Hjem Muskler, led og knogler Rygsmerter

ondt i skulderblad, ryg og lænd

Redigeret 23 september, 2012, 14:47 i Rygsmerter
Hej!
Jeg er en pige på 18 år, og har arbejdet som social- og sundhedshjælper, før jeg blev sygemeldt. Jeg har nu haft kraftige smerter ved venstre skulderblad, som stråler ud i venstre arm, ondt i midten af ryggen, rygsøjle og lænd. Ja, faktisk hele ryggen, i 2 måneder! Min læge sagde det "bare var overbelastning" og jeg skulle starte til fys, så ville jeg være på benene inde for et oar uger. Har nu været sygemeldt i 2 måneder, og smerterne bliver bare værre og værre. Min fys siger at han ikke kan hjælpe, for han skader mere end han gavner! Er godt og grundigt træt af at, jeg ofte slet ikke kan bevæge mig, tage tøj på selv eller gå på toilettet selv. Nogle der har nogle erfaringer?
Kærligst Hilsen..

Kommentarer

  • Du har været ved lægen og han har vel undersøgt dig. Ud fra hvad du fortæller, så lyder det til at din læge har ret: du har brugt din krop forkert og derfor er dine muskler blevet spændte. Dette kan gøre helt forfærdeligt ondt og være meget invaliderende, desværre findes der ingen tryllekur der lige kan ordne det hele. Men rask kan du sagtens blive når det ikke har varet længere. Jeg gætter på at du har haft gener i et års tid der er blevet gradvist værre og værre.

    Behandlingen er altså fysioterapi. Hvis din fys ikke kan hjælpe, så er det fordi han ikke er dygtig nok! Der er desværre meget stor forskel på hvor dygtige fysioterapeuter er, og det finder man først ud af når man kommer til en der er god, tro mig, jeg har været der selv.

    Nu har fysioteraputer ikke en smiley-ordning, så det kan være svært at finde en der virkelig kan sit kram selv hvis man spørger sig frem. De fleste har jo ikke så store problemer som dig, så der vil være mange der vil blive rigtig godt hjulpet af selv en middelmådig fys.

    Det bedste råd jeg kan give er, at du kontakter nærmeste professionelle fodboldhold eller håndboldhold og hører hvem de har som fysioterapeut, måske du kan være heldig at det faktisk står på deres hjemmeside. Husk på, at professionelle sportsfolk skal på benene i en fart, derfor har de de dygtigste fysioteraputer og sportslæger tilknyttet. Og dine problemer kan man også få ved elitesport.

    Det kan være at du skal køre lidt efter det, men jeg kan love dig for at i sidste ende sparer du både tid og en hel del penge fordi du hurtigere bliver rask.

    Det vil også være en god ide at få noget massage hos en god massør. Du kan også overveje akupunktur, en dygtig akupunktør kan virkelig gøre underværker men kan ikke stå alene. Hvis du vil have akupunktur, så få en der kan øre-akupunktur (spørg), dette sikrer at du får en af de bedre for øre-akupunktur er det sværeste at lære.

    Husk at det vil tage dig noget tid før du er helt på toppen igen. Men du KAN blive helt rask hvis du får den rigtige hjælpe og behandling.

    Når du er blevet rask igen, så tænk på at du fik dine rygproblemer fordi du har brugt din krop forkert. Dvs. du skal være meget opmærksom på dine arbejdsstillinger og ikke gå på kompromis heller ikke selv om du står i en travl og presset hverdag. Og du bør i samarbejde med din dygtige fys få lavet et træningsprogram så du bliver fysisk stærkere, ellers kan du simpelthen ikke holde til et så fysisk hårdt job.
  • Det lyder da bare til du har det rigtig træls som de/vi siger i Jylland..
    Du skriver at din læge sagde du var på benene efter 14 dage igen og nu er der gået 2 måneder?? Har du været hos din læge igen, for det er igennem lægen du skal have evt. henvisning til scanning af ryggen eller til rygcenter, så det er det første du skal gøre( hvis du ikke allerede har det). Jeg synes også det lyder mærkeligt at din Fys. ikke kan gøre mere for dig med de smerter, så jeg ville også finde en anden eller i hvertfald spørge vedkommende om hvis han/hun ikke kan Hvem kan så??? Men I første omgang er det altid ens læge der skal henvise videre hvis det ikke har hjulpet med fys. Rigtig god bedring.
  • Du er så ung, så jeg synes at du igen skal kontakte din læge. Det er ikke normalt at du har haft smerter så længe, og især ikke når du fortæller, at det bliver værre og værre.

    Din læge må henvise dig til en Reumatolog, når en fysioterapeut ikke kan hjælpe dig.

    Jeg mener ikke, at du selv skal begynde at finde diverse behandlere, det er en jungle, og du kan risikere at fare vild.

    Netop fordi du er så ung, skal du begynde hos din læge med at forklare, hvordan du har det.

    Håber det bedste for dig. Men skynd dig at få en tid hos din læge. Han vil helt sikkert tage dig seriøst.

    Hilsen Sofie
  • Hej C. Holmboe

    Jeg tænker på, at sådanne smerter sagtens kan skyldes D-vitamin-mangel. Har din læge taget blodprøver for at tjekke, om du mangler vigtige vitaminer eller mineraler? Ud fra det, du skriver, lyder det ikke sådan.

    Symptomer på D-vitamin-mangel kan være følgende (som citeret fra nedenstående link, som er en hjemmeside tilhørende to praktiserende læger):

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende,, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Som du ser, tales der om smerter i specielt lår, læg, skuldre og nakke og generelt om smerter i knoglerne.

    Jeg har også gemt et andet citat, som stammer fra Depressionsforeningens hjemmeside. De har vistnok slettet denne tekst, men jeg har den stadigvæk på min computer. Citatet lyder sådan her:

    ”En D-vitamin mangeltilstand debuterer gerne med smerter i lænden, der gradvis glider ned i benene og der er ømhed ved sammentrykning af rygsøjlen. Det bliver svært at rejse sig fra en stol uden at skulle bruge armene til hjælp. Sluttelig kommer triadeklangen: Smerter, træthed og depressive symptomer.”

    Som du ser, tales der om smerter i lænden.

    Hvis jeg var dig, ville jeg skynde mig at blive tjekket for mangler. Hvis blodprøverne skulle vise sig at være normale, er det jo bare godt. Men hvis du faktisk har D-vitamin mangel, er det jo skørt at gå til fysioterapeut, for ligegyldig hvor dygtig en fysioterapeut er, så kan vedkommende ikke gøre noget ved en D-vitaminmangel.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Af erfaring vil jeg råde dig til selv at få foretaget en mr scanning hvis din læge ikke vil sørge for du får en med det samme. MR er "biblen" alle ryglæger vil se - jo hurtigere du har den, des bedre. Venlig hilsen en lidelsesfælle.
Log in eller Registrér for at kommentere.