Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i numsen efter stivgøørende operation af lænden

Redigeret 23 juli, 2012, 05:00 i Rygsmerter
Hvorfor har jeg så ondi i numsen, skelletet efter operationen 3 Januar.
Jeg fik indsat 2 kunstige diskusser mellem S1,L5,L4.
En lille køretur eller sidde ned ved computeren i 20min så gør det ondt.
En svømmetur så er den helt gal.
Hva skal jeg gøre? bliver det nogensinde bedre? har i nogle oplevelser
eller gode råd i kan dele med mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Lyder bestem ikke rart, og særdeles generende i det daglige. "Når enden er god er alting godt" skal indimmellem tages helt bogstaveligt.

    Har du kontaktet den afdeling hvor du blev opereret? De har sikkert erfaring med den slags, og om ikke andet så vil det være godt at lige få kigget det efter -og få registreret følgerne.

    Et gæt er, at hvis du ikke også har føleforstyrrelser fx i form af en snurrende fornemmelse nederst på ryggen og nedadtil på benene så har du ikke nerver i klemme.

    Når man har været igennem indgreb tæt på nerver, som du har, kan nerverne blive irriterede så de bliver overfølsomme. Man kan opleve det samme efter en omgang hos tandlægen. Det kan tage alt fra uger til måneder og tilmed år. For nogle få bliver tilstanden permanent. Hvilken gruppe du tilhører er jo ikke til at sige.

    Hvis dine siddesmerter skyldes irriterede nerver, kan du, alt afhængig af hvor du præcis har ondt, få fat i en "badering" til at sidde på.

    En anden, og måske mere effektiv mulighed er at få din læge til at udskrive medicin mod nervesmerter. Der er forskellige muligheder, så selv om du skulle opleve bivirkninger ved en type kan du prøve en anden. Uheldigvis er mange praktiserende læger uvidende om mulighederne om medicin mod nervesmerter:

    Lyrica -egl anti-epileptisk medicin.
    Gabapentin -også anti-epilepsi. Noget dyrt, men bruges hvis man ikke kan tåle andet. Start med 20-30 mg
    Imipramin -anti-depression. Ikke "lykkepiller". 10 mg-40 mg
    Amitriptylin -også anti-depression. Virker stærkt sløvende så bør kun bruges ved smerter om natten. 10-30 mg

    Hvis du ser på medicinens indlægssedler, vil du se en alenlang liste af birvirkninger. Men den tager udgangspunkt i de doser der skal til med hhv. epilepsi (400-600 mg) og depression (180-200 mg). Det er selvfølgelig ikke det samme som at man ikke kan få nogle af dem, men sandsynligheden for at få nogle trælse er i sagens natur mindre med en så lille dosis. Så jeg vil mene det bestemt er værd at prøve. Jeg tager faktisk selv imipramin i lav dosis mod kroniske knæsmerter og kunne ikke undvære dem.

    Ibuprfen, ipren og lignende gigtmidler hjælper ikke. Morfin virker dårligt på nervesmerter, og der er mange bivirkninger.

    Jeg vil også tro at akupunktur vil kunne have en effekt, hvis akupunktøren er god. Gå efter en du får anbefalet. Og helst en der kan øre-akupunktur. Så kan du nemlig få permanente nåle i ørerne (ikke mere permanente end at de falder ud af sig selv efter nogle dage). Det gør sk... ondt hvis akupunktøren kan sit kram, men effekten er faktisk forbløffende, selv for en skeptiker som mig. Og nåle i området omkring dine nye diskus'er på ryggen, vil også virke som en form for genoptræning af dine nerver.

    God bedring
  • Indstillinger
    Jeg har en lille ide om hvad der er galt og det er helt uden påvirkning
    fra nettet da jeg ikke har søgt om dette tideligere.

    Korsbenet er sammensat med Rygvirvel 5 og 4 kunstigr diskusser mrd 8
    titanium skruer. Når der så er enten tryk eller spænding på dette område
    gør det ondt. Når jeg skal forklarer smerten er det som om det gør ondt i
    skelletet det er især svært at komme om fra en siddende position.

    Jeg prøvede at komme ud af dolol med er på 3 stk om dagen de hjælper
    en lille smule så måske har du ret i at smerterne kommer via nerverne
    og vi snarest kontakte glostrup hospital.
    Takker for dit fine indlæg håber selvfølgelig at andre med samme symtomer
    som mig fortæller om dette.
  • Indstillinger
    Med de nye oplysninger du giver, er der også den mulighed som du selv er inde på, nemlig at skruerne trykker på nerverne. Det er muligt at de er skredet en smule, så jeg synes du skal kontakte Glostrup snarest.

    3 dolol om dagen er nu ikke det store smertestillende forbrug. Heller ikke selv om det er 100 mg (fås også i 50 mg) du får, det skriver du ikke noget om.

    Men tramadol som indholdsstoffet hedder, giver heldigvis kun en meget lille risiko for afhængighed, da man ikke får det samme "sus" som ved stærkere morfinpræparater. Hvis du ser i indlægssedlen, står der også at det bruges til moderate smerter.

    Du ved sikkert at du kan supplere med pamol, max 1 g 4x dagligt. En endnu bedre mulighed er at supplere med Panodil 665 mg med modificeret virkning (på recept), de afgiver 30% af deres virkning med det samme, og er derfor gode når sidste dosis er ved at løbe ud inden næste dosis når at virke, da man dermed får slået gennembrudssmerterne ned. Derved bliver smertedækningen bedre. Både dolol og panodil (alm + de modificerede) går fint sammen med de midler mod nervesmerter jeg nævnte.

    Jeg vil lige sige, at HVIS det viser sig, at skruerne generer dine nerver, kan du altså risikere at en evt korigerende operation ikke har effekt med det samme, da nerverne som sagt kan være irriterede og derfor afgive smertesignaler.

    God bedring
Log in eller Registrér for at kommentere.