gange at det kan du. Men du skal have sygesikringsbevis med. Og du skal huske at bestille tid.
  • Indstillinger
    Ja, det var faktisk, hvad jeg prøvede at fortælle dig. Du kan/må godt gå til læge selv.

    Jeg brugte bare også lidt energi på at fortælle dig, at det altså er tåbeligt, at fordi det er tissemanden, så må ingen vide det.

    Jeg påstår, at du slet ikke ville have sådanne tanker, hvis det var f.eks. din hals, du havde problemer med - og det er fjollet, og det gør livet meget vanskeligt, hvis man tror at visse kropsdele er "hemmelige".

    Jeg er ret så sikker på, at hvis du fortalte hjemme, at du har det her problem, og at du gerne vil til læge og få det klaret, så ville du nok møde stor forståelse og hensyn, og nej - heller ikke dine forældre kan forlange at se "bevis", på samme måde som de heller ikke skal rode dig i halsen, hvis det var den, det var gal med. Sådan noget har man netop en læge til.

    Man kan også både forlange og forvente, at forældrene tager hensyn til en, og ikke "underholder" hele familien og nabolaget med sådanne ting.

    Få du trygt en tid ved lægen og gå der hen alene, men hvis der skal gøres noget ved det, så bør du for din egen skyld involvere de voksne i din nærhed, så du kan få hjælp og støtte.
Log in eller Registrér for at kommentere.