Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

mavesår

1235789

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja så var man til den cykel test, som intet viste!!!
    De kunne ikke scanne hjertet, men jeg sagde at det ville jeg ha gjort ellers får jeg ikke ro i sindet, så det for jeg at vide på mandag om de vil gøre det!!
    ellers betaler jeg selv for det, et sted !!!

    Min arbejdsgiver vil sende mig til en psykolog, og det er jo typisk, når man ikke kan finde ud af hvad personen fejler, tror nu ikke det er psykisk, men synes lige jeg vil afvente, også hvad egen læge mener vi skal gøre nu.

    Det er jo klart, at det påvirker en psykisk, når man har det så dårligt, og ingen kan finde ud af hvad det er!!!

    Tænk at læger læser i 7 år, og så kan de ikke finde ud af hvad man fejler!!!
  • Indstillinger
    Læger og vi andre "almindelige mennesker" taler hver sit "sprog".

    Vi siger: "scanne hjertet". Men der er flere forskellige undersøgelser af hjertet. Det bør du være klar over, hvis du selv vil betale.

    Da jeg var syg af brystsmerter blev jeg undersøgt med et apparat, der blev "kørt rundt" på brystet. Der blev smurt lidt creme på først. Jeg kunne selv se billederne på en skærm. Lægen sagde, mit hjerte intet fejlede og det troede jeg på. Men så blev der ikke gjort mere og jeg blev ikke hjulpet.

    Det viste sig jo senere det var kopimedicinen, der ætsede mit spiserør. Noget som læger slet ikke tænkte på. Der var et eneste stof, jeg ikke kunne tåle og det var i kopimedicinen.

    Infiltrationer i brystkassen kan også give smerter. Læger tænker sjældent på "simple" ting.
    For mange år siden blev jeg undersøgt på rigshospitalet for stærke smerter i underlivet. De fandt intet. Og jeg kunne sejle min "egen sø i smertehavet".

    Jeg var senere hos fysioterapeut i andet ærinde og klagede min nød til hende. Hun vidste med det samme, hvad der var galt og hjalp mig til at blive smertefri.
    Hun var klar over mine smerter kunne være voldsomme. Hun fortalte også hvad jeg skulle gøre, for at smerterne ikke skulle komme igen.
    Sådan er der så meget.
  • Indstillinger
    Hej Tulle

    Nu har jeg jo en hjertesygdom (blandt andet), og jeg kan da godt bidrage med lidt erfaring.

    Jeg har aldrig hørt om MR-scanning af hjertet, hvis det er det, du tænker på, Tulle. Derimod har jeg gentagne gange fået foretaget en såkaldt ekkokardiografi eller ultralyd-scanning af hjertet. Og det er den undersøgelse, Persille refererer. Det er samme teknik, som når gravide bliver scannet, så man kan se fosteret: der bliver smurt noget klistret stads på udvendigt, og så kan man ved hjælp af lydbøger og deres ekko se, hvad der foregår derinde.

    Nu, hvor jeg søger på MR-scanning på google, kan jeg dog se, at MR-scanninger af hjerter faktisk finder sted:

    http://patienthaandbogen.dk/hjerte-og-b ... 11777.html

    Men jeg vil finde det mest sandsynligt, hvis man begynder med en ultralydscanning, som jeg lige prøver at finde et link til:

    http://patienthaandbogen.dk/hjerte-og-b ... -4623.html

    Som Persille siger, så tænker lægerne sjældent på ”simple årsager”. De tror som regel, at sygdom skyldes noget psykisk eller overgangsalderen. Og på den måde kan der gå lang tid, før det bliver afsløret, hvad man i virkeligheden fejler. På den måde er der gået mange år, før det blev fundet ud af, hvad jeg fejler. Det startede som blodmangel på grund af jernmangel, og så har hjertet åbenbart taget skade − en skade, som forhåbentlig kan udbedres! Og hjerteskaden har tilsyneladende givet mig søvnapnø, altså at jeg ikke trækker vejret ordentligt om natten, hvilket belaster hjertet, så det tager endnu mere skade ;o(

    Altså kort fortalt!

    Jeg tror stadig, at dit problem skyldes en ganske enkel og banal ting, som lægerne overser. Jeg var så sikker på, at der var tale om mangel på B12, men det havde du jo ikke.

    MEN, nu skal du se:

    http://laegehaandbogen.dk/blod/tilstand ... -1117.html

    I ovenstående link vil jeg især bede dig lægge mærke til to ting:


    1. under ”Diagnosen” står der:

    ”B12 serum koncentration i normal området udelukker ikke mangeltilstand.”

    Selv om dit B12-tal ligger i normalområdet, kan du altså alligevel have mangel på B12-vitamin.

    2. Under ”Lægemidler” står der:

    ”Antacida og syrehæmmere (specielt protonpumpehæmmere)

    Lægemidler som f.eks. protonpumpehæmmere kan altså være årsag til mangel på B12. At Pantoloc er en protonpumpehæmmer, kan du se i nedenstående link:

    http://www.pantoloccontrol.dk/om-pantol ... trol.shtml

    Du kan mene, at min teori er langt ude, men hvis jeg var dig, ville jeg alligevel spørge lægen en gang til. Og som jeg skrev, passede dine symptomer fint med B12-mangel – også symptomerne fra hjertet, da B12-mangel kan give angina pectoris, sådan som der stod i oplysningerne om B12.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej med jer!
    Tak for jeres svar, kan godt se jeg har mange af de symptomer der er beskrevet, bl.a. hårtab, smagsændrig.... jeg kan pludselig ikke li kaffe mere?? meget underligt for mig, som ikke kan fungere uden om morgen og efterm.uden at få hovedpine, det får jeg så ikke mere....hmm.....vægttab og hukommelsesesvigt osv....men alt det har jeg sagt til div. læger, har osse lagt mærke til, at når man forklarer ens symptomer og det de spørger ind til, ja så får man aldrig en forklaring eller et hint til hvad det kan være!Man føler lidt


    Men jeg kan jo tage det op med egen læge igen, ang. B112 v. mangel...
    Jeg ved godt det er en ultra lyd scanning, og ikke en MR scanning, men tror nu ikke de vil gøre det!!
    Får jeg at vide i morgen, skal nok snart starte på job igen.....hvis jeg kan....
    I nat fik jeg underlige smerter i venstre side i brystet, vensrte arm, venstre ben og ventre side i hovedet, det var slemt!!!
    Ellers har jeg haft det rimeligt i ca. 2 dage, det er jo osse underligt synes jeg, sådan som det svinger....
    I dag trykker det i brystet, kaffen smager forfærdeligt, og er træt, træt,træt!!
    Jeg har læst alt om Pantoloc, har jo osse taget det i 7år, dog kopi ind i mellem..... pt tager jeg den originale, men måske for tidligt at vurdere.
    Min arb. giver tror det er psykisk, pga mine forældre døde unge, og jeg jo nævner dette, fordi det synes jeg jo man skal tag hensyn til, kan jo være arveligt, men han tror det er fordi jeg aldrig har fået det bearbejdet, jeg ved det ikke er derfor,man kan ikke bare afvise fysiske symptomer med det i en alder af 50 synes jeg, men skader jo ikke gå til en psykolog, burde vi alle vel??Men synes det er træls, at man ikke blir taget alvorligt!!
    Håber snart der blir en bedring, og afklaring.
    ps: Jeg er lidt dårlig til at læse de links der, synes det erlidt uoverskueligt og mange læge ord, men er meget glad for jeres feed-back,.og kan jo evt. vise lægen dem.... hvis han gider bruge tid på det!
  • Indstillinger
    Hej tulle

    Hvis du har mulighed for at komme til psykolog mener jeg da absolut du skal gribe chancen. Selv om du afviser det er psykisk tror jeg alligevel du er meget påvirket af din situation. Fysiske problemer kan hurtigt give psykiske problemer, som igen giver fysiske problemer. For det roder rundt i hovedet hele tiden.

    Jeg tror ikke du skal regne med lægen vil kigge på det. Mange læger er imod man selv undersøger tingene.
  • Indstillinger
    Jeg overvejer da osse at tage imod det, får jeg jo nok aldrig råd til selv!
    Jeg afviser ikke det er psykisk, men synes man først skal ha udelukket nogle ting først,ved osse godt det kan være psykosomatisk, havde jeg som barn, da min far døde.....
    Ja det går mig på, men det er fordi jeg ikke har en normal hverdag mere, og de ikke kan finde ud af hvad det er, og det gør jo virkeligt ondt, og at være svimmel uafbrudt duer jo heller ikke, heller ikke godt for min søn hans mor har de sådan!
    Måske er det en ond cirkel som du siger, ja jeg er ret nede for tiden, synes det er lidt håbløs.......
  • Indstillinger
    For nogle dage siden opdagede jeg en stor bule på brystet, den gør ondt. ...
    er kun på det ene,,,,,,,,, kan være det er myoser, overvejer osse en massør.....
    Nu skal der ikke komme mere!!!
  • Indstillinger
    Jeg kommer bare med et forslag. Du skriver, du er svimmel. Du spænder sikkert i dine muskler, fordi du er påvirket af din situation. Hvis du er meget spændt i nakken og hovedet kan det alene give svimmelhed.
    Også din arm kan give stærke smerter fra musklerne.

    Forleden nat tænkte jeg, er det hjertet, det gjorde meget ondt i min venstre arm. Jeg kunne ikke ligge på venstre side, det gjorde ondt.

    Jeg sad et øjeblik og "mærkede" efter og blev klar over det er muskelsmerter i min venstre arm.
    Jeg ved også hvad grunden er. Nu må jeg vist til at foretage mig noget andet end sidde her.
  • Indstillinger
    Hej Tulle

    Jeg kan godt se, at en bule på brystet er noget, der rækker ud over B12-vitamin mangel, og det er der måske også andre af dine symptomer, der gør. (Jeg har ikke nærlæst tråden en gang til!).

    Men der sker jo ikke noget ved at tage tilskud af B12. Det bedste ville selvfølgelig være, hvis din læge vil tage stilling til, om det alligevel kunne være B12-mangel, på trods af, at du har en normal B12-status i blodet, når nu der foreligger oplysninger om, at en normal B12-vitamin-status i blodet ikke er nogen garanti for, at man ikke har mangel på B12.

    Angående mine links, så har jeg slet ikke forestillet mig, at du skulle læse alt det! Jeg har jo netop citeret nogle sætninger fra de lange tekster: lige præcis de sætninger, som jeg mener, er relevante i din situation.

    Derfor kan du sagtens nøjes med at læse disse sætninger. Når jeg giver dig oplysninger om, hvor jeg har disse citater fra, så er det, fordi det er vigtigt, at du kan kontrollere, om det er sandt, hvad jeg citerer! Enhver kan jo komme og påstå hvad som helst.

    Men jeg havde altså ikke forestillet mig, at du skulle læse alt det, nu hvor du er syg og træt og svimmel!

    Hvis det var mig, der var i din situation, så ville jeg nok bare begynde at spise B12-vitamin og se, om det hjælper.

    Jeg købte dette produkt:

    http://www.helsemin.dk/pi/B12_sugetable ... 91_11.aspx

    Jeg købte det, fordi en såkaldt Vegatest ”påviste”, at Jeg havde B12-mangel. Men en undersøgelse hos lægen viste, at jeg havde højt B12-vitamin-niveau, og det tror jeg på, eftersom jeg ikke har nogen symptomer på B12-vitaminmangel.

    Jeg har lige givet min bøtte med B12-vitaminer til en bekendt, der har tydelige symptomer på B12-vitaminmangel, sådan som det er beskrevet her på Netdoktor. Han regner ikke med at gå til lægen, men han spiser disse piller for at se, om det hjælper.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg tager B-12 tilskud, har jeg gjort de sidste 10 dage tror jeg.... i dag hoster jeg slim op, samtidig med det gør ondt i brystet....har svært ved at trække vejret normalt, kan de virkelig overse en lungebet.? eller er det mon det refluks, ?eller noget helt 3. ?
    synes der er mange spørgsmål, ...
    Jeg er glad for jeres hjælp, ...... jeg har osse prøvet at sige til mig selv , at det ikke er hjertet , når det er værst, men svært....

    Det er rigtigt , at læger virker overlegen, når man stiller ? ved deres viden, eller selv kommer med et foreslag....
    Min lægetaler meget og er ikke såå god til at lytte........
Log in eller Registrér for at kommentere.