Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter i lænd og læger vil ikke hjælpe

Redigeret 27 december, 2012, 17:28 i Rygsmerter
Jeg har i længere tid ( godt et år). Haft problemer med lænde problemer og smerter der stråler ned i benet. Har været et utal gang hos min læge, og som ikke har andet en sendt mig til en enkelt røntgen , som ikke viste noget der var galt. Er undersøgt for gigt, det viste heller ikke noget. Nu har jeg så fået nok, og jeg valgt at skifte læge, som ikke var interesseret i at hjælpe, min fys som har været tilknyttet i hele forløbet, har flere gange bedt om en henvisning til en skanning , men det er lægerne indstillet på det....? Får dagligt meget smertestillende for at holde smerterne ud. Fys og til 3 gang om ugen ... Og kiropraktor er afprøvet. Det eneste de fokuserer på er at jeg har et bmi der er større end det burde være?..
Og ikke vil hjælp. For det er normalt

Hvad kan man stille op når læge ikke vil hjælpe

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tja, efter jeg har tabt 40 kilo og er begyndt at træne to gange om ugen efter arbejder og svømme en gang om ugen, så er mine lænde- og rygsmerter forsvundet. Så jeg kan kun anbefale samme behandling :-)
    Du skal tænke på, at læger kan ikke helbrede alt. Hvis dine smerter skyldes overvægt evt. kombineret med dårlig form og mangel på muskelstyrke, så har lægerne ikke en chance. Det er kun dig, der kan gøre noget ved det. Men det er hårdt arbejde, men alt arbejdet værd.
  • Indstillinger
    Det har ikke en skid med BMI at gøre.

    Mine smerter startede i ryggen som teegager og der vejede jeg maks 5 kg for meget. Ja jeg ved godt at jeg i dag, har en vægt der er ikke BMI godkendt, men jeg fik som teenager også stillet diagnosen Blodpropper i begge ben og lunger og man har endnu ikke fundet en grund til det og der vejede jeg også maks 5 kg for meget.

    Synes det er ved at være for let for lægerne at sige, at det er fordi du vejer for meget... men ja man skal også tage det med i ens vurdering....

    Jeg synes du skal presse igennem til endnu en scanning- der må jo være noget om det, når din fys også mener det!
  • Indstillinger
    http://www.sundhedslex.dk/iskiasnerve.htm

    Kunne det tænkes, at være dette du er plaget af.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Er du også tjekket for D-vitaminmangel?

    Du synes måske, at mit spørgsmål er noget pjat, og jeg har faktisk selv problemer med lænden (smerter og bevægelsesindskrænkning og skurrende lyde fra ryghvirvlerne), og jeg mangler bestemt ikke D-vitamin.

    Men mange danskere mangler D-vitamin, og symptomerne på D-vitaminmangel er faktisk smerter fra knogler og muskler – smerter der ofte opstår i lænden, men også forekommer andre steder, f.eks. i benene.

    Ellers ser det ud til, at læger nu om dage opfatter rygproblemer som et livsstilsproblem, og derfor holder de patienten hen med snak om vægt, kost, rygning, alkohol og motion.

    Lægerne har åbenbart fået besked på at spare på henvisninger til videre undersøgelser og behandling. Så vidt jeg har forstået, er det et alvorligt symptom, når smerterne stråler ned i benene.

    Men hvis jeg var dig, ville jeg lige være helt sikker på, at smerterne ikke skyldes D-vitaminmangel. For en D-vitamin-mangel er jo både nemt og billigt at gøre noget ved.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg har en fremadglidning af en lændehvirvel (arcolyse med spondylolistese), dette kan ikke se på alm røntgen, men kan konstateres ved hjælp af funktionsoptagelse.

    Det vil sige, at man tager et røntgenbillede mens patienten sidder på en skammel og bøjer forover i ryggen, derefter tager man et røntgenbillede hvor patienten sidder på skamlen og bøjer bagover i ryggen.

    Så kan man sammenligne billederne og se, om en hvirvel glider.
Log in eller Registrér for at kommentere.