Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min ryg giver lyd!

Redigeret 30 december, 2012, 05:13 i Rygsmerter
Hej alle sammen!

Jeg har altid haft lidt rygproblemer, som skyldes, at min rygrad ikke har den normale s-form. Der er simpelthen ikke noget svaj i lænden. Den er fuldstændig lige som et bræt. Det har givet lidt problemer, når jeg skulle gå på hårdt underlag, f.eks. asfalt eller brosten. Og jeg har altid skullet tage meget hensyn til ryggen, f.eks. ved løft og akavede arbejdsstillinger.

Jeg har aldrig haft slemme smerter – kun en voldsom træthedsfornemmelse og svage smerter, som jeg betragtede som advarselssignaler, når jeg kom til at glemme at gå ned i knæene, som man jo helst skal, hvis man skal bøje sig over noget.

Men i det sidste halve års tid er det blevet værre. Jeg kan ikke længere nå mine fødder, og jeg tager mig selv i at mumle ”Av, for %?&%&!” mange gange om dagen. Desuden lyder det grangiveligt, som om leddene i ryggen skurrer mod hinanden! Lyden kommer både, når jeg strækker mig, og når jeg forsøger at bøje mig.

Jeg er frygteligt stiv i ryggen, men det har jeg sådan set været i mange år. Da jeg skulle have livmoderen fjernet ved en operation for 9 år siden, skulle der stikkes i ryggen to gange: en gang til rygmarvsbedøvelsen, og det lykkedes med noget besvær, men så skulle der stikkes en gang mere til smertedækningen efter operationen, og det lykkedes ikke! De stak og stak i halvanden time, uden at nå ind. Sådan som jeg husker det, sagde lægerne, at der var frygtelig meget bindevæv, som de ikke kunne komme igennem. Jeg var blå og gul bagefter!

Jeg kan se to årsager til forværringen af mine rygproblemer:

1. Jeg har central søvnapnø, og jeg tror, at jeg spænder i lænden, når jeg ikke trækker vejret om natten.

2. Jeg har nok også forløftet mig, selv om jeg jo udmærket ved, at jeg skal passe på ryggen. Men det er jo ikke altid, at der er assistance at få, når noget tungt skal løftes.

I årenes løb har jeg brugt svømning som kur mod den stive ryg, og det har også hjulpet noget. Men nu vil jeg gerne have nogen til at se på den. Jeg har egentlig lyst til at gå til behandling hos en osteopat, men allerførst vil jeg gerne have en lægelig vurdering. Jeg er dog bange for, at lægen bare vil give mig en sludder for en sladder og bede mig svømme videre!

Så derfor vil jeg gerne spørge folk med ryg-erfaring:

1. Hvad i alverden er det, der giver den skurrende lyd?

2. Ville det ikke være bedst med en form for scanning, og hvordan får man lægen til at henvise til den slags?

3. Ville det ikke være en god ide at få behandling af en velkvalificeret osteopat?

Jeg håber, at der nogle, der har svar. På forhånd tak

Mange hilsner

Kameliadamen
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvad med en Fysioterapout----har du prøvet det ---hvis det var mig ville jeg sige til min læge at det vil jeg prøve ---
    og de har sikker nogle råd til ----
  • Indstillinger
    Hej Solo

    Tak for rådet. Jeg har faktisk prøvet en fysioterapeut, men det var i forbindelse med behandling for en snurrende fornemmelse i venstre arm og fingre, samt en dump smerte i venstre overarm. Fysioterapeuten så også på min ryg og sagde, at den dér ryg måtte jeg virkelig passe på! Det kunne jeg kun give ham ret i.

    Jeg kom der kun to gange, for jeg syntes ikke, at behandlingen hjalp. Jeg vil ikke bruge penge på noget, der ikke hjælper. I de 8-9 måneder, der er gået siden, har den snurrende fornemmelse fortaget sig, så den nu kun sidder i fingrene, og det er til at leve med, men ryggen er blevet tiltagende dårlig.

    Det, jeg ønsker at vide, er, hvad præcist der er galt med den ryg. Jeg er bange for at blive spist af med en sludder for en sladder.

    Når jeg har planer om at opsøge en osteopat, er det, fordi jeg blev så skuffet over fysioterapeuten. Sådan som jeg har forstået det, ser osteopater på helheden, i stedet for at betragte forskellige helbredsproblemer hver for sig. Det er derfor, at jeg foretrækker en osteopat.

    Men først ville jeg jo gerne have en lægelig vurdering.

    Og hvis nogen kan give et bud på, hvorfor der kommer skurrende lyde fra min ryg, ville jeg være glad :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg synes da klart, du skal bede om en henvisning til en speciallæge, hvilket jeg da også fornemmer, du har tænkt dig.

    Jeg kunne eventuelt foreslå dig at gå til en Menzendiecktræner - hvis sådanne overhovedet findes mere.

    Jeg var for en del år siden hos en sådan, og hun gik jo netop ind i lige præcis min situation og lærte mig nogle øvelser, dr var skræddersyet til min ryg - der er skæv og derfor heller ikke følger det såkaldte normalbegreb mht, de øvelser, man ellers lærer.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Tak for rådet. Du har helt ret: Jeg ønsker at blive undersøgt af en speciallæge for at få at vide, HVAD der helt præcist er i vejen med min ryg. Hvis jeg kender årsagen til, at der kommer ubehagelige symptomer, er det nemmere at finde ud af, hvad jeg kan gøre, for at det kan blive bedre.

    Jeg søgte i går på ordene ”ryg” og ”skurrer” på google. Jeg havde forestillet mig, at ordet ”skurrer” måske er lidt for specielt, men udtrykket ”skurrende lyde” er faktisk mest dækkende for, hvad jeg hører.

    Og der kom faktisk hits. Så vidt jeg forstår, er det faktisk leddene i rygsøjlen, der skurrer mod hinanden, fordi bruskskiverne imellem dem er slidte. Det er jo faktisk også, hvad jeg mærker og hører, men jeg vægrer mig ved at tro det. Og desuden synes jeg, at det i så fald er mærkeligt, at lydene også kommer, når jeg strækker ryggen – ikke bare, når rygsøjlen bliver bøjet eller trykket sammen.

    Jeg er nok også lidt bange for at blive latterliggjort, hvis jeg beskriver symptomerne på den måde for lægen.

    Det var derfor, at jeg efterspurgte andres erfaringer. Der må være andre, der har oplevet lignende symptomer. Men der kan jo sagtens komme flere svar, stadigvæk ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    "Så vidt jeg forstår, er det faktisk leddene i rygsøjlen, der skurrer mod hinanden, fordi bruskskiverne imellem dem er slidte. Det er jo faktisk også, hvad jeg mærker og hører, men jeg vægrer mig ved at tro det."

    Kameliadame, jeg har en fremadglining af en lændehvirvel (L4/L5), i samme område har jeg et par discs, som er klemte/affladigede/højdeforringede, ved den ene er "højdeforringelsen" total (iflgl. røntgenbeskrivelse), men jeg har aldrig bemærket en skurrende lyd fra nogen af dem.
  • Indstillinger
    Hej Trold

    Tak for dit svar.

    I mellemtiden har jeg været ved læge. Jeg troede, at jeg havde berettet om, hvordan lægebesøget gik. Men det var nok i en anden tråd her på Netdoktor.

    Det gik, som jeg frygtede: Lægen ville ikke henvise til speciallæge, og begrundelsen var, at jeg alligevel ikke ville kunne blive opereret for diskusprolaps.

    Lægen må åbenbart være vant til, at patienter er vilde med at blive opereret. Det er jeg ikke. I første omgang ville jeg bare gerne vide, hvad der er i vejen.

    Den osteopat, som jeg gerne ville have behandling hos, har desværre ikke nogen overenskomst med Sygesikringen. Og jeg vil ikke betale hele det dyre honorar selv, så osteopaten har jeg opgivet.

    Lægen anbefalede træning. Og netop træning er nok ikke nogen god ide, eftersom mit rygproblem er kommet ved overbelastning.

    Siden jeg skrev mit indlæg, har jeg haft mulighed for at hvile meget, og jeg synes, at det har hjulpet. Desuden prøver jeg at mærke efter i kroppen og finde ud af, hvilke øvelser eller bevægelser, kroppen har det godt med. Sjovt nok er det ofte øvelser, som involverer benene. Den øvelse, jeg begyndte med, er sådan her: Jeg ligger på siden i min varme, lune seng, og så laver jeg øvelser med det ben, der vender opad. Jeg strækker og bøjer benet og laver cyklende eller roterende bevægelser med det. Til at begynde med er den skurrende lyd fra ryghvirvlerne kraftig, men efterhånden som jeg laver øvelserne, aftager lyden.

    I det hele taget prøver jeg at lave øvelser, som kroppen så at sige har lyst til at lave. Og som sagt: rygproblemet er aftaget, men det er ikke forsvundet. Og jeg ved stadigvæk ikke, hvad problemet præcist skyldes – ud over, at det er kommet på grund af, at min ryg er stiv og uden den normale fleksibilitet, og fordi den er blevet overbelastet. Men hvad der præcist er sket inde i ryggen, er jo umuligt at vide.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det lyder jo fornuftigt med øvelser, vel at mærke øvelser, som ikke overbelaster noget. ;)
    Stærke muskler kan kompensere for mange skavanker.

    Hvis din skurren kommer af en slidt disk, så er det jo ikke utænkeligt, at problemet mildnes hvis musklerne trænes.

    En interessant historie fra det virkelige liv:

    Min storebror var falckredder i mere end 25 år, i de første mange år havde han en kollega, som var mekaniker, denne mekaniker havde nogle rygproblemer og trænede rigtig meget for at kunne fungere.
    Min bror fortalte tit, at hvis denne mekaniker ikke trænede, så ville han ikke kunne gå.
    Engang kørte min bror for ham da han skulle til undersøgelse på et sygehus, da undersøgelsen var overstået kom lægen ud og sagde til min bror, at nu kunne han godt komme med mekanikerens kørestol.
    Min bror gloede lidt, for mekanikeren havde jo ingen kørestol.

    Ud fra mekanikerens rygs tilstand troede lægen simpelthen ikke på, at han selv kunne gå.
  • Indstillinger
    Hej Trold

    Ja, jeg kender også en historie, der minder om den, du fortæller.

    Noget af min læges begrundelse for ikke at henvise mig til en speciallæge var faktisk, at man slet ikke ud fra en speciallæges undersøgelsesresultat kan sige noget om, hvor alvorligt problemet er, for masser af mennesker går rundt med en meget dårlig ryg, uden at de oplever særlig store problemer eller smerter.

    Og det må jo nok være, fordi deres veltrænede rygmuskler opvejer problemet.

    Min oplevelse er bare, at mine rygmuskler er overudviklede, og at det måske er en del af problemet: De overudviklede muskler gør ryggen stiv og ufleksibel og derfor skrøbelig.

    Men jeg tror ikke på, at en læge er villig til at se sagen fra den side, desværre ;o(

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    "Min oplevelse er bare, at mine rygmuskler er overudviklede, og at det måske er en del af problemet: De overudviklede muskler gør ryggen stiv og ufleksibel og derfor skrøbelig."

    Det anede jeg ikke, at muskler kunne blive.

    Men jeg ved, at spændinger ofte kan være en stor del af smerteproblemet.

    Hvis du vil prøve lidt zoneterapi, så tag fat i din venstre hånd (den højre kan være lige så god), med højre hånds tommel starter du nede ved roden af venstre hånds tommel (på ydersiden hvor du kan finde en "hård kant") og "spadserer" op ad venstre hånds tommels yderside.
    Hvis du finder et ømt punkt, så masser det lidt. Og husk at drikke noget vand, så affaldsstofferne kan blive skyllet ud.
  • Indstillinger
    Det kan ses på den planche, som er lidt nede på siden: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... 8/menu=10/
Log in eller Registrér for at kommentere.