Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

lændeproblemer hos fys og kiropraktor

Redigeret 18 november, 2012, 05:01 i Rygsmerter
Hej....
Jeg har i over 1 år haft problemer med rygsmerter heunder merter i lænde og smerter der går ned i bener. men smerten springer fra sted til sted.
Jeg har gået til fys i gennem hele forløbet, og kun haft lidt bedring, jeg valgte for nyelig at opsøge min læge som mente at en kiropraktor og blev derfor enige om at jeg skulle prøve det og samtidigt bibeholde behandlingen hos min fys.
Min kiropraktor og fys har indgået et tæt samarbejde, men jeg er ikke tilfreds med dette. de er blevet enige om at jeg ikke længere har bahov for fys, kun vejledning i træning, men det var ikke den aftale jeg nu har med lægen?? kan en fys og kiropraktor selv bestemme hvilken behandling jeg bør tilbydes også selv om den strider i mød lægen ansvisninger??

Hvad bør jeg gøre??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Hvis jeg var dig, ville jeg sikre mig, at årsagen til problemet er ordentligt undersøgt. Smerter i lænd og ben kan sagtens skyldes D-vitamin-mangel. Og D-vitaminmangel kan hverken kiropraktor eller fysioterapeut råde bod på.

    Her er de beskrivelser af symptomer, som jeg plejer at henvise til:

    ”En D-vitamin mangeltilstand debuterer gerne med smerter i lænden, der gradvis glider ned i benene og der er ømhed ved sammentrykning af rygsøjlen. Det bliver svært at rejse sig fra en stol uden at skulle bruge armene til hjælp. Sluttelig kommer triadeklangen: Smerter, træthed og depressive symptomer.”

    Citatet stammer fra Depressionsforeningens hjemmeside, men jeg kan ikke give dig et link, eftersom citatet ikke længere findes på deres hjemmeside.

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende,, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    Ovenstående beskrivelse af en række af symptomer fra D-vitamin-mangel stammer fra en hjemmeside tilhørende to praktiserende læger. Du kan finde den her:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Som du vil se, er der forskel i beskrivelserne, så jeg vil tro, at folk oplever D-vitamin-mangel forskelligt. Selv om jeg ikke kan vise dig det sted, jeg har taget det første citat fra, syntes jeg, at det var vigtigt at tage med, fordi der netop nævnes smerter i lænd og ben og derfor passer bedst på din beskrivelse af dine symptomer.

    Det kan være, at du allerede er blevet undersøgt for diverse mangler. Men jeg synes, at det er vigtigt at gøre opmærksom på, at sådanne smerter sagtens kan skylde en mangeltilstand. Og det er jo ikke smart at gå i et helt år med smerter og bruge penge på diverse behandlinger hos kiropraktor og fysioterapeut, hvis problemet skyldes noget, de ikke kan gøre noget ved.

    Jeg kender flere, der har haft den type smerter, hvor problemet skyldtes D-vitaminmangel. Det er ved undersøgelser påvist, at knap halvdelen af danskerne mangler D-vitamin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Jeg vil gerne bede dig give en tilbagemelding på dette indlæg :o)
    Det kan jo være, at du allerede er blevet undersøgt for D-vitaminmangel, og det kan være, at problemet i netop dit tilfælde skyldes noget andet end D-vitaminmangel. I den seneste tid har jeg imidlertid skrevet flere indlæg, hvor jeg har foreslået folk, at deres problem kunne skyldes mangeltilstande. Det kunne være rart – både for mig og andre Netdoktorbrugere - at se, om jeg rammer plet, bare indimellem!
  • Indstillinger
    Hej kamiladamen1.
    Jeg har flere gange været i dialog med min læge omkring mine smerter, men er undersøgt for vitaminerne. Så det er udelukket. Nu har jeg så haft nogen kiropraktor behandlinger, føler virkelig ikke det har nogen effekt, har mere ondt efter en behandling end før jeg besøgt kiropraktoren. Min læge foreslog max 3 behandlinger hos kiropraktor ... Hvad bør jeg stille op ????
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Vejen til helbredelse kan nogle gange være lang og kringlet.

    Du er blevet undersøgt for vitaminmangel og er i et forløb med både kiropraktor og fysioterapi. Jeg tror din læge har tænkt at du havde facetledssyndrom, det er meget meget almindeligt og kan gøre temmeligt ondt. Her er kiropraktor sammen med øvelser hos en fysioterapeut det eneste rigtige.

    Men nu har du haft ondt i et år. Du får kun mere ondt af at gå ved kiropraktoren og øvelserne hos din fysioterapeut gør også ondt værre. Din fysioterapeut og kiropraktor har sikkert ikke fået nogen videre restriktioner fra lægen, han/hun skriver bare en henvisning. Det er de færreste praktiserende læger der ved ret meget om rygge ud over det basale.

    Du skriver at du også har smerter ned i benene, selv om det ikke er hele tiden. Det kunne måske tyde på at en nerve kan blive irriteret fordi den har for lidt plads et sted.

    Hvis jeg var dig, ville jeg stoppe hos både fysioterapeuten og kiropraktoren. Og så ville jeg bede om en henvisning til en MR-skanning for at få udelukket at der ikke sidder noget i klemme eller at noget har forskubbet sig. Du må væbne dig med tålmod med den skanning medmindre du har en privatforsikring, for der er ikke noget der tyder på at dine nerver er akut truede som fx ved en stor diskusprolaps, så mange er foran i køen. Men gør brug af det frie sygehusvalg.

    Du kan overveje sammen med din læge(!) om du skal gå ved en fysioterapeut i mellemtiden, men det skal i hvert fald ikke være ham/hende du har nu, for han lyder faktisk ikke kvalificeret. En god fysioterapeut ved, at øvelserne gerne må gøre ondt, men at du ikke må have forværrring bagefter, ud over at du selvfølgelig kan mærke almindelig muskelømhed efter at have brugt dine rygmuskler. Men dine smerter må altså ikke blive værre. Kiropraktik ville jeg i dit sted holde mig helt fra, i hvert fald indtil du har fået den skanning.

    Du bør også holde dig fra dybdegående massage indtil du har fået grønt lys fra skanningen. Men akupunktur kan også være effektivt, og din fysioterapeut kan måske trykke på nogle triggerpoints uden at gøre noget værre.

    Sørg for at lytte til din krop, og dyrk noget svømning, det styrker din ryg på en skånsom måde. Tal med en fysioterapeut om det først.

    Du skal nok ikke regne med at dine rygproblemer forsvinder med et knips med fingrene. Men de kan ret sandsynlig blive meget meget bedre med den korrekte træning, og hvad det præcis er, kan du først få at vide efter en skanning.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Det var dejligt, at du kom med en tilbagemelding ;o)

    Jeg synes, at forslaget fra Asklepios lyder rigtigt. Men derudover ville jeg – hvis jeg var dig – læse noget om rygproblemer, så du kan forsøge at forstå, præcis hvorfor du har ondt. Så har du også bedre mulighed for at stille relevante spørgsmål til lægen/behandlerne, og du kan bedre selv vurdere, hvilke øvelser der overbelaster dig og hvilke der hjælper dig.

    Jeg tror, at Asklepios har ret i, at fysioterapeuter er meget forskellige. Jeg har en bekendt, der har (haft) facetsyndrom. Det lykkedes hende at finde en fysioterapeut, der kunne hjælpe hende, mens andre kun havde gjort problemet værre.

    Ved hjælp af google har jeg prøvet at lede efter korte, men fyldestgørende artikler med relevant information om både facetsyndrom og afklemning af nerve i ryggen, men måske er det bedre, at du selv leder, så kan du bedre vurdere, om de symptomer, der beskrives, passer på dig. Men jeg så faktisk, at kiropraktorer skulle være gode til at afhjælpe facetsyndrom.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej....
    Jeg ved godt at de smerter som jeg har haft i over 1 år bare ikke forsvinder her og nu. Går hos kiropraktoren nu og som i samarbejde med min ellers gode fys har lagt en godt plan, ja måske .
    Kun kiropraktisk behandling og vejledning til træning hos fys er de så blevet enige om, jeg var ved lægen hvor han sagde at jeg skulle prøve at gå til en kiropraktor ca. 3 gange for at se om det ville blive bedre samtidigt med fys. Men nu er kiropraktor og fys blevet enige om at jeg skal undvære fyssen, og det er jeg ikke helt tilfreds med.
    Min fys har tidligere været inde på at det måske var noget gigt jeg havde o bad mig kontakte egen læge for at få nogen flere billeder på det.

    Hvordan får jeg evt det bedste resultalt på det?

    Jeg vil kontakte min læge i morgen og snakke med ham om hvad jeg bør stille op nu, mere fordi at jeg har mange flere smerter efter jeg er startet hos kiropraktor og den nye træning .

    Nogen der har nogen erfaringer. .?
  • Indstillinger
    Jeg prøvede kiropraktor en årgang. Og det blev kun værre og værre. Så det har jeg opgivet. Eneste jeg har haft en smule succes med, er at finde ud hvad der nogenlunde trigger at smerterne opstår, og så undgå det.

    Har desværre ikke mødt nogen i sundhedssystemet endnu, der virker interesseret i at undersøge det nærmere. Når jeg skal have ny recept på min smertestillende, virker lægen som om at han vil hjælpe, men de giver hurtigt op på problemet.

    Det skal siges at mit problem er længere oppe i ryggen, og jeg mistænker at det er facetsyndrom.

    Men efter min oplevelse med kiropraktorer, har jeg ingen tiltro til det. Det er simpelthen humbug i min verden.
Log in eller Registrér for at kommentere.