Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvorfor keder man sig

Redigeret 25 november, 2012, 12:31 i Ensomhed
er der nogle der har et bud på det ---jeg keder mig tit ---og det gør mig depremeret ---jeg har mange ting jeg kunde lave ---men skal jeg bruge det rigtige så gider jeg til tider ikke noget ---men glor-bare ud i luften og selv on jeg laver noget ---kan jeg også kede mig ----
jeg kan ikke huske at jeg kendte til det da jeg var ung
men her i min pensions alder kender jeg meget til ----

hvad med jer andre der ude ---kender i til det

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kender lidt til det - selv om det for mit vedkommende var i en tidlig alder, da jeg p.gr. af sygdom måtte holde op på arbejdsmarkedet.

    Det tog faktisk tid at lære at udfylde sin dag.

    Jeg tror, det er meget vigtigt at man først og fremmest sørger for noget struktur i sin dagligdag; måske man endda skal gå så vidt som at lave et tidsskema.

    Men lav nogle faste rammer om f.eks, det huslige. Den dag skiftes der sengetøj, den dag købes der ind, den dag gøres der rent osv - så alle disse måske lidt kedelige gøremål bliver spredt, men samtidigt også bliver gjort. Især kender jeg til, at jeg faldt i, og hele tiden fik sagt til mig selv, at det kunne jeg da også gøre i morgen - og på et tidspunkt var jeg jo ved "gro inde". :-) - Samtidigt med, at jeg nærmest faldt sammen i sløvhed.

    Jeg har nu - igen igen - bestemt mig for en fast rutine med en frisk gåtur/cykeltur - hver dag, og ligegyldigt hvordan vejret er, og jeg håber, at jeg denne gang kan holde den og ikke finder på alle mulige overspringshandlinger, for det ER altså rigtigt dejligt, og giver faktisk god energi til resten af dagen, i hvert fald når man lige er kommet bare lidt i træning.

    Og så gælder det om at have nogle gode interesser, man kan gå op i.

    Gå f.eks. på biblioteket og se efter nogle bøger om emner, der interesserer dig; det kan være noget håndarbejde, male, blomsterbinding osv. osv.

    Sæt også sådanne gode ting lidt i struktur - så det f.eks. er tre eftermiddage om ugen, hvor du fordyber dig i den slags.

    Og - afhængigt af hvor frisk du er, så kunne det måske være en ide med noget frivilligt arbejde - besøgsven eller som hjælper i en genbrugsbutik, så du kommer ud blandt andre, og har nogle faste aftaler, du skal holde.

    Jeg kan også foreslå dig et eller flere af de kurser, der tilbydes, hvor man også kommer ud blandt andre - og ligeledes har noget, man skal en eller flere gange om ugen.

    Det er dig - og kun dig - der kan komme ud af denne onde spiral, hvor man netop sidder der og glor ud i luften, og også netop hurtigt bliver deprimeret og ikke kan finde en god mening med livet.

    Det bliver til skruen uden ende - så hank op i dig selv, lav nogle planer - og frem for alt; Hold dem.
  • Indstillinger
    til Lotte ----tak for dit svar
    jeg kender godt til alle dine argumenter ---
    for de er gode og rigtige ----

    og jeg har selv brugt dem alle sammen ---da jeg arbejdede ---for jeg har arbejdet meget med mennesker ---også ældre mennesker ---og yngre pensionister

    men at jeg selv skulle falde i denne grøft --nu jeg er pensionist ...det havde jeg aldrig forestillet mig ----

    så man skal prøve det for at forstå det ---så havde mine patienter levet i dag ---havde jeg sagt undskuld til dem ---fordi jeg ikke forstod hvordan de havde det ---

    min sviger moder sagde altid til min mands søster når hun sagde ---jeg keder mig ---det er kun dumme mennesker der keder sig ---men svige-rmor
    den har jeg aldrig købt for det er ikke rigtig---
    ja svigermor er død for mange år siden

    men hun var et meget energisk menneske ----da jeg for mange år siden kom ind i familien ----var hun fuldtids beskæftiget med rengøring på en kaserne ---

    samt hendes hjem var tip top rent ---hun havde den diciplin --at hun hver dag i ugen --delte arbejdet op --paneler en dag og vinduskarme en anden dag og des lige

    og da kun gik på pension som 70 årig --fortsatte hun den rytme indtil hun bleb 80 og fik hjemme hjælp ----

    se jeg har også prøvet at indføre den regel hos mig selv ---men kan ikke overholde det ---
    for jeg finder altid noget anden jeg vil ---indtil det hele er overgroet i tykt støv --

    jeg har det bedst med mavefornemmelse ---hvd siger den i dag ---men den mavefornemmelde ---strejker alt for ofte ----

    jeg har lidt svært at fatte at livet kører den forkerte vej----at vi snart ikke har flere venner tilbage ---og jeg lever ikke 20 år endnu ---i det mindste ikke fuldt på toppen ---som det en gang var

    jeg har da heldigvis min mand ---og han er så heldig at han nyder sit otium ---og har mange interesser ---men det er bare lidt for stille stående ---her om vinteren

    men om sommeren har vi vores sommerhus
  • Indstillinger
    -- Rigtigt som Lotte skriver.
    Jeg var selv meget aktiv på arb.markedet i 45 år.
    Så lige en fyring og skulle selv finde ud af hvad tiden skulle gå med.
    Så det blev guitar, bøger, arb. i ældresagen, rep. af hus, brænde,
    have, snak med naboer, en lang liste med ting der SKULLE ordnes,
    tid til de voksne børn, samvær med pensionerede kollegaer,
    hjælp til gamle uden PC, osv osv.
    Så fik jeg også en stor sød hund. Den napper mig i røven
    når den skal ud. Så det bliver til lange gåture, dér møder man
    mange snakkesalige mennesker. Så man behøver ikke at kede sig,
    Jeg keder mig aldrig. der findes jo også krydsord og sudoku. vh søren .
    PS. jeg hader planer og lister med datoer på, gør kun div.
    af lyst eller nødvendighed. (bare lige nogle tanker herfra) .
    Måske fordi det har været en kedelig dag ........ :)
  • Indstillinger
    til søeren
    det er dejligt med forskellige indlæg
    jeg maler --løser kryds og tværs --læser----ja jeg behøver ikke at kede mig --for jeg har mange ting at lave ---men der er noget jeg savner ----og jeg har tænkt på at det er måske fordi ----for et år siden mistede jeg en meget god veninde ----
    og vi ringede sammen flere gange om ugen ---kort og talte sammen ---og det er et savn at hun ikke er der mere ----men derfor behøver jeg ikke kede mig ---men det gør jeg ---ikke hele tiden ---men ind imellem
  • Indstillinger
    Jeg er sådan set heller ikke til lister og tidsskema, men det hjalp faktisk mig i gang den gang jeg bare sad der og den ene dag bare gled over i den anden, og et eller andet sted, så tror jeg, det er godt med bare lidt struktur i hverdagen - og det er da også vigtigt at gøre nogle gode, rare ting for sig selv, når man netop er uden for arbejdsmarkedet.

    Det gælder om at finde de gode og hyggelige ting frem, men jeg synes også det kan være rart, at man har nogle ting, som man skal gå og glæde sig til - eller bare gøre anderledes.
Log in eller Registrér for at kommentere.