Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tennisalbu

Redigeret 6 november, 2014, 01:38 i Håndskader og musearm
Jeg har enormt ondt i mine arme - for 8 år siden fik jeg en tennisalbue.

For et stykke tid siden begyndte jeg til Body Pump - her træner man på hold med andre - med vægte og vægt. Endelig en sport jeg var glad for. Og så fik jeg ondt i mine albuer....det var den skade. Først den ene arm og så den anden...og jeg havde faktisk kun tennis albuen i den ene arm?

Så jeg har måttet taget en pause...foreløbig på 9 dage....men helt ærligt...det gør stadig ondt i armene ?

Jeg tror slet ikke jeg kan dyrke det her? Jeg tåler heller ikke have arbejde..så gør det også av?

Helt ærligt? Det kan sgu da ikke passe? Træneren sagde jeg gjorde øvelserne forkert..men jeg tror at selv om jeg gjorde dem rigtigt ..ville jeg ikke kunne "tåle" det ?

Er der nogen der kender til det?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg ved ikke om det er rigtig forstået, men har du ikke arbejde grundet smerter i armene ? Er du førtidspensionist eller ledig ? Du skriver du ikke kan holde til at arbejde grundet armene.

    Jeg synes bodypump er en voldsom sport hvis man døjer med tennisalbuer. Og det lyder også til du er rimelig overbelastet. Du skal nok forsøge, at finde en andet motionsform der ikke er med tunge vægte osv. Der er lidt mere skånsomme overfor dine arme. Tag evt. en snak med en fysioterapeut hvad den bedste træningsform ville være for dig fremadrettet.


    Mvh
  • Indstillinger
    Jeg er lærer og pt arbejdssøgende. Så jeg ved såmænd ikke hvor voldsomt det er - men det er voldsomt når man har tennisalbue. Det gør pisseondt og det STOR IRRITERER mig at jeg ikke kan gå til det. Men det går ikke det gør for ondt og det er lige præcis de øvelser jeg laver som min arm(e) ikke kan tåle...
  • Indstillinger
    Jeg fik ondt i armen(e) da jeg tog og kørte100 trillebøre fulde af jord - OK!
  • Indstillinger
    Hej begge to

    Jeg har ikke forstand på tennisalbuer, men jeg kan se, at I misforstår hinanden!

    Nielsen skriver, at han ikke kan tåle havearbejde. Den gode lærer Nielsen skriver ganske vist ordet ”havearbejde” i 2 ord, hvilket nok er årsagen til, at AnneM tror, at Nielsen mener, at han ikke kan tåle at have et arbejde!

    Min kongstanke er, at årsagen til, at vi får smerter og symptomer af forskellige art, er, at kroppen er nødt til at finde udvej for at advare os om, at vi er i færd med at gøre noget, som organismen ikke kan tåle.

    Havearbejde kan være frygteligt belastende. I min have har jeg selv en masse jord og sten, der skal flyttes. Min ryg advarer mig dagligt om, at jeg burde lade det ligge!

    Men jeg flytter det altså lidt ad gangen! Og når alt det er flyttet, vil jeg aldrig overbelaste min ryg mere… tror jeg nok ;-)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Kamiledamen1
    Det er godt set, det er nemlig det jeg troede Nielsen skrev, at han/hun ikke kunne holde til at have arbejde. Men nu kan jeg forstå det er "havearbejde" ;=)

    Jeg kender flere der har døjet med tennisalbuer, også en der har fået en af en arbejdsskade. Og jeg ved at de skal passe meget på med ikke at overbelaster, da de så kommer til at døje med det igen. Derfor synes jeg jo det er at skyde over målet med bodypump med masse af vægtbelastning og 100 trillebøre jord ;=) Men kan godt forstå at det er rigtig træls, når man gerne vil! Du er for aktiv i forhold til hvad din arm/ arme kan holde til. Men smerter i 9 dage er jo en god indikation af at du er overbelastet.

    Et forslag kunne være at du starter i et motionscenter hvor der er en fysioterapeut tilknyttet, hvor du kan få lagt et motionsprogram der passe 100 % til dig. Det ved jeg ikke om du overhoved har interesse for?

    Mvh
  • Indstillinger
    Tak, for en god griner - så kan jeg da bedre forstå det her ...tænkte " hvor er folk dog mærkelige gg" .

    Ja der er stor forskel gg på have arbejde og havearbejde (og jeg er lærer) ha ha....Denne her have arbejde/havearbejde er faktisk uvurderlig god!

    Mth til body pump..ja der har du nok ret ..jeg MÅ ikke lave det...og jeg var vild med det - Yoga kan jeg heller ikke gå til fordi hun belaster også en arme skuldre helt vildt...i mystiske sammenkrummede stillinger. Nej hvor er jeg ked af det - det var to hold der var sjove. Så er der det latterlige Zumba tilbage hvor de skriger og råber til lortemusik. Ja er lidt sort. Eller det her kinesiske hvor man bevæger sig langsomt...det har vi så bare ikke i Fittness.

    Vh ..damen (smiler)
  • Indstillinger
    Det danske sprog er slet ikke så nemt, som man gør det til ;-)

    Jeg havde også problemer med problemer med albuen og skulderen for et par år siden, efter en lang sommer med meget havearbejde. Så faldt jeg over en hjemmeside, hvor man kunne få tilbud fra tre havemænd og det er den bedste beslutning jeg har taget i lang tid. Mere tid sammen med konen og mindre af det sure havearbejde. Nu står haven snorlige hele sommeren :-)

    Læs mere mer: http://www.3byggetilbud.dk/havearbejde-priser/
  • Indstillinger
    Tennisalbue kan være en drilsk skade. Og der er en god sandsynlighed for, at den springer op igen, når man allerede har haft skaden før. Tror du skal lytte godt efter din træner, når han siger, at du laver øvelserne forkert, for det tror jeg, at han har rigtig godt styr på.

    Det der er vigtigt er, at du mærker godt efter og hvis din krop viser tegn på overbelastning, så skal du stoppe med denne type træning øjeblikkeligt. Du kan eventuelt aflaste din albue med et sportsbind. Der er der skrevet noget om her:

    http://www.sportnordica.dk/sportsskader/tennisalbue
  • Indstillinger
    I forbindelse med tennis albue kan man også bruge kinesiotape med gode resultater. Kinesiotape reducerer vifte af bevægelse af den berørte arm . Den reducerer betændelsen og giver aflastning til den sårede arm . Man kan få den påsat af en fysioterapeut eller lære hvordan man selv påsætter den. Jeg har selv valgt det sidste og i den forbindelse har jeg købt en dansk bog ”Tape dig selv” i denne butik, som også forhandler kinesiotape samt andre redskaber til behandling af sportskader http://www.kinesiotape-shop.dk/
    Og held og lykke med din tennisalbue, håber at dette hjælper
  • Indstillinger
    Til alle, inkl. Hans Gad, der har med tennisalbuer at gøre, kan jeg fortælle følgende:

    I 7-8 år har jeg døjet voldsomt med en meget slem tennis/golf albue efter hårdt fysisk arbejde. Jeg har prøvet alt - ro, fysioterapi, kiropraktik, ultralyd, binyrebarkindsprøjtninger, men intet har hjulpet. Det var så slemt, at jeg dårligt kunne tage 1 l mælk ud af supermarkedets køledisk, og jeg måtte bruge min venstre arm til at løfte den højre, når jeg skulle vende mig i sengen om natten.

    Så læste jeg om chokbølgebehandling og ville give det et forsøg mere uden dog at nære det store håb. Jeg fik 5 behandlinger hos en fysioterapeut, fordi det var så slemt, og det fik sener og muskler til at slappe af. Dernæst måtte jeg ikke overanstrenge min arm i 3 uger, og herefter skulle jeg påbegynde styrketræning af armen. Se dette link og videoen nederst:

    http://fysio.dk/fafo/Nyheder/Kronisk-te ... qA6WcTuLuM

    Jeg er nu oppe på en vægt på 2 kg nu (skal ende på 2,3 kg som pige) og det virker helt fantastisk. Jeg kan nu sidde med musen i højre arm, tage meget tunge løft og sågar kløve brænde! For mig er det nærmest et mirakel.

    Lad være med at tro for meget på ro og indsprøjtninger. Det virker simpelthen kun kortvarigt. Musklerne skal styrkes, men selvfølgelig under graduerede og kontrollerede forhold. Det giver iøvrigt også god mening, for når vi får ondt mange andre steder i vores krop, er det også tit fordi muskelstyrken er blevet for svag og usmidig.
Log in eller Registrér for at kommentere.