Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gode råd?

Redigeret 22 december, 2011, 13:58 i Stress
Hej alle :-)

Jeg er en pige på 17 år. Jeg har igennem en periode haft en rimelig høj puls (ca. 85 i hvile). Jeg har været til lægen, og har både fået hjertet "tjekket", hvilket viste at der ikke var noget galt. Så har også fået tjekket mit stofskifte og det så også helt fint ud. Min læge har bedt mig om at tage det lidt med ro, da han mener, at det godt kan være en form for stress. En aften da jeg lå stille og roligt og slappede af målte jeg min puls som viste 64 i minutter, men dagen efter da jeg sad stille på en stol ved computeren var den høj igen, selvom jeg faktisk ikke ydede noget fysisk. Nogle der har nogle "metoder" eller tricks til hvordan man kan føle sig mere afslappet, eller endda hvordan man kan få pulsen til at være lavere?

Hilsen mig

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du ellers er vurderet til at være helbredsmæssigt sund og rask, så vil jeg da mene, at dit største problem er, at du overhovedet føler behov for at måle den puls hele tiden; det er da ikke en særlig sund beskæftigelse hverken for unge eller ældre.

    Personligt har jeg da aldrig nogen sinde haft behov for at få målt puls, med mindre jeg har været syg og indlagt på sygehus.

    Jeg gætter på, du har nogle - helt andre - problemer, som du måske skal prøve at arbejde med, for får du løst dem, så vil din puls givet ikke have samme interesse for dig.

    Det er bestemt et tegn på, at der er noget, der ikke fungerer godt nok hos dig, når du har et sådant behov. Og derfor vil det nok være svært at komme med råd til dig, for jeg tror ikke dit problem alene handler om høj puls.
  • Indstillinger
    Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Kunne godt bruge en forklaring på hvad med mener med "helt andre problemer" ? Jeg har ikke et konstant behov. Min læge har bedt mig om at holde øje med det.
  • Indstillinger
    Okay, jeg beklager, jeg har misforstået dig. Jeg skrev jo også, at hvis du ellers er vurderet sund og rask - det er du så ikke, siden din læge mener, du skal holde øje.

    Det må du undskylde - håber andre har et godt råd til dig.
  • Indstillinger
    det kan være du tænker for meget over det derfor stiger din puls. Er du i god form?ellers kan motion hjælpe med at få en lavere puls.
  • Indstillinger
    Jeg fejler intet - er sund og rask. Jeg forstår bare ikke, hvad du mener. Men min læge siger, at jeg skal holde øje med det, og hvis det bliver ved, kan jeg få det undersøgt nærmere eller dvs. kun hvis det er noget som trykker mig. Der er intet at frygte, da jeg er synd og rask, som lægen siger :-)

    Ja, det kan du have ret i. Dyrker motion rimelig tit. Tak for dit svar :-)
  • Indstillinger
    Du skriver godtnok du dyrker motion, men fif nummer 1 er helt sikkert mest muligt motion. Løb evt. hver anden dag - HVIS du vel at mærke er sund og rask, ellers kan det virke modsat.

    Derud over skal du undgå for meget sukker/slik, kaffe, cola, alkohol, stoffer hvis du rør den slags, og lignende "stimulanser", da de nævnte ting indeholder opkvikkende stoffer som koffein, sukker ect. som kan medvirke til at pulsen stiger.
    Derud over skal du prøve om du kan blive checkt for astma eller allergi ligeledes :-)

    Det må være mine råd.. har selv været igennem en omgang hjertebanken og fik ovenstående at vide. Dog var min puls ikke høj, men mit hjerte slog "dobbelt" engang imellem. Det er gået over af sig selv, og skyldtes højst sansynligt stress og små problemer i hverdagen, som lå i min underbevisthed - så måske det også kunne være en ide at kigge ind af, og se om der måske skulle være noget som går dig på :-)

    Held og lykke med det, og glædelig jul!
  • Indstillinger
    Tusind tak for det gode svar! Det hjalp helt sikkert :-)
    I lige måde!
Log in eller Registrér for at kommentere.