Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Noget "svupper" samt har smerter i ryggen og nakken..

Redigeret 15 januar, 2013, 08:38 i Rygsmerter
Hej med jer.

Her kommer lige en lang smørre, men jeg har sådan brug for jeres hjælp, så I må MEGET gerne læse det hele og svare, hvis I kan. :)

Jeg er en ung kvinde på 24 år. Jeg er almindelig af bygning (171 cm høj, ca. 74 kg). Jeg har dyrket sport i over 10 år (jeg stoppede som 17årig pga. tidsmangel). Jeg er hypermobil. Jeg har ikke fået en egentlig diagnose fra lægen, men min knæ kan bøjes meget bagover, det samme kan armene og fingrene osv.

Jeg har, ligeså længe jeg kan huske, døjet med at mine led knækker. Når jeg går ned i knæ, knækker det i knæene. Når jeg strækker mig, knækker det i ryggen og skuldrene. Når jeg skyder mine hofter ud til siden knækker det i hofteskålen osv., osv. Jeg kan både fremprovokere det og det kommer også meget ofte af sig selv (som sagt når jeg går ned i knæ, strækker mig eller hvis jeg fx rejser mig op). Det er blevet værre med årene, og får omkring 2-3 år siden er jeg begyndt at døje med smerter i nakke, ryg og lænd. Jeg får så ondt, hvis jeg sidder ned i mere end 1 time. Som om der er noget, som skal skubbes på plads, eller som om jeg er "groet fast" i den tid jeg har siddet ned, eller hvad man kan kalde det. Det går ned i benene og hofterne, så jeg plejer at rejse mig op og jeg går rundt og jeg retter ryggen, nakken, lænden og hofterne ud, ved at strække dem.
I juni måned sidste år fik jeg hold i nakken, som gik over af sig selv efter ca. en uge. I september sidste år fik jeg endnu et hold i nakken, som var så slemt at jeg absolut ikke kunne røre mig, uden at det føltes som den værste smerte nogensinde. Det gik ned og låste i ryggen også, så jeg kunne kun ligge i sengen og vente på at jeg kunne få bestilt tid hos en kiropraktor (det skete en sen aften). Jeg kom derhen, fik taget røntgen og blev knækket på plads. Det hjalp også efter en uge ca. På mine røntgen billeder kunne han se, at når man så den fra siden, bøjede min nakke i den forkerte retning. Han fortalte at den gerne skulle have nogenlunde samme bøjning som lænden, men de bøjer modsat hinanden, som om jeg engang har fået en skade i nakken (hvilket jeg ikke helt kan mindes, men min mor har så fortalt at jeg slog baghovedet ned i en sten da jeg var ca. 2 år).
Ååh, det lyder indviklet, men jeg forsøger at gøre det så simpelt som muligt hehe.

Mine daglige smerter og stivhed i nakke, ryg og lænd er blevet værre på det sidste. Jeg har punkter på min rygrad, som gør utroligt ondt, bare man røre ved dem (man behøver ikke at trykke hårdt før det gør ondt). Det er lige midt på ryggen, og når jeg trykker, er det som om jeg kan "svuppe" noget fra side til side. Det samme kan jeg i nakken, men der skal jeg trykke mere hårdt for at flytte det (der gør det ikke så ondt når jeg trykker). Til gengæld "svupper" det tit i nakken, når jeg kigger fra side til side.
Jeg døjer med vand i benene, samt urolige ben - jeg ved ikke om der er en sammenhæng.

Hvad kan det skyldes????

Jeg har forsøgt at gå til lægen med det, men jeg får tit et underligt blik og har fået at vide at jeg er for ung og bla bla bla...
Jeg har selv haft slidgigt og begyndende diskusproplaps i tankerne. Har hørt at hvis man er hypermobil er der større risiko for slidgigt i en tidlig alder.
Jeg er ikke ret vild med at gå til lægen, pga. en række dårlige erfaringen med at de ikke helt tager mig seriøst, så derfor vil jeg gerne lige høre jeres mening osv.

Mvh. Louise.

Kommentarer

  • Indstillinger
    du skulle måske finde en anden læge ---og ikke være bange for at fortælle den nye læge hvordan du har ---men samtidig sige som det er ---at du føler at du ikke bliver taget alvorligt ---og det har du det rigtig dårligt med ----
  • Indstillinger
    Hej Louise

    Jeg kender alt til ikke at blive taget alvorligt af lægerne -og til at være hypermobil.

    Din læge er på en måde lidt undskyldt for sin sang fra de varme lande han giver dig, viden omkring hypermobilitet er desværre ringe helt generelt.

    Dine knæk og hold i ryg/nakke, samt det at du ligesom kan trykke noget ind/på plads, skyldes som du selv har gættet din hypermobilitet -som du fortæller det, så lyder det helt bestemt til at du har helt ret -du ER hypermobil. Som hypermobil er det meget vigtigt at træne, og endnu vigtigere at træne på den helt rigtige måde. For du kommer nemt ud i yderstillinger som slider meget på leddene, og ja, så er der øget risiko for slidgigt. Den eneste måde at undgå de yderstilllinger på i ryggen, er at du er veltrænet i ryg og mave og nakke så dine muskler kan holde leddene på plads når nu dine ledbånd ikke kan. Det betyder at du skal træne nu og blive ved til du stiller træskoene.

    Det er meget vigtigt at du får en henvisning til en fysioterapeut, for dit træningsprogram skal tilrettelægges af fysioterapeuten. Vælg en stor klinik med træningsfaciliteter. Du kan evt. være fræk og ringe til byens sygehus' ortopædkirurgiske afdeling og høre hvem de anbefaler. Eller til byens professionelle sportshold, de har også de dygtigste fysioterapeuter tilknyttet.

    Er du meget hypermobil i albue, knæ og ankler, kan det muligvis være en ide at træne med støttebind. Det skal du snakke med fysioterapeuten om for der findes flere forskellige, og det kan være at du skal have nogle der kompenserer på bestemte måder. Fysioterapeuten skal også vurdere om du skal have specialsåler hvis du har lav svang. Det i sig selv kan give problemer i ryg, nakke og hofte.

    En anden grund til at det e så vigtigt for dig at træne, er at når du en dag gerne vil være gravid, har du øget risiko for at få bækkenløsning. Og her er en god muskulatur helt afgørende for hvor slemt den bliver og hvor længe det tager at komme sig over.

    Dine urolige ben vil jeg gætte på skyldes at du har vand i benene. Dette hænger sammen med din hypermobilitet, fordi grunden til det hele skyldes en mutation i bindevævet, og dette gør væggen i venerne og ikke mindst veneklapperne og altså også ledbånd svage. Med tiden bliver veneklapperne desværre værre og værre, det er der ikke så meget at gøre ved. Men du kan heldigvis købe meget diskrete støttestrømper til når du skal stå meget op.

    Sørger du for at få en god muskulatur i benene, vil det helt sikkert også hjælpe på de hævede ben, fordi musklerne hjælper klapperne til at presse blodet fra benene tilbage til hjertet -når musklerne altså er kraftige nok.

    Du kan også kigge lidt her og blive lidt klogere på din tilstand:

    http://www.hypermobile.dk/
    http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+g ... etssyndrom
    http://www.hypermobilitet.dk/hvad.php

    Held og lykke med det hele
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar. :)
    Og tak for linksene. Jeg har lige kigget dem igennem, og kan kun nikke genkendende til det, samt bestå testen. Så jeg må vel tage en dyb indånding og så smutte op til lægen og snakke med ham, for jeg synes det er ved at være ret genrende nu.

    Det er utroligt at man kan føle at man ikke bliver taget alvorligt af sin læge, og derfor skal være utryg ved at tage derhen. Jeg er glad for at høre at jeg ikke er den eneste - selvom det jo ikke burde være sådan.
Log in eller Registrér for at kommentere.