Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Efter tandrodsbehandling ?

Redigeret 26 september, 2013, 13:41 i Åben debat om tænder og mund
Var til akut tandlægen for små 3 uger siden og hos min egen et par dage efter til rodbehandling af en kindtand som gjorde virkelig ondt !

Nu hér 2-3 uger efter ( har ikke været til den afsluttende og dyre del hvor tanden skal bygges op igen men skal om et par uger når min tandlæge kommer fra ferie )

Men det er imidlertid begyndt gøre lidt ondt igen og der siver ligesom noget ikke særligt godt smagende væske fra tanden.

Jeg har somsagt IKKE fået den afsluttende behandlig til ca. 3500 kr. hvilket måske er heldigt da der tilsyneladende stadig er bakterier i skidet ?

Er penicillin nødvendig ?

Skal tanden rives ud ?

Eller syntes I jeg skal have lavet endnu en rodbehandling i samme tand ? ( det bliver så tredie gang!)

med hilsen Peter

Kommentarer

  • Indstillinger
    En ny rodbehandling? jamen den er jo lavet og der er tilsyneladende stadig betændelse, så et eller andet er der jo galt. Jeg ved at rodbehandling ikke lykkedes i alle tilfælde, men det er vist lidt for tidligt for dig at give op. Du må lade tandlægen kigge på den.

    Den skal ikke gøres helt færdig før betændelsen er væk.
    Men måske skal der en rodspidsbehandling til. Det fik min veninde og det gik faktisk ikke så godt. Tanden måtte alligevel ud og hendes kind har fået en sovende fornemmelse. De fleste tilfælde går sikkert ellers godt.

    Som du kan forstå kan ingen sige, hvordan dit resultat bliver. Kun tandlægen kan forsøge at redde din tand. Han kan sikkert heller ikke forudsige, hvordan resultatet bliver.

    Jeg kan ikke lade være med at spørge dig, de 3500 er det ikke med alt, altså hele behandlingen. Jeg gav ikke så stort et beløb og det er kun få år siden jeg fik en rodbehandling. Tanden blev "bygget op" med plastic. Det fungerer godt.

    Forresten til min store overraskelse, for jeg mente ikke min tænder ville gøre "sådan noget"
    Jeg har alletiders tandlæge. Det tog ham tre timer at ordne alle 3 rodkanaler. Ja, ikke på en gang, men en time ad gangen. Han sagde også, jeg kunne være glad for han var stædig. Han ville ikke give op med at komme "til bunds." Noget med rodkanalerne var kalket til. Ja, hvad forstand har jeg på det. Men det sagde han.

    Efterfølgende fik jeg igen smerter i tanden. Men heldigvis viste det sig kun at være overfladen der var en lille smule for høj og blot skulle slibes af. Man skulle ikke tro det kunne give smerter, men jeg fik faktisk tandpine. Siden har jeg ikke mærket det mindste til tanden.

    Tjae, klogere af mit svar blev du vel ikke, men min medfølelse har du. Det er ikke særlig sjovt. Min mand "hader", nej han er "bange" for tandlæger, he he, det er jeg ikke. Jeg bliver bare så træt af at sidde med munden åben.
    Og dengang, en hel time ad gangen. Ondt gjorde det ikke.
    Jeg blev heller ikke bedøvet, men min mand skal næsten bedøves inden han sætter sig i stolen.
    Helt ærligt, jeg tror vores smertetærskel er forskellig fra forskellige områder i kroppen.
    Min mand kan brænde sig uden han siger noget, jeg hopper rundt i timer, hvis jeg brænder mig.
    Nå, nu fik du en sludder for en sladder. Jeg håber din tand reddes.
  • Indstillinger
    Hos akut-tandlægen på østerbro hvor jeg ankom en lørdag kl. ca. 20.00 måtte jeg slippe 1100,- kr og det hjalp næsten ikke skid : højst 5% mindre smerte.

    Hos min tandlæge måtte jeg slippe ca. 500 kr og den sidste behandling er sat præcis til : 3431,34 kr. ;-) : rodfyldning , RTG og plastfyldning.

    Så hele herligheden kommer til at koste ca 5000,- kr

    Det går forøvrigt lidt bedre med tanden de sidste par dage. Men den sidste og dyreste mangler jeg desværre.
  • Indstillinger
    Akuttandlægen, tjae, det kan forstås, for det er kun AKUThjælp og tandlægen skal have en høj betaling for vagten.
    Man skulle jo nok have valgt en anden uddannelse, men det er jo min egen skyld, siger min tandlæge. Det har han naturligvis ret i.

    Akuttandlægen har sikkert bare åbnet tanden, så hjælper det lidt på smerten. Ham kunne du have sparet og så hoppet rundt på et ben og taget nogle piller, men det er jo for sent nu.

    Nu har jeg kigget på min regning fra d. 25/9 2007. Selve rodbehandlingen, 3 kanaler. Hver kanal tog en time. Tandfyldning enkeltfladet m. plast jeg betalte 2236 kr.
    Plus lidt andet, rensning af tænder o.s.v. i alt 2531 kr
    Altså 2236 for selve rodbehandlingen, med alt. Røngentbillede o.s.v.

    Det er da noget af et prishop, jeg ville undersøge priserne hos andre, om de er lige så høje. Måske er prisen steget så meget.

    Priserne stiger, lønninger ( i nogle tilfælde ) og pensioner falder. Til sidst er det kun de rige, der kan få ordnet tænderne.
    Så er vi tilbage til de tider, hvor man gik til smeden og fik trukket tanden ud. SÅDAN. Det gjorde min farfar. Han ordnede også andet, hvis der skete ulykker, jaja, det var dengang da smeden trådte til i nødens stund.

    Jeg kender også en, der tog til polen og fik ordnet alle sine tænder, alt var meget mere moderne end her og det hele var OK. Og meget billigere.

    Men det er selvfølgelig lidt meget for en enkelt tand. Så længe min tandlæge gider blive ved skal jeg nu ingen andre steder.
    Nogle tandlæger vil have en tand uden på, så bliver det dyrere. Den slags omtalte min tandlæge slet ikke. Han fyldte bare plastic i. Og min tand fejler ikke noget.

    Et eller andet sted her på siden fortalte jeg min søn brugte en bestemt tandlæge i Brønshøj. Han var dygtig og ikke vanvittig dyr. Jeg vil prøve at kigge på trådene og se om jeg kan finde adressen. Min søn kører langt bare for at kunne bruge ham.

    Åh ja, ham her. Men hans priser er måske de samme. Jeg kender ikke priserne dags dato.


    http://www.tdl-frost.on2day.dk/
  • Indstillinger
    Størstedelen af mine kindtænder er rodbehandlet, men jeg har godt nok aldrig oplevet, at det kan tage en time pr. rodkanal. Jeg er målløs.

    Min erfaring er, at rodbehandling af en kindtand tager max. 1 time, alt medregnet.
  • Indstillinger
    Tjae, men nu er vi jo heller ikke tandlæger og kan udtale os om, hvad der eventuelt kan være af forhindringer.
    Jeg ved min tandlæge er meget omhyggelig og dygtig.

    Tanden, jeg har ikke siden mærket en disse til den.

    Grunden var, som jeg skrev, rodkanalerne var kalket til.
    Som du kan se ud fra et citat er det så ikke nemt. Jeg er virkelig glad for min tandlæge var stædig og dygtig nok til at kunne klare det. Jeg skulle ikke engang betale ekstra for det store arbejde.


    CITAT:

    Codan har i den forbindelse lagt vægt på, at det fremgår af journal og røntgenbilleder, at tandens rodkanaler var stærkt forkalkede, og at det var vanskeligt at foretage mekanisk udrensning af disse på grund af forkalkningen.

    http://tsan.dk/Afgorelse/2013/2333-12.aspx
  • Indstillinger
    Fint at du ikke har mærket mere til den. :)

    Ja, det er s'gi utrolig så meget bøvl, der kan være med så'n nogen bisser.

    Pt venter jeg på, at komme til en specialtandlæge og få lavet en rod-amputation. Og tanden har gjort ondt siden weekenden. :(

    Ved tandpine kan jeg varmt anbefale, at lægge en tørret nellike (dem man bl.a. stikker i appelsiner til jul) ved tanden. Det virker bedre end div. smertestillende.
  • Indstillinger
    Det er dog en værre omgang du skal igennem. Jeg håber det kommer til at gå godt.

    Tak for rådet.
Log in eller Registrér for at kommentere.