Hjem Øjne Åben debat om øjne

børn og briller - langsynet 4-årig - hjælp

Redigeret 16 juli, 2012, 01:43 i Åben debat om øjne
Hej, min datter på 4 har lige fået at vide at hun har + 8 og +7, brillerne skal være lidt mindre i styrke, fordi det viste synstesten åbenbart. Hun har også bygningsfejl på begge øjne....
hjælp er så bekymret for hendes fremtid, mangler viden om konsekvensen af et sådan syn.... håber nogen kan hjælpe mig ????
andre som har børn med så høj styrke ?
hvad med fremtiden ?
optikerne siger, at brillerne kan laves så hun ser 0,5 hvilket betyder 50 % af det normale,... hvorfor kan man ikke lave briller, hvor de få helt normalt syn ?
jeg er helt i chok, og hjælper brillerne hende mon ?

Kommentarer

  • Jeg ville ikke være så nervøs hvis jeg var dig:) Jeg har selv en datter der bliver 4 her til september der bruger briller, og det har hun gjort siden hun var knap 1½ år. hun havde dengang +6,7 på hvert øje, men fik kun briller med +3,5 på hver. De to forklaringer jeg fik til dette var, at for det første var små børn lidt langsynede i forvejen fra naturens hånd, så hun ville komme til og se som alle andre små børn. For det andet gav man børn lavere styrke for og narre øjnene til og træne sig bedre.
    Da min datter blev 3 havde hendes øjne på 1½ år trænet sig ned på en kun +3,5 som hun brugte i briller. og da jeg var til øjenlæge med hende oppe på sygehuset så sent som her i torsdags, sagde de at hun klarede sig så godt, at hun måske om 6 måneder skulle ned på +2,5...men at skulle hun det, kunne vi nok heller ikke forvente mere, så briller kommer hun altid til og gå med, men lykkes det og få hende derned, synes jeg også det er flot og springe fra +6,7 til +2,5. så stol du bare på hva de gør:)

    mvh en anden mor med langsynet barn
  • Du skriver ikke noget om, om din datter har været til øjenlæge.
    Jeg har haft briller siden jeg var fire år. Jeg er langsynet og har bygningsfejl.
    Jeg har netop fået nye briller, jeg gik bare til optikeren. Men jeg måtte have en tid hos øjenlægen, ikke på grund af brillerne eller optikeren, men et andet problem. Jeg havde fået grå stær, og mit syn var blevet væsentligt dårligere.
    Jeg går selvfølgelig tilbage til optikeren og spørger, hvorfor de ikke sagde, at jeg skulle gå til øjenlæge, inden jeg købte nye brller?
    Det må de ikke, var svaret.
    Hvorfor skriver jeg nu det til dig?
    Det gør jeg, fordi du nævner ikke, at du har været til øjenlæge med din datter.
  • Linette, jeg er fuldstændig enig med dig. Men optikere må slet ikke give briller til små børn uden de har været hos øjenlægen. Hvis det er gjort er det en fejl.
    Ikke fordi øjenlægerne er særlig gode til brilleglas, tværtimod, men til lidelser i øjene, er de fagpersoner.

    Har optikeren virkelig sagt til dig de ikke måtte sige du skulle til øjenlæge. Det er vist kun for at slippe for vrøvl. Min optiker sagde netop til mig, jeg burde gå til øjenlæge og få øjnene undersøgt. Jeg har begyndende grå stær.
    Øjenlægen fandt ikke noget, der kunne gøres noget ved i øjeblikket, derefter tilbage til optikeren, som sørgede for jeg fik de rigtige glas. For se ordentligt kunne jeg ikke. Jeg vidste det naturligvis og optikeren vidste heldigvis hvilke glas jeg skulle have, for at mit syn kunne blive bedre.
    Jeg skifter aldrig optiker, det er værre end at skifte tandlæge og det siger ikke så lidt.


    PS. Og så en lille fortælling, jeg kan ikke lade være. Da min ældste søn var tre år kunne jeg se den var gal med øjnene. Noget jeg altid har været på vagt over for, da mine øjne ikke var/er for gode.

    Jeg gik til lægen med ham. Lægen kunne ikke se, der var noget galt.
    Jeg er imod den slags autoritet, også dengang, så jeg tog til øjenlægen med mit barn. Der var noget galt og der blev gjort noget.
    Næste gang jeg var hos lægen fik jeg en skideballe, fordi jeg var taget til øjenlægen uden om ham.

    Man var jo meget mere underdanig den gang, så jeg undskyldte og sagde det var jeg ikke klar over. Men inden i tænkte jeg: Han kan rende mig noget så grusomt. Jeg skiftede læge, for jeg blev lidt bange for ham. Mit barn havde første prioritet. Læge eller ej. Og jeg var kun 22 år, så det var modigt gjort af mig, når jeg selv skal sige det. Men drejer det sig om mine børn, bliver jeg en tigermor.
  • tak til jer alle...
    - vi har været hos øjenlægen, jeg havde en mistanke (dog ikke anelse om at det var så dårligt syn min datter havde)
    - det er øjenlægen, som på recepten har skrevet at brillen kun kan laves til at give 50 % syn af det normale
    - jeg tænker så bare på, hvor dårligt har hun set og hvad ser hun egentlig ?

    og som jeg skriver så tænker jeg meget på hendes fremtid.....
    - øjenlægen sagde godt at det kunne ske at blive lidt bedre over de næste år, men det lød ikke som om, det var så meget som din datter (første indlæg)

    Jeg håber bare det hjælper hende rigtig meget at få de briller....

    nogen med 3-4 årige, som ikke vil prøve briller.... har aldrig før "købt" min datter til noget, men det ender jeg nok med at gøre i dette tilfælde......

    Jeg er bare så bekymret for skolegang mm - nogen med i de styrker og erfaring med skole / indlæring ???

    mvh djoun
  • Kender du Tale - Høre - Syn? Det er specialpædagoger indenfor ovennævnte områder. Du kan selv kontakte dem.
    Her i området hedder det som ovennævnte, men du kan finde det på nettet i din region eller kommune.
    De er dygtige og kan svare dig på nogen af dine spørgsmål, men ellers må det være øjenlægen der ved lidt om fremtiden.
    Jeg kender en der ikke ville have briller på - mig selv. Jeg kan egentlig ikke huske hvorfor jeg ikke ville vide af dem. Jeg var ikke ældre end din datter.
    Jeg sagde, at de var grimme, men om det var årsagen, kan jeg ikke huske.
    Hos de specialpædagoger jeg har nævnt, får du også undervisning i dit barns handicap, og det er dem der sidder på bevillingerne til evt. hjælpemidler til din datter.
  • Indlæring, ja det kan være svært. Og man ved ikke, man ikke kan se i den alder.!!

    Jeg vidste det ikke. Jeg troede verden så ud, som jeg så den. Jeg kunne ikke forstå min mor kunne læse det sorte krims krams. At hun kunne se forskel. I skolen blev der gjort nar af mig, men de er sikkert mere opmærksomme i dag.

    Da først jeg fik briller fik jeg næsten et chok. Jeg kunne se folks ansigter. Jeg kunne se blade på træerne og jeg lærte 1 2 3 at læse.
    Jeg var lige så nærsynet, som din datter er langsynet. Min fordel var, at jeg kunne se, hvis tingene kom helt ind til øjnene, det kan din datter ikke.
    Jeg blev drillet, meget, men jeg beholdt brillerne på skønt jeg var den eneste med briller. Jeg kunne se verden.

    Jeg forstår ikke, hvis glassene ikke skal have den styrke, som passer til øjnene, men det må jo være rigtigt, når de siger det. Jeg fik den styrke, der passede til øjnene og jeg får hovedpine, hvis glassene ikke passer.


    Åh, nu læser jeg du skriver, der også er bygningsfejl. Ja, det hjælper også når det bliver rettet, så skal styrken være en smule mindre.

    Min ældste søn var også noget langsynet. Efterhånden blev synet normalt og derefter blev han en smule nærsynet.
    Jeg tror Linette giver dig en god ide. Man kan altid blive klogere og derved hjælpe sit barn bedst muligt.
  • Tak for jeres, svar.
    Vi har nu fået brillerne til hende og de hjælper hende helt tydeligt.
    Hun vil gerne have dem på, men det værste er, at hun ikke synes det er så rart at have briller på, for rent synsmæssigt synes hun de hjælper.
    Det er kun 3. dagen efter hun har fået dem, så vi må se.
    men jeg synes det er hårdt at se ens barn se helt anderledes ud og bekymrer mig da lidt om de andre børns reaktioner efter ferien.

    men tak for svar, jeg vil overveje om vi får brug for at kontakte nogen
    mvh
  • andre med meget langsynede børn, som kan skrive et eller andet til mig, om hvad det har betyder for jeres barn ?
  • Nej, hun syntes ikke det er så rart at have noget siddende, som man ikke er vant til. Men der går ikke lang tid før hun har vænnet sig til dem. Hvis de sidder godt og ikke generer. Strammer for meget bag ørerne f.eks. det kan virkelig gøre ondt

    Mit barnebarn kunne heller ikke lide at have briller på det første stykke tid, men han brugte dem og nu siger han aldrig noget. Joe, han siger det er dejligt, han kan se.
    Det første han gør om morgenen er at tage briller på.

    Jeg er så vant til at have briller på, så jeg syntes der mangler noget, når jeg tager dem af.
    Det er kun et vane spørgsmål. Man skal lige vænne sig til, der sidder noget. Hvis hun ser godt med dem bliver de på. Hvis ikke, så er der noget galt med glassene, for så kan hun ikke slappe af. Eller de gnaver et sted, men det kan man se på huden.

    Synet kan blive bedre efter et stykke tid, det gjorde det for min ene søn.

    djoun13, jeg syntes ikke du skal bekymre dig så meget, lad det være naturligt for din datter og glæd dig over hun kan se. Jeg tvivler på, der skal ekstra hjælpemidler til et syn, der ikke er værre end hendes.

    Nu stejler du sikkert, men tænk på jeg har levet med det hele mit liv. Synet skal være meget værre, før man kan få og skal have særlige hjælpeforanstaltninger.
    Ja, naturligvis med undtagelse af brilleglas. Det er strengt nødvendigt.
Log in eller Registrér for at kommentere.