Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Billede brænder fast

Redigeret 22 januar, 2013, 01:01 i Åben debat om øjne
Hej allesammen!

Jeg er en fyr på 16 år der i omkring 6 måneder har haft lidt problemer med øjnene.

Jeg har ikke kunne finde noget "viden" om dette, så jeg føler jeg er lidt på bar bund med denne "lidelse"

Her kommer et eksempel.
Jeg står op midt om natten for at gå på toilet. Mens jeg sidder der kigger jeg ned på vores fliser på badeværelset, og ikke flytter øjnene i en 5 sekunder. Ændrer jeg med vilje position med kroppen og jeg kan se at billedet af fliserne fra før går ind over mit nuværende syns billede. Jeg kan se stregerne "lyse" op i en mørk farve for mit syn.

Et andet eksempel.
Jeg kan møde op på skolen klokken 8 om morgenen og være træt som man nu altid er på en mandag morgen.
Jeg ser på min lære der står oppe bag kateteret i samme krops-position, og fortæller noget, og jeg bliver ved med at kigge på min lære i omkring 5 sekunder.
Så kigger jeg over på den hvide væg lige ved siden af, og her kan jeg så(hvis jeg fokusere) se min læres "omrids" på væggen.

Jeg kan se at min læres krop er "brændt" fast foran mit syn, og at hans omrids tydeligt skiller sig ud fra den hvide væg.

Problemet synes kun at opstå hvis jeg befinder mig i meget lyse lokaler som sagt badeværelse, eller klasseværelse.

En helt anden ting!

Dette er kun sket for mig cirka 3. gange.
Og det er altid sket når jeg ikke har kunnet sove, og er stået op og sat mig foran computeren.
Jeg sidder og surfer på nettet og jeg fokuserer på en tekst eller lignende.
Og lige pludselig, jo mere jeg fokusere på teksten begynder mine øjne at "vibrere" til højre og venstre.

For at få det til at gå væk, blinker jeg en par gange og så er det ellers væk.

Jeg er rimelig sikker på at hvis man sad face-to-face med mig, og at mine øjne begyndte at "vibrere" ville man tydeligt kunne se at mine øjne går fra højre til venstre virkelig hurtigt. Men det er dog aldrig sket andre steder end foran computerskærmen.

Dette har dog ikke noget at gøre med det jeg skrev før, jeg synes bare lige at det var værd at nævne.


Jeg vil blive glad for at få nogen som helst respons på dette indlæg, samt bare en lille smule viden om hvad der er for et problem der lige så stille påvirker mig i min dagligdag.

Hilsen Mark! :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det første spørgsmål du skriver om tror jeg ikke kan være ualmindeligt. Det har jeg selv set/lagt mærke til for mange, mange år siden.
    Nogle gange mere tydeligt end andre. Den videnskabelige forklaring kender jeg ikke.

    Det andet spørgsmål tror jeg bare drejer sig om lidt "øjentræthed", når du stirrer på skærmen. Prøv f.eks. at lægge mærke til, hvor lidt man blinker, når man "stirrer" på den.
    Men dette er altså bare et gæt, jeg ved det ikke.
Log in eller Registrér for at kommentere.